Akmenų paslaptys: kur pėdas paliko dievai

Akmenų paslaptys: kur pėdas paliko dievai

Akmenų paslaptys byloja apie laikus, kai žmonės dar kalbėjosi su dievais per akmenį. „Pėduoti“ ir „dubenėti“ rieduliai, aptinkami ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje, tarsi saugo senųjų tikėjimų atminimą. Kadaise tai galėjo būti tik akmens amžiaus dirbtuvių likučiai, tačiau laikui bėgant jie tapo šventais, stebuklais apipintais paminklais. Ką iš tiesų slepia šios keistos formos akmenų įdubos? Ir kodėl net šiandien žmonės ant jų palieka aukas?..

Akmenų paslaptys: kur pėdas paliko dievai

Įvairaus dydžio akmenys kaip su pailgais įdubimais, kuriuos liaudis vadina „pėdomis” taip ir su apskritais įdubimais „du­benimis”, yra vieni iš gražiausių senovės paminklų ir užtinkami netik Lietuvoje, bet jų randama tiek Europoje tiek ir kituose pasaulio kraštuose, kur žmonės tuos įdubimus taip jau „pėdomis” ir „dubenimis” laiko ir turi vienodus padavimus dėl jų atsiradimo.

Tiek plačiai paplitę „pėduoti” akmenys, vienodumas jų įdu­bimų ir liaudies pažiūra dėl jų atsiradimo, seniai jau atkreipė mokslininkų dėmesį, kurie ir stengiasi išspręsti šių keistų įdubimų kilmę. Nors vėlesnioji pėduotų akmenų reikšmė, ku­rie daugiausia buvo aukurais, ir tapo pažinta, bet dėl pačių pėdų kilmės ilgai dar buvo ginčijamasi, nes akmenys su „pėdomis” buvo aptinkami daug anksčiau, negu atsirado vėles­niųjų laikų religinis kultas ir jų atsiradimas siekia dar akmens gadynės laikus. Ne karta pėdos pastebėta net ir tuose akmenyse, iš kurių buvo, susta­tyti akmens gadynės kapai.

Tik paskutiniu laiku yra at­spėta dubenuotų arba pėduotų akmenų paslaptis ir nustatyta, kad tie akmenų įdu­bimai yra likę dar iš akmens gadynės laikų ir pradžioj buvo padaryti ne kuriems nors tiky­bos apeigų tikslams, bet vi­sai pripuolamai, lyginant tose vietose ant akmenų akmeninius kirvukus. Akmens gadynės gy­ventojai, norėdami pasidaryti sau akmeninį kirvuką, imdavo gabalą akmens ir jį pirmiau ne­lygiai kitu akmeniu apkaldavo, ir vėliau ilgai lygino jo šonus trin­dami vienoje vietoje ant kito akmens. Žiūrint akmeninio kir­vuko bei kito padaro išvaizdos ir jo šonų lyginimo būdo, akmeny likdavo ar pailgi ar apskritus įdubimai, kurie vėliau ir buvo praminti pėdomis ir dubenimis.

Kai kada akmenyse šalia, didesniųjų įdubimų paste­bima mažos siauros skylutės, lyg jos būtų iškaltos šiais lai­kais akmeniui skaldyti. Šios mažos skylutės irgi yra užsilikę iš tų pačių laikų, kaip dide­snieji įdubimai, darant toje vie­toje akmeniniams kirvukams skylutes kotui. Kaip buvo atliekamas kirvuko lyginimo dar­bas ir kaip atsirado ant akmenų įvairūs įdubimai, galima lengvai suprasti iš įdėto piešinio ir tų, dažnai randamų Lietuvoje ak­meninių kirvukų pavidalo.

Tie, kurie dabar mūsų laukuose randamus akmenis "Išpėdavo" ir "Išdubenėjo".
Tie, kurie dabar mūsų laukuose randamus akmenis „Išpėdavo” ir „Išdubenėjo”.

Kylant žmonijos kultūrai ir pradėjus dirbti ginklus ir įvai­rius įrankius iš naugių (metalų), žmonės metė dirbę akmeninius įrankius ir laikui bėgant užmiršo netik kaip atsirado ant akmenų įdubimai, bet ir randami jų lau­kuose akmeniniai kirvukai. Ilgą laiką Europos ir kitų kraštų gy­ventojai nežinojo tikros akme­ninių kirvukų atsiradimo prie­žasties ir buvo manoma, kad juos mėto piktasai dievaitis Perkūnas griaustinio metu, dėl to šiuos kirvukus vadindavo per­kūno kirveliais ir kaip stebuk­lingu būdu atsiradusius pradėjo įvairiems būrimams ir gydymui vartoti. Taip jau buvo pamiršta kaip atsirado akmenyse pėdos ir dubenys. Žmonės laikė kad ir jos atsiradę stebuklingu būdu, esą dievų pažymėti ir dėl to pradėjo juos garbinti, laikyti šventais (alkakmenimis) ir skirti aukurais, ant kurių dėdavo aukas.

Tokios pažiūros dėl šių ak­menų liaudis laikosi ir ligi šiai dienai. Švedijoje tokie įdubi­mai akmenyse vadinami Elfų (miškų dievaičių) malūnėliais, liaudies laikomi šventais ir dar dedamos ant jų aukos. Ir senovės lietuviai laikė ak­menyse įdubimus stebuklingai atsiradusius, kuriuos daugiausia padariusi Laumė. Dėl to tie įdubimai akmenyse ir vadinami Laumės pėdomis ir buvo de­damos ant jų aukos. Tokius gerbtinus akmenis aptiko Že­maičiuose L. Jucevičius ir kun. A. Kašarauskis dar praėjusiam šimtmetyje, bet dabar apie juos jau retai tenka girdėti.

Priėmus lietuviams krikštą, naujoji katalikų dvasiškija įvai­riomis priemonėmis kovojo su senosios tikybos liekanomis ir draudė žmonėms lankyti Lau­mių akmenis ir dėti ant jų au­kas, sakydama, kad tie akme­nys yra velnio ir pėdos yra velnio padarytos. Kad lietuviai dar ilgai garbino Laumės ak­menis rodo ir Postilos Katolica 1575 m. autoriaus žodžiai, jog lietuviai mestų garbinę vel­nio akmenis. Dėl to daugelis akmenų su pėdomis buvo pra­minti velnio akmenimis, o pėdos — velnio pėdomis.

Laumių šulinio akmuo
Laumės šulinio akmuo, Norulių miške. 12 val. nakties čia ateina Laumės nusiprausti

Kitose vietose dvasiškija, ne­galėdama atpratinti liaudį gar­binti akmenis, pašventino juos naujai tikybai, įrengusi ant jų bei greta koplyčias ir kryžius. Pa­sikeitus tikybai, liaudis pradėjo manyti, kad įdubimai — pėdos ant akmenų yra atsiradusios to­dėl, kad ant jų stovėjęs ar pats Dievas, kuris elgetaudamas vaikš­čioja per žmones, arba Jėzus Kristus ar Panelė Švenčiausia ar kuris nors šventasis. Tokie akmenys laikomi stebuklingais ir ligi šiai dienai yra garbinami.

Štai kokiu būdu atsirado mū­sų laukuose pėduoti bei dubenuoti akmenys ir kokią jie turi seną ir įdomią praeitį.

P. Tarasenka “Pėduoti” akmenys // Trimitas. – 1927, Nr. 19, p. 614-617.

Viena mintis apie „Akmenų paslaptys: kur pėdas paliko dievai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *