
2022 kovo 5 @ 9:30 - 16:00
Free
Kiek teko bendrauti su Punios šile dirbančiais gamtininkais, pasak jų, yra du laikai, kuomet varta aplankyti Punios šilą. Vienas jų, ankstyvą pavasarį, kuomet gamta dar tik bunda ir nėra taip sunku prasibrauti pro suvešėjusius augalus. Tuomet galima pajausti kartu su gamta bundančio miško dvasią. Kitas metų laikas – ruduo, kada į šią vietą atvykstama pasiklausyti besiporuojančių elnių baubimo.
Iki rudens dar toli, o artėjantį savaitgalį, šeštadienį, turime puikią galimybę pasveikinti bundanti mišką, pasivaikščiodami Punios šilo kilpa. Apie žygio detales skaitykite teksto apačioje, o kol kas siūlau plačiau susipažinti su pačiu Punios šilu ir jo istorija.
Archeologų duomenimis, dabartinio Punios šilo teritorijoje žmonių gyventa nuo akmens amžiaus. XIII-XIV a. čia stovėjo santykinai didelė, stipri medinė pilis, suręsta iš ąžuolo medienos. Piliakalnio ir pilies dydis, Punios gyvenvietės tapimas seniūnijos centru leidžia manyti apie didelį šioje aplinkoje buvusį gyventojų skaičių, kuriems išgyventi dar iki DK Vytauto valdymo laikų turėjo būti nulydyti ir paversti dirbamomis žemėmis gana dideli miškų plotai. Tikėtina, kad tai daugiau koncentravosi dešiniajame Nemuno upės krante, nes kairiojo kranto apgyvendinimą pristabdė XIII a. prasidėjusi Kryžiuočių ordino invazija į baltų žemes. Ordino invazijos metais susiformavusi Sūduvos dykra 1464-1476 m. buvo išskirstyta įsisavinimo tikslais prie Nemuno buvusiems LDK valdovo dvarams (pilims) sąlyginai siauromis juostomis, einančiomis nuo Nemuno upės iki Šešupės, Rytų Prūsijos sienos. Taip atsirado didžioji Punios giria, kurioje Punios šilas buvo nedidelė jos dalis rytiniame pakraštyje prie Nemuno. Nuo ištisinio nulydymo ir kolonizavimo Punios šilą, kaip ir kitus didžiosiose Nemuno kilpose esančius miškus, galėjo apsaugoti geologinių procesų eigoje susiformavę mažesnio derlingumo žemės bei valdovų medžioklės plotai, kuriuose buvo draudžiamas valakų kūrimas.
Per šimtmetį didžiojoje Punios girioje įvykusius pokyčius padeda atskleisti Grigaliaus Valavičiaus 1559 m. atlikta „Girių ir žvėrių perėjų revizija…“ bei LDK valdovų iki tų metų išduotos privilegijos. Per tą laiką rytinė Punios girios dalis nuo Nemuno upės maždaug iki Amalvo, Žuvinto ir Simno ežerų linijos jau buvo kolonizuota ir dauguma miškų nulydyti. Šioje dalyje galėjo būti išlikęs arčiausiai valdovo dvaro esantis ir medžioklei naudojamas Punios šilas. Bet visa Punios seniūnija, įskaitant šilą ir išlikusios didžiosios girios dalį, tuo metu jau nebuvo tiesioginėje valdovo nuosavybėje. Punios dvaro valda dar 1508 m. už paskolą buvo įkeista didikei Sofijai Sūdimantaitei, iš kurios ji perėjo pagal paveldėjimą ilgamečiam Vilniaus vyskupui Pauliui Alšėniškiui. Pagal sudėtingus tuometinės feodalinės teisės kanonus valdovas perduotoje valdoje buvo pasilikęs teisę miškuose steigti medienos verslo įmones (būdas) ir gauti visas pajamas iš medienos gaminių eksporto. Be to, valdovai turėjo teisę tvirtinti laikytojo padarytus žemių suteikimus kitiems pavaldiniams. Kadangi didžioji Punios giria jau tiesiogiai nepriklausė valdovui, G. Valavičiaus revizijoje, kaip ir kitų didikų (Sapiegų, Kuncevičių) ar miestų (Kauno) turėtos girių valdos, liko neaprašyta.
Pagal Burgundinijos princo Žilibero de Lanua kelionių aprašymus XV a. pradžioje, Punios pilyje buvo DK Vytauto ilgalaikių žiemos medžioklių mėgstama vieta. Archeologinių tyrinėjimų metu ištirta išlikusi osteologinė medžiaga leidžia teigti, kad čia sumedžiota ir sunaudota daug stambiųjų kanopinių žvėrių. Neatsitiktinai ir Birštone atsirado valdovo medžioklės dvaras, o Prienų – Birštono kilpoje – žvėrynas. Iki šių dienų išlikęs Žvėrinčiaus miško pavadinimas.
Kraštotyrininkas Bronius Kviklys, taip pat miškininkas Algimantas Kamičaitis tvirtina, kad ir Punios šilą seni žmonės yra vadinę Žvėrinčiumi. Anksčiausias rašytinis dokumentas, bylojantis apie miškų – medžioklės tarnybos buvimą prie Punios pilies, yra datuotas 1536 m. gegužės 2 d. Lietuvos Metrikoje patvirtinimas dėl žemės valdos suteikimo šauliui Jonui Staneliui Stanilevičiui (šiuo dokumentu valstybės valdovas patvirtino Punios dvaro laikytojo Vilniaus vyskupo Pauliaus Alšėniškio padarytą valdos suteikimą). Taigi galima pagrįstai teigti, kad Punios šilą nuo kolonizavimo ir apgyvendinimo po kryžiuočių invazijos bent iki XVI a. vidurio išsaugojo jo naudojimas LDK valdovų ir didikų medžioklėms.