Pėduoti akmenys: nuo dievų iki velnių

Pėduoti akmenys: nuo dievų iki velnių

Pėduoti akmenys – tarsi laiko įspaustos legendos, slepiančios pagoniškų apeigų pėdsakus ir dvasinių kovų aidus. Kadaise laikyti dievų buveinėmis, vėliau prakeikti kaip „velnio ženklai“, šie akmenys iki šiol kelia pagarbą, baimę ir smalsumą. Kas iš tiesų įspausta jų paviršiuje – šimtmečių senumo mitai ar praeities tiesos?

Pėduoti akmenys: nuo dievų iki velnių

„Pėduoti akmenys”, t. y., tokie akmenys, kuriuose yra ne­gilių, pailgų, panašių į žmogaus pėdą įdubimų. Jų Lietu­voje aptinkame dviejų rūšių. Vieni iš jų vadinami ,,dievo”, kiti „velnio” pėdomis. Destis, kieno yra „pėda“, įvairios ir pagarbos tokie akmenys yra su­laukę. Akmenys su „dievo“ pėdomis laikomi stebu­klingais ir pagarboje, o akmenys su „velnio“ pėdomis yra apleisti, paniekinti, dažnai net tyčiomis yra ter­šiami, o kai kur geri krikščionys jų net lankyti ven­gia. Tačiau toks pėduotų akmenų surūšiavimas ir „velnio” pėdomis pažymėtų akmenių paniekinimas nėra teisingas. Visi tie pėduoti akmenys, būdami labai įdomūs ir brangūs senoviški paminklai, vienodai turi būti branginami ir gerbiami.

Kad tas taip, kad ir pa­niekinti, „velnio” pėdomis atžymėti, akmenys dabar jau kitaip turi būti vertinami, tai pažinę anksčiau „dievo“ pėdomis pažymėtų akmenų praeitį, dabar pažinsime ir priešingų jiems „velnio” pėdomis pažy­mėtų akmenų praeitį.

Mūsų liaudis, rūšiuodama akmenų įdubimus — „pėdas“ į „Dievo“ (krikščionių) bei „dievų” (stabmeldžių) ir „velnio“ pėdas apie pastarąsias šiaip kalba.

Panevėžio apskr., Krakėnavos valsč., Bakainių km. yra kalnas „velnio kalnu“ (Skaistkalnio alkakalnis) vadinamas. Mat, prie to kalno yra akmuo, kuriame velnio koja yra įminta. Pravažiuojant žmonėms pro tą akmenį, visuomet labai baidosi arkliai. Tada sumanę žmonės tą akmenį sudaužyti. Bet kaip jį bedaužę, nieko pa­daryti negalėję. Mat, velnias to padaryti neleidęs.

Panevėžio apskr., Ramygalos v., Žvirblių km., lau­ke guli nemažas akmuo. To akmens paviršiuje yra daug apvalių, negilių įdubimų „velnio kulnimis“ va­dinamų. Pasakojama, kad ties tuo akmenimi dažnai vaidenasi. Visuomet čia velnias krikščionį žmogų kuriuo nors būdu prigaunąs. Štai, kad ir toks atsiti­kimas. Vienas žmogus pro tą akmenį į namus ėjo. Priėjus tą akmenį, pavijo žmogų kažin koks ponas, pora gerų arklių bevažiuojantis. Sulaikė tas ponas žmogų ir pasiūlė jį pavežti. Atsisėdo žmogus į pono vežimą. Kaip šoks arkliai, sudundėjo ratai, tik vėjas ausyse švilpia, nebuvo matyti nei dangaus, nei že­mės. Kiek laiko tokiu velnišku greitumu važiavo žmogus, neatmena, tik atsipeikėjo, kai ponas jam sako:

— Dabar jau lipk, atvažiavome!

Iššoko iš vežimo žmogus ir žiūri, kad jis ne pono vežime o ant „velnio“ kulnių akmens sėdėjo ir nuo jo nušoko.

Akmuo Velnio pėda
Akmuo Velnio pėda. Riedulys į Ėriškių parką buvo atgabentas iš melioruojamų Žvirblių kaimo laukų. Akmenyje buvo matyti keli natūralūs įdubimai, vadinami „velnio kulnimis“. Atvelkant į Ėriškius, jis buvo apverstas apačia, gulėjusia žemėje, į viršų ir tokioje padėtyje pastatytas būsimo parko vietoje, todėl jokių duobučių ar pėdų neliko matyti. Pasakojama, kad dar prieš keliolika metų piemenys apdaužę akmens paviršių, ir pėdų žymių nebebuvę. Atsidūręs Ėriškių kultūros namų kieme, riedulys prarado senąją aplinką ir jo vardui būdingus požymius bei savo kultūrinę vertę, virto paprastu dekoratyviniu akmeniu. © Nuotrauka: wikipedia.org

Biržų apskr., Pušaloto v., Dikonių km. yra akmuo su „velnio” pėda. Pasakojama, kad po tuo akmenimi velnias yra paslėpęs pinigus ir jų vie­tai pažymėti įmynęs akmenyje savo koją. Žmonės daug kartų matę tuos pinigus degant, bandė juos iš­imti, bet atrasti jų negalėjo.

Yra ir daugiau panašių akmenų, „velnio” pėdo­mis pažymėtų, bet apie visus juos beveik visur vienodai pasakojama, kad šalia jų vaidenasi, kad po jais velniai yra pinigų užkasę, kad ant jų velniai sto­vėję ar šokę ir todėl tas „pėdas” įmynę. Labai įdo­miu padavimu reikia laikyti šį pasakojimą apie „velnio“ pėda pažymėtą akmenį, esantį dabar jau Baltarusijos teritorijoje,

Ašmenos apskr., Trobų mst. apylinkėje. Čia ne kartą audrų metu matę žmonės, kad iš po akmens velnias keldavosi ir savo raudoną liežuvį, galvą iškėlęs, rodydavo. Kai tik velnias liežuvį pa­rodo, tai perkūnas tuojau į jį trenkia, bet į velnią pataikyti negalėjo, o akmenį į kelius gabalus su­skaldė.

Taip pasakoja apie „velnio” pėdas ant akme­nų liaudis. Bet tie pasakojimai kad ir pažymi charakteringą jų savumą — kad ties jais velnias įvairiais būdais stengiasi sugundyti krikščionį žmogų, bet tikros jų paslapties dar neparodo.

Ne visuomet „velnio” pėdomis pažymėti akme­nys buvo taip apleisti ir niekinami, kaip tas kai kur su jais dabar yra daroma. Pažino jie ir geresnių die­nų. Ir „velnio“ ir „dievo“ pėdomis praminti įdubimai ant akmenų vienodai atsirado, kada ant tų akmenų dar žiloje senovėje, akmens gadynės laikais, žmonės netobulus savo įrankius: kirviukus, kaltus, plaktukus ilgai trindami vienoje vietoje lygindavo. Vėlesniais laikais daugis jų buvo užmiršti ir tik žem­dirbystei praplitus vėl buvo aptikti. Pamiršę tikrą šitų įdubimų akmenyse atsiradimo priežastį, žmonės stebėdamiesi iš jų ir pradėjo juos laikyti stebuklin­gai atsiradusiais, pačių dievų įmintais. Todėl visur jie buvo dievybei pašvęsti ir dažniausiai aukurais laikomi.

Ilgai vienodoje pagarboje buvo laikomi visi pė­duoti akmenys. Visi jie buvo pašvęsti laukus globojantiems dievams ir ant jų buvo dedamos kuklios ūki­ninkų aukos, gero derliaus nuo dievų maldaujant.

Tik XIV šimtmetyje įvykusis visuomenės sukrė­timas padalino mūsų pėduotus akmenis į geruosius ir bloguosius bei „dievo” ir „velnio”.

Šitų įvykiu buvo lietuvių krikštas — ir naujos, krikščioniškos pasaulėžiūros plėtimas. Kad ir naujais vardais pavadinti ir naujas religines apeigas pri­versti buvo pildyti, lietuviai ne iš karto pakeitė savo senoviškus, stabmeldiškus papročius. Ilgai tų pa­pročių laikėsi ir daugyje atvejų juos su nauja religija siejo. Parinkdami savo laukams naujus globėjus, lie­tuviai jiems pašventė savo senoviškus aukurus — pėduotus akmenis, o daug kur dar ilgai senųjų laukų globėjų užtarimo maldavo.

Sunkią kovą teko pakelti krikščionių dvasinin­kams su tokiu atkakliu senoviškų tradicijų laikymusi. Įvairios priemonės naujai religijai išplėsti dvasininkų buvo vartojamos. Daugis senoviškų lie­kanų, su kuriomis buvo siejamos įvairios stabmel­diškos liaudies tradicijos, buvo sunaikintos, kitos naujų dvasininkų buvo savo globon paimtos ir nau­jai Dievybei pašvęstos, o kitos ir visai buvo ap­leistos ir ilgainiui visai buvo pamirštos. Draudžiant žmonėms lankyti senoviško kulto vietas ir pildyti su jais siejamas tradicijas, naujieji dvasininkai skelbė, kad tos vietos ir viskas, kas yra senoviška, yra krikš­čionybės priešininko, piktos ir tamsios būtybės — velnio.

Tokios dvasininkų naujos krikščioniškosios pasaulėžiūros platinimo įtakoje ir įvyko visų mūsų pėduotų akmenų padalinimas į „Dievo” ir „velnio”. Naujai Dievybei pašvęsti ir dvasininkų globojami pėduoti akmenys su „Dievo” pėdomis buvo laikomi pagarbo­je, o pėduoti akmenys su „velnio” pėdomis visaip buvo nie­kinami, ir juos buvo draudžiama lankyti.

Tokių religinių pasaulėžiūrų kovų įtakoje ir su­sidarė mūsų aukščiau pastebėti pėduotų akmenų pa­davimai. Galingas naujas dvasinis pasaulis, bet stip­rus buvo ir senasis pasaulis. Pats dievas Perkūnas, kuris padavime sulyginamas su krikščioniškuoju Die­vu, nes jis kovoja su senojo dvasinio pasaulio galiū­nu — velniumi, negali jo nugalėti. Daug įvairių prie­monių turi velniai, kad patrauktų pas save žmones. Jie valdo didelius turtus ir jais vilioja krikščionis, jiems įvairiu būdu kenkia.

Daug turime dar XVI — XVII šimtm. išlikusių dvasininkų nusiskundimų, kad lietuviai dar senoviškų religinių pažiūrų laikosi, velnius garbina. 1557 m. „Catechizmus Prasty Szadei” autorius prašo lietu­vius, kad jie „visas velnuwas, deivis“ apleistų „Aithwarus” pamestų — „Dewap didžiap” pristotų.

Kitas dvasininkas kun. Sapūnas 1573 m. pa­stebi, kad lietuviai pas ,,welinio” — velnio akmenis ir kitas senosios religijos liekanas ieškojo išsigelbėji­mo nuo „kokiogios lygos, akių, dantų, ieib kuragi sanara kūno”.

Kanaun. Daukša „Postilėje” 1575 m. irgi skun­džiasi, kad lietuviai akmenis, medžius, gojus, kalnus garbindavo, nors jie ,,welinio — velnio“ yra.

Yra panašių ir vėlesniais laikais užrašytų pasta­bų, kad lietuviai dar laikosi senoviškų religinių pa­žiūrų ir tradicijų. Ir tik dar vėlesniais laikais lietu­viai atprato garbinti senoviškus aukurus, akmenis ir, laikydami jų įdubimus „velnio” pėdomis, pradėjo juos niekinti.

Tad, apie tokį įdomų mūsų praeities bruožą pa­žymi mums dabar visų apleisti ir pamiršti pėduoti akmenys su „velnio” pėdomis ir todėl yra verti ne niekinimo, o globos ir kaip kitos senoviškos liekanos prideramos pagarbos.

Tarasenka P. “Velnio “ pėdos // Jaunoji karta. – 1934, Nr. 2, p. 21-22.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *