Akmeniniai būstai vėlėms

Akmeniniai būstai vėlėms

Akmeniniai būstai vėlėms

Akmeniniai būstai vėlėms: Straipsnyje skaitykite apie senovinės Lietuvos akmenis, vadinamus stabakūliais, kurie liudija apie neolito laikotarpio tikėjimą ir mirusiųjų sielų buveines. Nuotraukoje: Dieveniškių mokas, esantis Dieveniškių istorinio-regioninio parko teritorijoje. © Autorius: Donatas Greičiūnas

Praėjusio šimtmečio viduryje didelio Lietuvos se­nienų žinovo ir mylėtojo kun. A. Kašarauskio du stabakūliu buvo aptiktu Tauragės apskr., Laukuvos v., Ivoniškių dv. lauke. Apie juodu buvo kalbama, kad tai esančiu suakmenėjusiu medžiotoju, kuriuodu bu­vo Dievo nubaustu už tai, jog šventadienį mišių metu medžiojusiu. Vėliau tuodu stabakūliu pono Volmerio buvo pervežtu į Vėžaičių dv., Gargždų v., Kre­tingos apskr., ir čia dingusiu. Kun. A. Kašarauskis yra pastebėjęs dar kelis stabakūlius. Vienas užkeik­tas vienuolis bernardinas buvęs Padyvytyje, Laukuvos v., Tauragės apskr. Iš čia jis buvo paimtas ir dvaro trobesių pamatams padėtas. Keli stabakūliai kun. A. Kašarauskio laikais gulėjo Varnių bažnyčios švento­riuje.

Alytaus apskr., Nemunaičių v., Jociūnų km. yra stabakūlis, apie kurį kalbama, kad tai yra akmenimi pavirtusi mergaitė. Tas padavimas gražiai yra ap­rašytas V. Krėvės-Mickevičiaus padavime „Užkeikta merga”, įdėta į „Dainavos šalies padavimų” rinkinį.

Pagaliau, tiksliau mūsų stabakūliu praeičiai pa­žinti, įdomu yra iškelti dar vieną jų pavyzdį.

1924 m. Kretingoje darbininkai, rinkdami deši­niajame Akmenės upės krante akmenų dirbtuvei ak­menis, aptiko tokį įdomų radinį. Apkasę ir nukė­lę iš vietos vos matomą ant žemės paviršiaus di­doką, daugiau nekaip ketvirtainiško metro pločio paplokštą akmenį, po akmenimi darbininkai pastebėjo dar keletą tvarkingai sudėtų akmenų. Tų akmenų tarpe buvo keturi akmenys trikampės piramidės pa­vidalo 0,80 — 1,10 m aukščio. Kai kurie iš jų turėjo kalimo žymių. Du akmeniu buvo tik 40 — 30 cm aukščio, bet turėjo aiškias žymes, kad jų viršūnės yra nuskeltos. Tarp šitų didesniųjų akmenų gulėjo dar apie 20 mažesnių, pailgų akmenų, 20 — 30 cm ilgio, daugiausiai su aiškiomis jų skėlimo žymėmis. Tai taip pat neabejotinai bus stabakūliai, nors jokių padavimų apie juos žmonės nepasakojo, o taip pat nebuvo šalia jų rasta nė kitų duomenų, kurie tą spėliojimą paremtų. Bet kad tas įdomus radinys yra svarbus kultūrinis paminklas, apie tai gali liudyti šios stabakūliu praeities pažinimo pastabos.

Visi čia pastebėti, o taip pat man dar nežinomi panašios rūšies akmenys, mengyrais stabakūliais va­dinami, kaip ir kituose kraštuose, taip ir Lietuvoje yra tos pačios vienos rūšies senovės paminklai. La­bai tolimos praeities, dar akmens gadynės, jaunes­niojo jos laikotarpio — neolito, palikimai. Visi ty­rimo duomens sako, kad mengyrai stabakūliai pa­žymi, jog jie yra tų tolimų praeities laikų tikėjimo lie­kanos. Kad ir sunkiose sąlygose rutuliojosi neolito lai­kotarpio žmogaus gyvenimas, nors visas jo gyveni­mas buvo sunki, nepertraukiama kova dėl būvio ir todėl dažnai neolito laikotarpio kultūros kūrėją — žmogų — lygino su dabartinėmis mirštančiomis lau­kinėmis Afrikos bei Australijos tautomis. Bet toks lyginimas, paremtas dažniausiai vien tik techniškų gyvenimo priemonių lyginimu, nėra teisingas. Kad ir panašūs yra darbo įrankiai — netobuli akmens pa­dargai, panašios ir įvairios gyvenimo sąlygos, bet yra ir didelių skirtumų. Tie skirtumai ypač ryškiai yra pastebimi dvasiniame neolito laikų ir dabartinių lau­kinių tautų gyvenime.

Dabartinės laukinės tautelės per visą savo gy­venimą nėra sukūrusios jokių dvasinių vertybių ir todėl liko išstumtos iš bendro žmonių gyvenimo ir nusmerktos myriop. Neolito laikotarpio žmogus, nors visų gyvenimo sunkumų turėjo, buvo ir dvasinių ver­tybių kūrėjas. Gal ir nelengvas tai buvo darbas, gal daugis tautų bekuriant ir bekovojant už naujus idea­lus žuvo, bet išlikusieji, kas kartą stiprėjo, jų skel­biamos naujos mintys ir idėjos kas kartą plėtėsi pla­čiau, siekė aukštesnio laipsnio, turtėjo praeities pa­tyrimu, kuriam rodant tikresnį kelią į šviesesnę ateitį, palengvindavo patį gyvenimą ir kovą už būvį.

Apie tokį dvasinį neolito laikotarpio žmogaus būvį turime įvairių duomenų. Ir patirti tą galime iš įvairių neolito laikotarpio liekanų, bet gražiausiai dvasinį neolito laikotarpio žmogaus gyvenimą mums gali parodyti stabakūliai mengyrai.

Paprasčiausia forma, kuria jau neolito laikotar­pio žmonės reiškia dvasinę kūrybą, buvo tikėjimas į žmogaus sielą, jos nemirtingumą ir įtaką gyviems žmonėms. Šis tikėjimas reikalavo nuo žmonių įvai­rių kulto apeigų. Tikėdami, kad mirusiojo siela per­sikelia į kurį nors kitą daiktą, žmonės palengvindavo jai tokios buveinės ieškojimą ir tam prie mirusiojo kapo statydavo, kad nors ir paprastą medinį stulpelį. Kai kur statydavo ir tam tikro stulpo pavidalo ak­mens gabalus. Ilgainiui tokiais paprastais kapų ženk­lų bei sielų būstais jau nepasitenkindavo, o juos pra­dėjo dirbti primityviškų stabų pavidale. Tokių stabų ir vėlesniųjų laikų „akmeninių bobų” buvo daug ap­tikta senoviškuose kapuose pietinėje Rusijoje. Ap­tikta jų buvo ir kituose Europos kraštuose. Tačiau daugyje vietų dažniausiai buvo statomi akmeniniai natūralūs ar dirbtiniai, paprastos išvaizdos, stulpai — stabakūliai arba mengyrai, kuriuos ir laikė mirusiųjų sielų būklėmis. Tokie kapų ženklai, ypač pasižy­mėjusių asmenų, buvo labai gerbiami, daug turime da­vinių, kad dažnai tokie tautos didvyriai buvo net die­vinami ir jų kapų ženklai virto stabais.

Praslinko amžiai. Keitėsi žmonių gyvenimas, keitėsi ir religinė pasaulėžiūra. Bet žmonių atmintis, nors jau ir neaiškiai, išlaikė senoviškas pažiūras. Apie senoviškas sielų būkles stabakūlius bei mengyrus su­sidarė padavimai, kad jie yra suakmenėję žmonės, kuriuos dievai už įvairius prasižengimus pavertę į akmenis. Tad tokia yra mūsų stabakūliu, akmeninių bobų, mergaičių, stulpakmenų bei kitais vardais vadinamų mengyrų praeitis. Keletą tūkstančių metų, kuriuos jie išgyveno mūsų laukuose, verčia mus pagerbti tuos nebylius praeities liudininkus, o pažinus tikrą jų pra­eitį ir kultūrišką reikšmę, daugiau susirūpinti jų ap­saugojimu.

Tarasenka P. Akmeniniai būstai vėlėms // Jaunoji karta. – 1933, Nr. 33, p. 552.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *