V. Bičiūnas „Mūsų krašto istorinės vietos“ // Trimitas. – 1931, Nr. 29, p. 564-565;
Viena iš žymiausių Lietuvos istorinių vietų (Šalia Vilniaus, Kauno, Kernavės ir Trakų) yra Ukmergės arba Vilkmergės miestas.
Nesigilinant į to miesto pavadinimo išaiškinimą, pravers tačiau pažymėti, kad pats miesto vardas yra susijęs su dviem skirtingais padavimais.
Tie, kurie miestą vadina Vilkmerge, pasakoja, kad nebeatmenamoje senovėje toj vietoj, kur dabar yra miestas, buvo pilis. Toj pily buvus galinga merga — žiniuonė, turėjusi prijaukintą vilką. Tąją mergą, girdi, „Vilkmerge“ žmonės vadinę, o vėliau tuo vardu ir pilį bei miestą praminę
Tie, kurie miestą vadina Ukmerge, tvirtina, kad senovėje toje vietoje būta ne pilies, bet žinyčios. Toje žinyčioje buvusi vaidilutė, pašventės žvejo duktė. Toji vaidilutė pamilusi karžygį — kryžiuotį. Už tai žyniai nuteisę ją dievams paaukoti.
Ukmergės (arba Aukmergės) vardas, girdi, nuo to ir kilęs, kad toje vietoje neištikimoji vaidilutė — atseit, merga — kaip auka žuvusi.
Vilkmergės, miestas stovi prie pat šventosios upės, labai gražioje vietoje. Tačiau vietos gražumas tik nuo upės į miestą pažvelgus akį veria.
Vilkmerge, be abejo, yra viena iš seniausių Lietuvos gyvenamųjų vietų. Josios vardas minimas seniausiose kronikose (metraščiuose). Spėjama, kad Vilkmergė prieš devynis šimtus, metų buvo įsteigta. Vilkmergės steigėjas, girdi, buvęs pasakingojo Palemono (Nemono) draugas Dausprungas.
Mūsų senovės padavimų tyrinėtojas ir aiškintojas Jonas Žilius šiaip nupasakoja padavimą apie Dausprungą: Dovsprungas (Dausprungas?), Skitavraso (Skitauraso) vardu, Palemono draugas, ėjo Šventosios upe (nuo Nemuno V. B.), rado labai gražią ir tinkamą piliai vietą, kuri jam patiko; jis ten apsigyveno, įsteigė gardą ir pavadino jį Vilkmerge, o patsai pasivadino Deltuvos (Dzievaltavos) kunigaikščiu ir ten pradėjo platintis (Lietuvos Chronikos 2 psl.).
Tasai pats Dausprungas įkūrė netoli Vilkmergės Deltuvą (lenkiškai Dzievaltavą), kas reikštų — Dievo gyvenimą, o viešpataudamas Vilkmergėje, tvirtino savo valdas iki panerio ir iki padauguvio). (Stryjkowskis — 85 psl.). — (J. Žilius „Palemonas ir jo padermė” — 35 psl.).
Nuo XIII a. Vilkmergę dažnai pradeda puldinėti įsikūrę Rygoj kardininkai. Pietų linkme vokiečių riteriai traukė į Lietuvos gilumą, bet ties Vilkmerge jųjų galybė ne kartą sugniuždavo.
Senoji Vilkmergės pilis, greičiausia, iš medžių buvo statyta, todėl pagarsėjo ne tik savo sienų tvirtumu, kiek gynėją narsumu.
Ypatingos svarbos įgyja Vilkmergė per kruvinus vaidus tarp Jogailos ir Vytauto dėI Lietuvos sosto. 1391 m., kryžiuočių, grosmeisterio Konrado Valenrodo padedamas, Vytautas Didysis nesėkmingai mėgino Vilnių paimti. Negalėdamas Gedimino sostinės užvaldyti, to paties grosmeisterio padedamas jis puolė ir sunaikino Vilkmergės pilį, kurioj buvo Jogailos brolis ir vietininkas Skirgaila įsistiprinęs.
Antras minėtinas tarpusaviu karų įvykis, įamžinęs istorijos raštuose Vilkmergės vardą, tai kova tarp lenkų karaliaus Vladislovo Varniečio vietininko Zigmanto Kęstutaičio ir nuo Lietuvos sosto numestojo Švitrigailos.
Surinkęs mišrią kariuomenę iš gudų, čekų, sileziečių ir kardininkų, Švitrigala puolė Lietuvą ir net Vilkmergės miestą pasiekė. Jojo kariuomenės vadovu buvo Zigmantas Kaributas, kurs anksčiau, Vytauto Didžiojo pavedamas, valdė čekus.
Lietuvių ir lenkų kariuomenei, gynusiai kraštą nuo puolikų, vadovavo patsai didysis kunigaikštis Zigmantas Kęstutaitis. Abi kariuomenes smarkiose kautynėse dviem atvejais susikirto. Pirmosios kautynes įvyko ties Pabaisku, netoli Vilkmergės, bet antrosios, daug smarkesnes ir lemiamos, ties pačia Vilkmerge.
Tūkstantine kardininkų kariuomene toje kovoje tirpte sutirpo. Žuvo ir pats josios vadas Lyvžemio ordino grosmeisteris Pranciškus Kirchshoffas. Švitrigailos du sūnūs pateko nelaisvėn, bet jisai pats laimingai iš priešų rankų paspruko.
1435 metų kovą ties Vilkmerge istorininkai lygina su Žalgiriu, nes toje kovoje žuvo kardininkų galybė lygiu būdu, kaip ties Žalgiriu kryžiuočių ordinas.
Dar Vytauto Didžiojo laikais Vilkmergė buvo žymus politinis ir ekonominis centras. XV-ame amžiuje Vilkmergės apskritis buvo apėmusi didžiulius plotus: bemaž visą Aukštaičių kraštą. Tame pat amžiuje karalius Zigmantas I suteikia Vilkmergei Magdeburgo teises.
Vilkmergės pirmoji bažnyčia ir parapija įkurta 1387 metais Jogailos rūpesčiu. 1579 m. karalius Steponas Batoras Vilkmergės bažnyčią dosniai sušelpė. XVI-me amžiuje, protestantizmui Lietuvoje įsigalėjus, ir Vilkmergėj jis randa nemaža sekėjų.
Už kelių kilometrų nuo Vilkmergės esančioj Deltuvoj buvusioji kalvinų kirkė lig šiol išsiliko.
Pačioj Vilkmergėj XVII-me amžiuje įsikūrė pijorų vienuolija, atvykusi čia iš Lenkų. Pijorai varžėsi su jėzuitais ir lenkų karalių buvo remiami.
Jie daug prisidėjo prie Vilkmergės apylinkių aplenkinimo. Tais laikais Vilkmergė turėjo dvi bažnyčias: vieną parapinę, o kitą pijorų. Parapinė bažnyčia buvo medinė ir pereitame amžiuje sudegė. Po to rusų valdžia neleido naujos pastatyti, o sudegusios bažnyčios vietoje pastatė cerkvę (dabar toji cerkvė antrąja bažnyčia liko).
1711 metais, eidami per Lietuvą į Ukrainą, Vilkmergę buvo paėmę švedai ir baisiai ją sunaikino. Pabaigoj XVIII amžiaus Vilkmergė vėl atsistatė. Rusams Lietuvą užvaldžius, Vilkmergė vėl liko apskrities centru.
Per abu lenkmečius (1831 ir 1863 m.) Vilkmergė buvo veikli įvykių dalininkė. Be ko kita 1831 m. sukilėlių vadas Zaluskis Vilkmergėj buvo surengęs žygį į Vilnių. Vėliau čia Gelgaudo kariuomenė mėgino įsistiprinti, ir prieš rusus atsispirti. Ne vien pati Vilkmergė, bet ir josios apylinkės minėtinos dėl daugelio istorinių įvykių, su kuriais josios buvo susiję. Viena iš tokių istorinių vietų yra Deltuva.
Kaip jau iš ankstyvesnio pasakojimo matyti, Deltuva atsirado vienu laiku su Vilkmerge, ir net kurį laiką varžėsi dėl pirmenybės.
Keli kilometrai nuo Deltuvos prie Senės upelio su Šventąja santakos ant kalnelio jau žaliavo ąžuolynas, ženklindamas vietą, kurioje kunigaikštis Utenis savo tėvą Kukovaitį 1221 metais palaidojo ir ant jo kapo akmens statulą pastatė.
Su viršum du amžių apylinkės žmonės garbino tą vietą, laikydami ją šventą. Nūdien josios niekas daugiau nebegarbina, tačiau vardas — „Kukovaičio kalnelis“ lig šiol vis tebeminimas. Seniausiais Deltuvos savininkais po didžiųjų Lietuvos kunigaikščių yra buvę kunigaikščiai Gentvilai, kurie, sako, vėliau Kulviečiais pasivadinę. Iš Kulviečių Deltuva Daumantams teko, iš Daumantu — Kesgailoms. Vienas iš Kesgailų — Mykolas, Vilniaus vaivada ir didysis Lietuvos kancleris 1776 m. atstatė ir dosniai sušelpė Deltuvos parapinę bažnyčią. Iš vėlyvesnių Deltuvos savininkų minėti Šiemetai, Podbereskiai.
XVI-me amžiuje Deltuvoj ir kalvinų kirkė atsirado, kuri Podbereskių ir ypač Gružauskų dosniai buvo šelpiama.
Ne per toli nuo Deltuvos vidurkelyje tarp Šėtos ir Vilkmergės yra dar viena įsidėmėtina vieta — tai Siesikai.
Siesikai stovi prie ežero. Vyriausioji jų įžymybė — mūro pilis, statytoji ne vėliau kaip XV amžiuj. Jau XIII-me amžiuje Siesikai minimi Utenos kunigaikščio Daumanto ainių (Ramunto ir kitų) tėviške. Daumanto ainiai ilgainiui kunigaikščiais Siesickiais pradėjo vadintis ir tarpais valdė Deltuvą, Leonpilį ir kitas apylinkės vietas.
Daumantų — Siesickių giminei pasibaigus, Siesikai teko kunigaikščiams Radvilams, iš Radvilų Siesikus perima Daugėlos, kurie savaip perstata senąją pilį, savo reikalams ją pritaikydami.
Siesikų bažnyčia, greičiausia, Vytauto Didžiojo laikais įsteigta. Vienas iš seniausių tos bažnyčios šelpėjų buvo bajoras Baltrus Snukis, užrašęs 1441 m. žymią dalį savo turto. Tačiau dabar tebestovinti Siesikų bažnyčia, berods, 1537 metais Abromo Siesickio (ir jo trijų brolių) lėšomis statyta. Taip trumpai suglaudus, atrodo Vilkmergės ir josios apylinkių praeitis.