J. Matusas "Klaipėdos senovė" // Trimitas 1937 m. nr. 2, p. 81-83.
Lietuvoje žmogus apsigyveno labai senai. Tik nenustebkite, jog tai įvyko ne prieš 500, ne prieš 1000, bet maždaug prieš 12000 metų, kitaip sakant, 10000 metų prieš Kristaus gimimą. Tai vadinamas senasis akmens amžius. Nuostabu, jog to laikotarpio žmogaus pėdsakų rytų Lietuvoje nerandama. Tuo tarpu Klaipėdos krašte Šilutės apskrityje Barzdūnuose mokslininkai rado milžiniško gyvulio, vadinamo mamuto kaulą. Kadangi jame matyti iš šalies padarytas įpjovimas, iš to sprendžiama, jog tai padarė čia gyvenęs žmogus.
Nemanykim, jog tuomet žmogus buvo pusiau laukinis. Jaunesniame akmens amžiuje, atsieit, 4000 — 2000 prieš Kristaus gimimą žmogus jau dirbo žemę ir augino gyvulius. Bandoma vartoti net tam tikras kaulinis arklas. Buvo ir dabar mūsų auginamų javų, būtent, miežių, sorų ir tam tikrų kviečių. Randama akmeninių girnų. Prijaukinamas jautis, paskui kiaulė, pagaliau avis. Buvo vilnonių ir lininių audinių. Ir valgio būta ne taip jau prasto — pienas, medus, sviestas, varškė, na ir, žinoma, mėsa, pagaliau žuvys. Čia pat reikia pastebėti, jog pirmiausia žmogus prisijaukino šunį, kuris, nuo tų neatmenamų laikų ligi dabar ištikimai mums tarnauja.
Įrankius žmogus dirbosi iš kaulo, rago ir akmens. Buvo panaudojama tam laukuose randami akmenys ir titnagas. Įdomu, jog mokėta pasidirbdinti tam tikrų titnaginių ginklų. Tuomet jau buvo visokių molinių puodų su įvairiausiais pagražinimais. Beje, papuošimams vartota mūsų pajūrio gintaras. Šitokių dirbinių daug iškasta XIX-to amžiaus pabaigoje Juodkrantėje.
Jaunesniame akmens amžiuje žmogus dirbdinosi trejopas patalpas, būtent, miegoti, įrankiams ir maistui susidėti, pagaliau, atmatoms sumesti. Savaime suprantama, jog tie statiniai buvo labai menkučiai, kitaip sakant, primityviški. Be galo įdomu išgirsti, jog to meto Prūsijos ir Mažosios Lietuvos santykiams paaiškinti žymus vokiečių archeologas Gertė (Gaerte) ima dabartinę lietuvišką klėtį, butą, stogą, kaimą, viešpatį, arklą ir pilį.
Visame vakariniame Baltijos pajūryje buvo jau anuomet varoma prekyba. Mokslininkas Gertė kalba net apie labai gyvą prekybą. Įsivežama titnago didesnių gabalų ir gal druskos, o išvežama ypačiai gintaras. Tas gražusis dalykas pasiekia net Pomeraniją, Brandenburgą, pietų Vokietiją, Norvegiją, Suomiją, žiemių Rusiją, Sileziją, pagaliau Kaukazą. Tuos faktus tas mokslininkas mini kaip neabejotinus. Ana, netoli Breslavo miesto (Vokietijoje) 2-jų metrų gilumo duobėje rasta per 8 centnerius gintaro, o Leizūnuose (Prūsuose) 3 centneriai. Tai greičiausia bus buvę pirklių sandėliai. Kultūra ir žmonių sumanumas plėtojosi toliau.
Jaunesniame žalvario arba bronzos amžiuje (1100 — 800 m. prieš Kristų). Jau tuomet vartota pjautuvai. Nesvetimi ir auksiniai papuošalai. Prie Littausdorfo (prie Aistmarių) rasta žalvario liejiko sandėlis. Vadinasi, žalvarį gaminosi vietoje. Varį gabendavosi greičiausia iš Anglijos. Seni nusidėvėję įrankiai buvo perliejami į naujus. Vėliau net pinigai (romėnų) taip buvo panaudojami. Vertelgos dviejų ratų vežimais tokius gaminius išvežiodavo po kraštą.
