A. Zabitis-Nezabitauskis „Vilniaus Perkūno šventykla“ // Ateitis. – 1943, Nr. 166, p. 3
Senosios kartos Lietuvos Istorikai (T. Narbutas, M. Balinskis ir kt.) mėgsta daug pasakoti apie senovės lietuvių religiją, dievus ir šventyklas. Nors tose pasakose yra daug kas abejotino ir išgalvoto, tačiau, kaip rodo visų tautų religinė evoliucija, ir lietuvių tauta, prieš priimdama krikščionių tikėjimą, privalėjo turėti savo pirminę religiją, dievus ir šventyklas. Nėra abejonės, kad senovės lietuviai yra garbinę įvairias gamtos jėgas, turėję šventuosius miškus ir gojus, dvasininkus, o gal net ir šventyklas. Istorikai teigia, kad pirmoji lietuvių šventykla buvusi Romovė, kurioje gyvenęs aukščiausias senovės prūsų ir lietuvių kunigas. Po krikščionybės įvedimo Prūsuose Ramovė buvusi pastatydinta Žemaičiuose, prie Dubysos intako į Nemuną. Vėliau Ramovė buvusi perkelta dar giliau į krašto vidurį, prie Nevėžio intako į Nemuną. Pagaliau nepaliaujami karai dėl krikščionybės įvedimo Lietuvos žemėse privertę perkelti senovės lietuvių šventyklas dar toliau į rytus. Taip apie XIII amž. tos senovės lietuvių šventyklos buvusios atkeltos į Kernavę ir Vilnių. Šiaip mažesnės reikšmės senovės lietuvių šventyklų buvę ir daugiau visame krašte išmėtyta. Vienos tų šventyklų buvusios skirtos atskiriems dievams ir deivėms, pvz. Praurimei, kitos gi visiems kartu, pvz. Antakalnio šventykla. Aplink didžiausias šventyklas buvo įrengtos deginimo aikštės ir laužai, kuriuose buvo deginami mirusių, kunigaikščių ir riterių kūnai kartu su arkliais ir tarnais. Čia pat dievams buvę aukojami ir karo belaisviai.
Kaip iš tikrųjų atrodo Vilniaus Perkūno šventykla ir Antakalnio Mildos šventykla, jokių tikrų duomenų nėra išlikę. T. Narbuto „Dzieje narodu litcwskiego“ I t. pateiktas Vilniaus Perkūno šventyklos aprašymas tegali būti laikomas tik pasakojimu, nes nėra paremtas jokiais istoriniais duomenimis. Vis dėlto su tuo pasakojimu pravartu susipažinti, nes jis paremtas tam tikrais faktais ir logika. Anot jo, Vilniaus senovės lietuvių šventykla stovėjusi toje vietoje, kur Vilnia įteka į Nerį. Čia buvęs palaidotas kunigaikštis Šventaragis. Jo sūnus Gerimantas 1265 m. šioje vietoje pastatydinęs Perkūno šventyklą. Šventykla buvusi pastatyta iš akmenų, be stogo. Jos ilgis 150 uolekčių, plotis 100 uolekčių, sienų aukštis 15 uolekčių. Į šventyklą buvęs vienas įėjimas iš Neries pusės. Prieš įėjimą buvusi koplyčia įvairiems daiktams ir brangenybėms sudėti. Po ta koplyčia buvę įrengti požemiai, kuriuose buvę laikomi senovės lietuvių garbinamieji žalčiai, rupūžės ir kiti gyviai. Tarp koplyčios ir šventyklos sienos buvusi 16 uolekčių aukščio lapinė, kurioje buvusi pastatyta Perkūno statula. Prieš koplyčią buvęs 12 laiptų altorius. Altoriaus kiekvienas laiptas buvęs 0,5 uolekties aukščio ir 3 uolekčių pločio. Altorius buvęs aptvertas grotelėmis.
Vilniaus Perkūno šventyklos altoriaus stalas buvęs 3 uolekčių aukščio, 9 kvadratinių uolekčių keturkampis, aplinkui apsmaigstytas tauro ragais ir kaulais. Kiekvienas altoriaus laiptas buvęs skirtas atskiram zodijako ženklui. Kiekvieną mėnesį buvę aukojama ant to laipto, į kurio ženklą įeidavo saulė. Prie pat šventyklos buvę pastatyti krivių krivaičio rūmai su apvaliu bokštu. Iš čia skelbta dievų valia ir stebėta saulės eiga. Pagal pastebėjimus būdavusi nustatoma pirmoji mėnesio diena, kurią būdavo aukojama ant atitinkamo minėtojo altoriaus laipto. Kiekvienų metų pradžioje į tą bokštą buvę įmūrijama po plytelę su paslaptingu ženklu. Gerimantas, po tėvo laidotuvių sumanęs pastatyti šventyklą, 1265 m. pasiuntęs į Žemaičius pasiuntinius pas pranašę patirti šventyklos ateities. Pranašė pasakiusi, kad šventykla išsilaikysianti tol, kol Lietuva būsianti stabmeldiška. Tada ji liepusi padaryti 122 plyteles su įrašais ir ženklais. Įrašai turėję reikšti gerus ir blogus metus. Paskutinioji plytelė buvusi pažymėta dvigubo kryžiaus ženklu, vadinasi, reiškė 1387 metus — stabmeldiškos Lietuvos galą ir Lietuvos krikštą.
Kai kurie Vilniaus pirmosios katedros istorikai, pvz„ kun. J. Kurczewskis, tvirtina, kad statant pirmąją Vilniaus katedrą tebuvęs sugriautas tik stabmeldiškasis senovės šventyklos altorius ir Perkūno statula. Senosios šventyklos sienos gi buvusios panaudotos pirmajai Vilniaus katedrai. Toje pirminėje katedroje net didysis altorius buvęs pastatytas daugiau ar mažiau panašus į stabmeldiškąjį altorių. Kadangi senosios lietuvių šventyklos sienos buvusios per toli viena nuo kitos ir dviejų kolonų eilių nepakakę stogui uždengti, tai pirmoje katedroje buvusios pastatytos trys kolonų eilės, kurių viena ėjusi išilgai per katedros patį vidurį. Apšvietimui buvę įrengti šeši langai pryšakiniame fronte ir po 12 langų kraštutinėse sienose. Altoriai buvę įrengti navų galuose, vienas gi bažnyčios viduryje tarp vidurinės eilės ketvirtosios ir penktosios kolonos. Ant to altoriaus pastatytas didysis kryžius, pats altorius aplinkui apvestas grotelėmis. Taip senoji Perkūno Šventykla buvusi perdirbta į Vilniaus pirmąją katedrą.
Šios legendos apie Vilniaus Perkūno šventyklą ir pirmąją Vilniaus katedrą, savaime suprantama, istoriškai nėra galimos pagrįsti. Jos prieštarauja net istorinei logikai. Pvz. pagal T. Narbutą Vilniaus Perkūno šventykla buvusi padaryta iš akmenų, tuo tarpu 1387 m. pastatytoji pirmoji Vilniaus katedra greičiausia buvo medinė, nes ji jau 1419 m. visiškai sudegė. Naują mūrinę gotinio stiliaus Vilniaus katedrą atstatė Vytautas Didysis. Vytautinės katedros frontoninės sienos ir gotinio stiliaus pilioriaus fragmentai atrasti per 1931 m, tyrinėjimus, pirminės gi katedros liekanų ligi šiol dar nerasta. Nepaisant tų prieštaravimų, pirminės Vilniaus katedros kildinimas iš Vilniaus Perkūno šventyklos teikia jai didelio legendinio žavumo ir tautinio turiningumo.