A. Vilainis „Laukuvos apylinkėse“ // Ateitis. – 1943, Nr. 202, p. 3
Per šešis kilometrus nuo Laukuvos, netoli plento, dešinėje jo pusėje stūkso trys kalnai. Nors jų šlaitai statūs, tačiau ariami. Kalnų viršūnėse kai kur žaliuoja krūmai ir medžiai. Vienas jų išsiskiria smailėjančią viršūne. Tai garsusis piramidės pavidalo Aukštagirio – Bilionių piliakalnis. Pačioje piliakalnio papėdėje žaliuoja nedidelis beržynėlis. Prie jo tyvuliuoja pailgos, pilnos vandens duobės. Mat, čia esama durpių, ir vietos gyventojai dabar jas panaudoja kuro reikalams. Nors žemė ardoma ir ariama, tačiau, kiek palypėję į kalną, pastebime lyg kokių milžiniškų laiptų žymes. Iki kalno viršūnės tokių ryškių laiptų suskaitome apie penkis. Pačioje viršukalnėje statokas, kelių metrų aukštumo skardis. Jis beveik iš visų pusių apaugęs krūmais. Žemiau esąs priešpilis pietų pusėje ariamas. Šiaurės ir rytų pusėje jis atrodo lyg užvažiuojamas ir vietomis apaugęs beržais. Čia yra didoka lygumėlė, ir žolė kiek nutrypta. Matyt, ir šiais laikais čia susirenka jaunimas padainuoti ir pažaisti.
Tokios išvaizdos piliakalnį tenka matyti pirmą kartą. Kai kurie tyrinėtojai jį laiko vieninteliu visame Pabaltijy piramidės pavidalo piliakalniu. Kiti nori jį išskirti iš mūsų apsigynimo piliakalnių grandinės. Šio piliakalnio viršūnės plokštuma didoka. Aplinkui susidarytų apie 300, gal ir daugiau, žingsnių. Plačių vaizdų iš čia nematyti. Tolumoje kyšo tik vienas kitas bažnyčios bokštas. Matyti blizgą Dyvičio, Paršežerio ir Lukšto ežerai.
Gyventojai kažkodėl šį piliakalnį vadina Švedkalniu. Pasak jų, šiame piliakalnyje ilgą laiką gyvenę švedų kariai. Iš čia jie darydavę žygius į kitas Žemaičių apylinkes. Ir dabar, ariant dirvas, buvęs rastas surūdijęs kardas, ietis, žalvarinis pentinas ir tokio pat metalo arklio žąslai. Naktimis čia kartais esą baugu, kažkas šūkaująs pelėdos balsu. Kelis kartus matę ant kalno pasirodant ugnį; kiti čia ieškodavę paslėptų lobių.
Kiek pavažiavus plentu, įkopus į kalvą, pasirodo raudoni bažnyčios bokštai. Sena legenda pasakoja, kad bažnyčia gavusi Laukuvos vardą dėl to, jog buvusi pastatyta visai grynuose laukuose. Bažnyčios statytojai nežinoję, kurioje vietoje ją statyti, todėl uždegę žvakę, kuri viena, klajojusi po tuos laukus. Ten, kur ji įsistojusi, buvusi pastatyta bažnyčia. Kada pirmoji bažnyčia čia buvo pastatyta, tikrų žinių nėra. Spėjama, kad tai buvo pirmaisiais krikščionybės Lietuvoje laikais. Bažnyčia buvusi medinė. Jai sunykus, buvo pastatyta kita, dabartinė mūrinė bažnyčia. Ji pastatyta XIX amž., Valančiaus vyskupavimo laikais. Jis vizituodamas radęs Laukuvos bažnyčią jau visai begriūvančią, todėl paraginęs vietos kleboną rūpintis naują bažnyčią pastatyti. Klebonas po kelių metų pradėjo naujos bažnyčios statybą. Nelengvas tai buvęs darbas. Cementas statybai tada dar nebuvo vartojamas. Kai pasirodė, kad žemė po bažnyčios pamatais negali išlaikyti didesnio spaudimo, tai apylinkėje buvo sukirsti milžiniški ąžuolai ir padėti po statomos bažnyčios pamatais. Bažnyčios statybai buvo panaudoti akmenys. Iš karto bažnyčia tvirtai laikėsi ant tų pamatų. Tačiau, praėjus per 70 metų, tie ąžuolai pradėjo pūti ir leistis ir bažnyčia prie didžiųjų durų ir sakyklos suskilo.
Bažnyčia viduje nėra puošni. Čia tik atkreipia dėmesį mūsų pačių meisterių padarytas rymąs Kristus. Jo istorija esanti tokia. Kažkoks ūkininkas Stirbys, gyvenęs netoli Ivoniškio kaimo, kartą turguje nupirko šią Kristaus statulėlę, kurią manė pastatyti prie kelio pastatytoje medinėje koplytėlėje. Tačiau Stirbys su savo pažadais vilkinosi. Staiga susirgo jo žmona. Tada jam prisisapnavo keistas sapnas. Jei jis savo pažadą išpildys ir pastatys prie kelio koplytėlę su Kristaus statulėle, tai jo žmona pasveiks. Stirbys savo pažadą išpildė, ir jo žmona pasveiko. Tada pasveikimo stebuklo garsas pasklido plačiai apylinkėje. Žmonės ėmė būriais eiti, ieškodami sau sveikatos ir kitokios paguodos. Rietavo, Kvėdarnos ir Laukuvos klebonai sugalvojo šią stebuklingąją statulėlę parsigabenti į savo bažnyčias. Pasisekę tik Laukuvos klebonui, nes atvažiavę kitų parapijų klebonai statulėlės niekaip negalėję pavežti. Toje vietoje buvo pastatytas kryžius su tam tikru lietuvišku įrašu. Žmonės lankė ne tik stebuklingą statulą bažnyčioje, bet ir tą kryžių. Dar ir dabar galima rasti po kryžiumi padėtų senoviškų rusų penkapeikių ir „ditkų“.
Iš Laukuvos nuvykome apžiūrėti kitų istorinių vietų. Turbūt, gražiausia iš jų bus Dyvičio kalnas su to paties vardo ežerėliu. Dyvitis yra 5 – 6 kilometrų atstume nuo Laukuvos, prie Šilalės vieškelio. Didesnė kalno dalis apaugusi eglėmis. Esančioje tuščioje aikštelėje yra pastatytas aukštas medinis kryžius. Anksčiau čia yra buvusi šventvietė. Tai patvirtina jau pats kalno ir ežero pavadinimas. Įvedant Lietuvoje krikščionybę, kalno šventykloje buvę dievaičiai buvo paskandinti ežere. Vieną kitą kartą žvejai juos užkliudę tinklais, tačiau kilusi audra, ir jiems nepavykę dievų iškelti į paviršių. Ištekąs iš ežerėlio upelis vadinamas Šventupiu. Tas dar daugiau pasako, kad ši vieta anksčiau žemaičiams yra buvusi šventa.
Netoli, už miškelio, yra Šiauduvos dvaras, ir nedidelis keliukas per miškus ir laukus veda į Tūbinių bažnytkaimį. Seniau čia yra buvęs Šiauduvos valsčius, panaikintas dar Lietuvos Lenkijos respublikos laikais. Toje apylinkėje užtinkama daug archeologinių radinių. Ta proga tenka pastebėti, kad pro šią vietą ėjo vadinamieji karo keliai. Čia stovyklaudavo pražygiuojančios kariuomenės. Be to, čia kryžiavosi keliai Laukuva – Varniai, Laukuva – Kaltinėnai, Kražiai ir Balsiai – Šilalė.
Gamtos vaizdai čia gražūs. Aukštakalnį ir Dyvitį yra lankęs mūsų atgimimo dainius Maironis. Maironis po šias apylinkes važinėdavo arkliais; jis apsistodavo pas dabartinį Laukuvos vaistininką Stropų. Kalbama, kad čia būdamas poetas yra parašęs ar bent apmetęs savo puikiąsias eiles apie Medvėgalį, Dyvitį, Aukštakalnį ir Šatriją.
Iš kitų istorinių vietų pirmiausia tenka paminėti Treigių piliakalnį, esantį už 2 — 3 kilometrų nuo Laukuvos pietvakarių kryptimi. Piliakalnis yra prie nedidelio upelio ir iš visų pusių apsuptas raistu. Piliakalnis nedidelis, tačiau jo krantai statūs. Tebėra ryškūs vandens užleidžiamieji grioviai, o viršukalnėje — gili, beveik visą piliakalnio viršų apimanti duobė. Įdomesnių pasakojimų apie šį piliakalnį neteko išgirsti, nors kai kurie spėlioja, kad čia yra buvusi garsioji Gnetenės pilis. Šią pilį valdęs Traidenis, vėliau kritęs kovos lauke netoli Tverų. Čia taip pat randama šiek tiek iškasenų, daugiausia papuošalų.
Kitas, seniau taip pat buvęs garsus, piliakalnis yra Burbiškiu. Jo šlaitai yra ariami, tačiau buvusio piliakalnio žymės tebėra aiškios. Kai kurie tyrinėtojai mano, kad Burbiškiu piliakalnis tai yra Paršenpilis, daug kartų minimas kronikose. Tai patvirtina ir netoli Paežerio bažnytkaimio esąs ežeriukas, vadinamas Paršenpiliu.
Šioje apylinkėje yra ir daugiau įvairių kalnelių, kaip pvz., Jankaičių, vadinamas Milžinkapiu. Toje vietoje buvo ypač daug žmogaus pavidalo akmenų. Pvz., prie Kaštaunalio kalno, kuris savo aukščiu nedaug skiriasi nuo garsiojo Medvėgalio, kituomet buvę net du tokie akmenys. Be to, vienas toks akmeninis stulpas buvo prie Ivoniškių dvaro, o kitas — prie Dyvičio kalno; jis buvo vadinamas „Bernadinu“. Kur dingo Kaštaunalio ir Ivoniškių dvaro akmeniniai žmonės, žinių nėra. Tik žinoma, kad prie Dyvičio kalno buvęs „Bernadinas“ buvo suskaldytas ir statant Šiauduvos dvaro tvartus, padėtas pamatan.
Įvairių iškasenų, ypač senoviškų pinigų, čia galima rasti visoje apylinkėje, kaimuose, prie sodybų. Kai kurie kaimai savo pavadinimais yra žinomi iš žilos senovės, nes jau minimi karų kronikose.
Pati vietovė senosios kultūros istorijoje, be abejo, yra vaidinusi svarbų vaidmenį; tai parodo senieji istoriniai paminklai ir kita. Vėlesniais laikais ji dėl blogo susisiekimo buvo pamiršta, todėl pats Laukuvos miestelis buvo apskurdęs ir neturėjo ateities. Dabar, kai čia atkeliama gimnazija, galvojama, kad kultūrinis gyvenimas čia vėl turės atgyti, ir ilgainiui susidarys naujas švietimo ir kultūros židinys. Vietos visuomenė jaučiasi esanti tam pribrendusi ir žada prie to visomis jėgomis prisidėti.