Ankstybame geležies amžiuje (800—150 m. pr. Kr.) žmonių gyvenimas dar pakyla. Labai mėgsta puoštis moterys. Jos vartoja tam tikrus žiedus ant pirštu, kaklo, ranktų ir net kojų. Be galo įdomu išgirsti, jog tuomet vyrai buvo išgalvoję tam tikras žnyples barzdai apkirpti.
Kultūros požiūriu žalvario amžiuje (1500—500 m. pr. Kristų) buvo vienoda būtis Latvijoje, Lietuvoje ir Prūsuose su Klaipėdos kraštu. Taip mano net mokslininkas Engelis. Senesniajame geležies amžiuje (100—400 m. po Kr.) visame Baltijos pajūryje labai pražysta kultūra. Labai gyva prekyba. Randama žemėje labai daug Romos imperatorių pinigų, ypačiai Klaipėdos krašte. Anksčiau manyta, jog tą pakilimą sužadinę atėjūnai germanai. Bet dabar žymieji mokslininkai tai atmetė. Klaipėdos kraštas anais laikais savo dirbiniais pasirodo lyg tarpinė grandis tarp giminingų rytų ir vakarų grupių. Jau nuo I—IV amžiaus po Kristaus šios žemės gyventojai pradeda linkti daugiau į rytus, kur gyveno tos pačios giminės žmonės, tik pavadinti lietuviais. O nuo pradžios vadinamo tautų kraustymosi laiko tarpo (net pagal vokiečių archeologų Karolį Engelį klaipėdiškiai visiškai pakrypsta į savo rytų brolius. Vadinasi, rytų ir vakarų lietuviškos kilmės gyventojai labai artimi, galima sakyti, viena ir ta pati tauta. Taip ligi istorinių laikų, kuriais jau turime rašytų dokumentų,
IX—XI amžiai vadinami vikingų laiko tarpu. Tuomet švedai ir danai atplaukdavo į Baltijos pakraščius, čia prekiaudavo, o kartais tas žemes ir nukariaudavo. Jie, gavę variagų vardą, įsteigia Rusiją, kur pirmiausia iškyla Naugardas ir Kijevas. Bene jau Vl-me amžiuje švedai iš Gotlando salos apsigyvena Baltijos pakraštyje. Vėliau švedų karalius Ivaras kuršius (lietuvių artimus giminaičius) priverčia mokėti duoklę. Dabar atkasta švedų-vikingų sodybų Latvijoje (prie Grobino, tai senovinė Seeburg), prie Aistmarių (Viskiautuose), pagaliau manoma, jog jie bus turėję prekybos centrų Tilžės ir Klaipėdos apylinkėse. Vikingai daug dalykų atvežė iš Švedijos, tačiau vietiniai gyventojai daug ką dirbdinosi ir pagal savo senuosius, savitus pavyzdžius.
Iš to, kas pasakyta, matyti, jog vietiniai gyventojai Baltijos pajūryje (rytiniame) turėjo savitą gyvenimo būdą. Nors buvo įvairiausių įtakų, vis dėlto jie iš esmės nepasikeitė. Visai nesenai buvo paplitusi nuomonė, esą Prūsų žemę ir Klaipėdos kraštą vadinamais imperatorių laikais buvo užplūdę germanai ir čia įsigyvenę. Dabar gi, pažinus senuosius kapus ir ištyrus molio dirbinius (keramika) pasirodė, jog čia būta savitos kultūros. Nuostabus dalykas: vieni mokslininkai mėgsta kalbėti apie vokiškas įtakas, kiti, atsieit, lenkai — apie lenkiškas. Sakysim, lenkų tyrinėtojai (Briuk- neris, Kostševskis ir kt.) net teigia, jog visų aistiškų arba lietuviškų giminių senoliai esą kilę iš slaviškų tautų mišinio su kitais. Tuo tarpu, nuo amžių pajūryje būta savito gyvenimo ir nuo kitų (slavų, germanų, švedų) skirtingų gyventojų. Prof. dr. J. Žilinskas 1985 09 26 Rygos universitete skaitė paskaitą, kur išrodinėjo, jog senieji prūsai niekuo nesiskiria nuo dabartinės Lietuvos gyventojų, atsieit, lietuvių. Jis, kaip profesorius gydytojas, tyrinėjo kastinių ir dabartinių žmonių galvos kiaušus (antropologija) ir dabartinių gyventojų kraują (aerologija). Pasirodo, jog net gudai šiuo požiūriu yra labai panašūs į lietuvius.
Kalbų mokslas (filologija) yra išrodęs, jog senieji lietuviai labai mažai tebuvo paveikti germanų. Visose lietuviams giminingose arba aistiškose kalbose, kaip rašo prof. K. Būga, pasisekė! sumedžioti vos 11 germaniškų žodžių. Kitaip sakant, tie vietiniai gyventojai buvo palyginti aukštai pakilę. To yra ir kitokių įrodymų. Ana, lietuvišką venterį pasiskolino gudai, rusai, ukrainiečiai ir lenkai, o mūsų senolių lašišą ir laivą — suomiai ir estai. Čia drauge gauname įrodymą, jog mūsų žilų amžių senoliai mokėjo plaukioti, kitaip sakant, brangino jūrą. Įsakmiai apie tai rašo romėnų rašytojas Tacitas, gyvenęs 120 — 150 m. po Kristaus. Jis savo „Germanuos“ veikale sako, jog prūsai (tai buvo lietuviai, gyvenę pajūryje, taigi ir Klaipėdos krašte) perdėm išvažinėja visą jūrą. Jūrų keliauninkas Vulfstanas apie 890 metus aprašė savo kelionę į prūsų Drusino arba Truso uostą. Jis netoli dabartinio Elbingo. Archyvo direktorius C. Krollmanas (dar gyvas), prof. Lohmeyerio išleistoje „Rytų ir Vakarų Prūsijos istorijoje“, aiškiai sako, jog prūsų laivai reguliariai važinėdavę iš Drusino į švedų Birkos miestą. Apie laivus mini žinutė apie šv. Adalberto mirtį (997), paskui arkivyskupas Bruno (1004), pagaliau Adomas Bremenietis savo „Hamburgo Bažnyčios istorijoje“ (XI a. antroje pusėje). Rusų kronikos (Naugardiškės) mini tryliktame amžiuje prūsus, gyvenančius Did. Naugarde. Greičiausia jie čia bus atsidanginę jūros keliu. Pagaliau, lietuvių pajūrio labai artimi giminaičiai kuršiai savo laivais net užpuldinėdavo svetimas žemes. Galima kalbėti net apie ištisą kuršių laivyną. Kartais jie pirkdavosi laivų iš švedų, gyvenančių Gotlando saloje. Popiežius XIII amž. buvo priverstas uždrausti, kad krikščionys gotlandiečiai nepardavinėtų tokių dalykų pagonims kuršiams. Tą raštą viename savo veikale paduoda švedų prof. Nermanas.
Pagaliau pernai sukako lygiai 680 metų, kai sambiečiai (viena prūsų kiltis prie Aistmarių) su savo laivynu sumušė kryžiuočius ties Klaipėda. Tai buvo 1256 m. Įvykį smulkiausiai aprašo vadinama „Eiliuotoji Livonijos Kronika“. Tai be galo didelis dalykas. Vadinasi, jau tuomet mūsų senoliai galėjo stipriai pasirodyti su savo laivais jūroje. Anot kronikininko, ties Klaipėda laivai per vandenį sustatyti vienas šalia kito sudarę lyg tiltą. Taip buvo galima pulti kryžiuočių pastatytas pilis.
Anksčiau mes susipažinome su senaisiais pajūrio gyventojais ir jų gyvenimu. Tai yra ne kas kita, kaip žilų amžių mūsų senoliai. Mat, šiandien archeologai mokslininkai neabejotinai išaiškino, jog visos lietuvių kilimo arba vadinamos aistiškos giminės nuo XII — XIII amžiaus, po Kristaus ligi pat senojo geležies amžiaus pradžios (ligi 100 m. po Kr.) gyveno senose savo sodybose. Tai nei daugiau, nei mažiau reiškia — kaip šių dienų pajūrio, taigi ir Klaipėdos lietuviai čia sėdi nuo senų senovės.
Bet kaip galėjo atsitikti, jog tokios aukštos kultūros gyventojus XIII-me amžiuje nugalėjo kryžiuočiai? Prieš juos stojo beveik visa ano meto krikščioniška Europa. Prūsai nugalėjo kaimyninį lenkų kunigaikšti Konradą. Tas išsigandęs pasikvietė specialistų karių ordiną, vadinamus kryžiuočius. Bet pajūrio lietuviai neišsigando. Tiesa, ligi 1242 metų kryžiuočiai įsitvirtina jų žemėje. Bet jau anuomet jie prieš pavergėjus sukyla. Kryžiuočiai net mėgino siūlyti taiką. Sukilimas truko ištisus 11 metų. Paskui prūsai sukilo dar 1260 metais. Tuomet kryžiuočiams iš tikrųjų pasidaro riesta — vienu tarpu jiems beliko 2 pilys. Subruzdo dar ir trečią kartą. Taigi vietiniai pajūrio gyventojai per 53 metus laikėsi prieš europiško išmokslinimo kariuomenę. Jie buvo sugniuždyti, kadangi prieš juos buvo pastatyta didelė dalis visos Europos. Kryžiuočiai rašinėjo verksmingus laiškus popiežiui, imperatoriui, įvairiems valdovams, pagaliau vienuolynų viršininkams. Labiausiai paremdavo popiežiai, jie kartais iš karto parašydavo po 12 raginamųjų laiškų įvairioms šalims, Žinoma, patikrindami įvairias tikybines malones. Žinoma, gausiai atsiliepdavo ano meto Europos riteriai. Jie į Baltijos pajūrį plaukė iš įvairių Vokietijos dalių, iš Čekijos, Švedijos, Danijos, Norvegijos, Fryzijos, Lenkijos, Pomeranijos, Prancūzijos ir kitur. Čekijos karalius Otokaras II patsai čia net du kartus buvo atvykęs (1254 ir 1267 m.). Vadinasi, pajūrio gyventojams teko stoti prieš milžinišką galybę. Ją galima vadinti trejopa — žmonės, ginklai ir krikščionių tikėjimas. — Na, bet gal aš čia perdedu? Gal būt vienas kitas mokytinis nusišypsojo iš mano čia rašomų dalykų? Kadangi kai kas be galo aukštai vertina vokiečių mokslininkus, tai aš paduosiu nuomonę garsaus Prūsijos archeologo ir „Prūsijos“ muziejaus direktoriaus Karaliaučiuje d-ro Vilhelmo Gertės, aavo 1929 m. išleistos „Seniausios Prūsijos istorijos“ įvade štai ką jis sako: „Atsakymas kaip diena aiškus. Lenkai ir riteriai (vadinasi, kryžiuočiai) čia susidūrė ne su puslaukine ir be jokios aukštesnės kultūros tauta, bet su priešu, turinčiu visai padorius ginklus ir karo techniką, su priešu, kuris traukė į kovą įkvėptas politinės laisvės, lyg kokios dievybės“.
Tad tiems savo pajūrio broliams mes turime su didžiausia nuostaba nusilenkti. Bet Klaipėdos kraštas? Ką apie jį manyti. Jis yra Žemaičių krašto dalis. Romos imperatoriaus Zigmanto pasiuntinys pasaulinės ir bažnytinės teisės magistras Benediktas Makra 1413 m., kai vietoje ištyrė kryžiuočių vokiečių ir Vytauto skundus, pareiškė: „Rasta, jog Klaipėdos pilis pastatyta Žemaičių žemėje”. Niekas iš mūsų istorikų ligi šiol tiksliai neapibrėžė Žemaičių krašto sienų. Pasirodo, jos pietų vakarų dalyje ėjo nuo Veliuonos į pietus ligi Šešupės ištakos, paskui Šešupe į Nemuną, kuriuo toliau ligi Kuršių marių ir pagaliau Baltijos jūros. Taip jos nustatytos aukščiau minėtoje byloje 1404 05 22 Raciaže ir 1418 01 27 Kaune.
Dar vienas dalykas be galo įdomus. Tos bylos metu patys žemaičiai mūru stojo už savo žemę. 1413 m. Kaune 14 Žemaičių krašto „garbingų ir narsių vyrų“ per savo įgaliotinius pareiškė, jog nei Jogaila, nei Vytautas neturėję teisės tą žemę perleisti kryžiuočių ordinui, kadangi juodviem patys gyventojai tam nedavę įgaliojimo. Dar daugiau. Neatsiliko nei moterys. Buvo įgaliotinis, kuris byloje atstovavo Onai Vytautienei, jos dukteriai Sofijai su vaikais, taip pat ir pačios Onos būsimiems vaikams. Atrodo, jog buvo ir Žemaičių bajorų dukterų atskiras atstovas. Taigi Žemaičių krašto su Klaipėda reikalas sujudino ano meto Lietuvą kaip širšių lizdą. Už jį stojo visi, kas tik gyvas.