K. Puida „Pamiršti kraštai. Palanga“ // Trimitas – 1921, Nr. 5, p. 12-15
Senovės laikų Palanga buvo vieninteliu Lietuvos uostu, pro kurį ji susisiekdavo su visu pasauliu ir pro kurį viso pasaulio pirkliai turėjo susinešimą su lietuviais. Jau graikų istorikas, Herodotas, mini savo istorijoje Palangą ir gintarą, kurio, matyt, anais laikais tiktai Lietuvoje tegalima buvo gauti.
Kalbėdami apie senovės dienų Palangą turime prisiminti tą senovę bent tiek, kiek toji mūsų senovė rišasi su Palanga.
Visų pirmiausia tautos padavimuose ir legendose Palangos vardas užima vieną žymesniųjų vietų. Čia buvusi viena garsesniųjų lietuvių stabameldžių šventykla ant kalnelio pačiame pajūryje, milžino miško apgobta ir puošiama. Čia mūsų tautos didvyris ir nenuilstąs kryžiuočių kariautojas kunigas Keistutis, susiranda savo gyvenimo draugę, Birutę, ir tuo ištisiems amžiams suriša savo vardą su Palanga,
Jautri ir nemarioji liaudies kūrybos dvasia suvartoja tą faktą savo fantazijai ir pina legendą po legendos, padavimą už padavimo, vienas už kitą gražesnį, poetingesnį, kol galų gale nesusitveria „Birutės“ dainą kurią visi žemaičiai moka ir kurios niekas tam tyčia nesimokino.
Alkakalnis, vadinamas „Birutės kalnu.” Palanga. Nuotraukos autorius J. Mickevičius, 1961 m. Kultūros paveldo centro paveldosaugos biblioteka
Jūra, tasai nepabaigtinas visokeriopos meno srityje kūrybos šaltinis, darė ir daro savo įtakos į žemaičio sielą. Jūra neatremtinai veikia ir į gyventojų ypatybes. Ji, pajūrio gyventojuose, ypač žvejuose, sudaro ilgais šimtmečiais tas ypatybes, kurios būtinos kiekvienam jūreiviui. Tiktai nūdienis mūsų žemaitis jūreivis yra greičiau lietuvių jūreivybės tradicijų vienintelis saugotojas ir auklėtojas. (Tai dar kol kas jūreivis dainius, nors ir keliąs sunkią kovą su vylinga ir neramia jūra už savo menką materialinę būtį).
Senovės legendos ir padavimai, stabmeldijos liekanomis persisunkusi pajūrio žemaičio dvasia, po poėtingos jūros nūdienės įtakos nesutraukomais ryšiais mezga pajūrio žemaitį su visais jo broliais. Kęstučio ir Birutės šešėliai ir po šiai dienai nenuveikiami palangiečių dvasios valdovai. Vaidelytė Birutė, paprasta Palangos mergaitė, aplinkybėms susidėjus, virsta mylimiausio žemaičių kunigo, Kęstučio, žmona. Liaudis savo kūryboje tąsias aplinkybes paskelbia savo dievų valia ir pina gižių savo fantazijos vainiką, kuriuo papuošia savo Birutę.
Ilgainiui, kruvinai užbaigtosios Kęstučio dienos ir nežinomas Birutės likimas, nepertraukia dvasios ryšių tarp palangiečių ir Birutės. Jų nesuvaldomos kūryboje fantazijos ir gilaus jausmo norai sugrąžino jiems jų Birutę amžinam atilsiui. Tokiu būdu senasai šventyklos kalnelis įgyja vardą — Birutės kalno.
Bėga šimtmečiai, pasaulis keičias ir mainos žmonės, tik tų žmonių dvasia palieka ta pati. Ir nors dabar Lietuvoje viešpatauja katalikybė, vis tik Birutė, vieton žlugus, tebėra gyva, atgyja palangiečių ir žemaičių sieloje, kad ir apvilkta naujais rūbais, apipinta naujais vaizdais. Birutė — stabameldė, Birutė — senųjų lietuvių dievų tarnaitė – vaidelyte, Birutė — kunigienė, liaudies nežinančioje užmaršos širdyje, virsta „šventąja“ Birute.
Senovės tradicijų liekanos, galingos kai pati būtis, nors ir nusilenkė prieš naująją tikybą, bet šalę naujųjų dievų pasodino ir savo dievą, pareikalavo jam lygios vietos — liaudis padarė Birutę šventąja.
Piliakalnis, vadinamas Naglio kalnu. Palanga. Nuotraukos autorius J. Mickevičius, 1961 m. Kultūros paveldo centro paveldosaugos biblioteka
O Baltijos jūra, be kurios palangietis nenumano savo būties, su kuria jo siela yra susipynus šimtais neįžiūrimų ir nesutrauktinų ryšių, — toji jūra siūlo mums savo atmainingąjį veidą ir laukia mūsų tenais atvykstant, kaipo senųjų savo šeimininkų valdovų. Jos vandenų putose, jos bangų siautime mūsų dainiai dar nekartą išgirs Pūkio audringus siautimus, Jurienės ir Vaivos graudžias gintarines raidas. Mūsų kūrėjų vaidentuvė dar nekartą tylią vasaros mėnesieną pamatys tenais undinių vylingus šokius, pastebės beklaidžiojančius Birutės ir Kęstučio šešėlius ir tais liaudies tradicijos kūriniais papuoš mūsų raštiją ir muziką. O gal išgirsime ir Jurienės, Vaivos, laumių bei undinių graudžiąsias dainas ir širdžiavylius šokius, muzikos lydimus?
Palanga — tai mūsų tautinės kūrybos neišsemtasai ir nepradėtasai naudoti šaltinis, iš kur lietuvių menas sems savo kūrybai, niekur kitur Lietuvoje nesurandamos tolygios medžiagos. Visa tai verčia mus pačius kreipti daugiau akies į Palangą ir jos tautinės tradicijos turtus. Visa tai reikalauja iš mūsų pasirūpinti visais tais turtais, surinkti ir supopuliarinti juos ir paskelbti visai tautai. Lig šiol mūsų raštijoje nėra nieko, kas Palangos reikšmę ir vertę aptartų kiek plačiau ir nuodugniau. Reikia atvirai pasakyti, kad apie Palangą mūsų raštijoje visiškai nieko nėra.
Svetimtaučiai daug turi prirašę apie Palangą, nes jie kuo gražiausia numanė ir suprato Palangos vertę, žinoma, savo reikalams. Iš šito atžvilgio lenkų raštijoje yra labai gražių dalykų apie Palangą. Net mūsų tautinių legendų medžiaga suvartota ir parašyta dramų, apysakų ir kitų dalykų.
Atėjo metas, kada mes patys privalome pasirūpinti savimi ir dėl savęs.
Neišmokę ligi šiai dienai patys savęs gerbti ir patys į save savo akimis žiūrėti, nesugebame net pamatyti tolau turtų, kaip Palanga, kol į tai koks svetimtautis neatkreips mūsų akies. O kai tasai svetimtautis, neturėdamas jokio supratimo apie mūsų dvasią, pritauzija kokių niekų, tai pykti, bartis ir net koliotis mokame ir tam darbui surandame net laiko.
Pažinkime nuodugniau patys save, išmokime žiūrėti savin savo akimis, o ne pro kitataučių akinius, tada gal atsiras mumyse daugiau patvaresnės ir gilesnės meilės tiems lietuvių Lietuvos kampams, kuriuos svetimtaučiai dar labiau myli už mus.
https://etalpykla.lituanistikadb.lt/object/LT-LDB-0001:J.04~2019~1579638337916/J.04~2019~1579638337916.pdf