Sudavija. Mūsiškė Sudavija turi nemažiau savitą ir dramatišką praeitį, kaip ir užnemuniškė Žemaitija ir Aukštaitija. Šiandieniniai sudaviečiai, arba suvalkiečiai, iš visų lietuvių išsiskiria savo būdo paslankumu, pakilesne gyvenimo pasaulėžvalga ir didesne kultūra. Šiame mūsų krašte jūs kas žingsnis gėrėsitės šimtamargių suvalkiečių sodybomis ir dailiais gyvenamais namais, kas žingsnis matysite rūpestingai išdirbtus laukus ir sutiksite šviesų, ambicingą suvalkietį su savomis pirmeiviškomis kultūrinėmis pažiūromis ir reikalavimais. Dar neseni tie laikai, kada Marijampolė, Seinai, Vilkaviškis, Suvalkai ar Veiveriai — tie kultūriniai Sudavijos centrai — garsėjo visoje Lietuvoje. Jei Lietuvą mes mėgintume vaizduotis Europa, tai Sudavija visais atžvilgiais galėtų vadintis tada Vakarų Europa: šitas kraštas savo kultūrine politūra yra visu laipsniu praaugęs Užnemunį, o gyventojų psichologijoje junti kažkokios elastikos ir jaunatvės, ko veltui ieškotum aukštaičiuose ir žemaičiuose.
Kuo galėtume šitokį Sudavijos charakterį paaiškinti? Mano supratimu, Sudavijos psichologijos ir kultūros paslapties reikia ieškoti jos praeityje. Tiktai istorijos perspektyvoje ir Vakarų Europos, tikriau, Rytprūsių įtaka, šalia kitų veiksnių, įvairiausiomis savo formomis bus pastebimai savaip paveikusi šio krašto gyvenimą. Suglausta Sudavijos praeities apžvalga čia ir pamėginsime atspėti jos istoriškai kultūrinį individualizmą ir ypačiai dėl to, kad Sudavijai ir toliau reikės Lietuvos istorijoje germanų pasaulio akivaizdoje vaidinti ne paskutinį vaidmenį. Antra vertus, krašto pažinimas visados atlieka visuomenėje dėkingą tautiškai moralinį uždavinį — pirmoje eilėje pakelia savojo krašto meilės ir tautinės vienybės temperatūrą.
Pirmieji Sudavijos gyventojai
Sudavija yra daug kartų senesnė nekaip sudaviečiai. Geologija mums pasakoja, kad ir Sudavija bus buvus kadaise jūrų dugnu, kad paskiau čia kaitaliojęsis klimatas, augusios atogražiškos girios ir šliaužiojusios milžiniškos ledų masės, kurios ir bus sudariusios Lietuvos geologinį reljefą; dar vėliau buvę tundrų laikotarpiai ir gyvenę visokie gyventojai ir žvėrys. Archeologijos mokslas patyrė, kad žmonės čia bus gyvenę jau senaisiais paleolito laikais (Spicinas, Antonievičius, Ebertas, Gaerte). Be abejonės, tie pirmieji geologijos ir archeologijos laikų Sudavijos šeimininkai su savo flora ir fauna nebus buvę mūsiškiai aisčiai, bet jų nežinoma istorija sluoksniais bus susėdusi į sudavų žemės, tariant, istorinę psichologiją.
Antrąja Sudavijos gyventojų formacija reikėtų vaizduotis suomius, kuriuos aisčiai, atvykę į Pabaltę iš savo protėvynės, čia ir bus buvę aptikę. Nebuvo lemta ir suomiams išsilaikyti Sudavijoje. Suomių buvimą visame aisčių krašte (Aistuvoje) anais proistorijos laikais nedviprasmiškai paliudija archeologijos, kalbotyros ir istorinės etnologijos duomenys. Aisčiai, vadinasi, ir sudavai bei jotvingiai bus atkilę į šią savo tėvynę iš Rytų, iš spėjamosios savo protėvynės kažkur Dniepro ir Pripečio baseinuose (Būga, Rbzwadowski). To aisčių atkilimo nereikia vaizduotis perversmišku, masiniu, brutališku veržimusi į Vakarus, nereikia vaizduotis vieno užsimojimo tautos persikėlimu: tatai buvo lėtas plačia banga smelkimasis, kolonizacinis sodybų perkeldinėjimas Vakarų kryptimi. Todėl ir susidūrimas su suomiais nebus buvęs karingas: aisčių giminės pamažu bus smelkusiosis į suomių etnografiją, stūmusios šiaurėn jų gyventojus arba pamažu tuos gyventojus asimiliavusios. Šitas procesas livų krašte (Latvijoje) ir dabar dar nėra galutinai pasibaigęs ir ypačiai stipriai bus atmiešęs latvių etnografinį tipą, latvių, kurių kalba bus bene labiausiai dėl to nutolusi nuo aisčių prokalbės kamieno. Suomiai paeiliui gavo palikti Prūsiją, Lietuvą, vadinasi ir Sudaviją, ir Latviją. Tokiu būdu pasibaigė ir antroji Sūdąvijos gyventojų dramatinė istoriją — pasikeitė rasės ir krašto šeimininkai.
Sudavų kolonizacija
Aisčių etnografijos judėjimą galutinai sustabdė natūralinės sienos, ir IX—XI a. visa etnografinė Aistuvos struktūra susikristalizavo tąja tvarka, kurią jau galime tyrinėti istorinių šaltinių šviesoje. Tais laikais savo krašte bus apsistoję ir mūsų sudavai bei jotvingiai ir tuo būdu bus pradėję trečiąją Sudavijos gyventojų formaciją — ir tai jau mūsų aisčių rasės formaciją. Pirmukart sudaviečius, šalia jų kaimyninės genties galindų, paminėjo II amž. garsusis ano meto geografas Ptolomėjus („Geografijoje“). Todėl reikią spėti, pirmiausia, kad sudavai bus anksti išskilę iš bendrinio aisčių kamieno, ir antra, kad tais laikais sudavai, apie kuriuos garsas nuklydo net į Antiką, bus buvę dar stipresni, nekaip X—XIII amž. Galimas dalykas, kad sudavai, jei jau buvo atkilę apskritai į Sudaviją, tada turėjo daug platesnę teritoriją, kuri bendrine aisčių judėjimo į Vakarus ir į Šiaurę inercija bei slavų judėjimo įtaka nuolatos mažėjo, kaip kad ji mažėjo ligi paties sudavų žuvimo, niekados nesudarydama apibrėžto, istoriko akiai lengvai pagaunamo vieneto. Galima sakyti, kad visa senųjų sudavų istoriją vyko aisčių kraustymosi fazėje ir susidėjo tiktai iš triukšmingo pasirodymo ir žūties.
Vadinasi, sudavų kolonizacija Sudavijoje niekados ligi galo nebus buvusi pasibaigusi ir nebus betarpiškai susidūrus su suomiais. Suomius iš Sudavijos bus, greičiausiai, išstūmę prūsai, kurie aisčių žygyje į Pabaltę bus ėję avangardu. Toliau Sudavijoje, kaip ir visoje Lietuvoje, bus pereidami pagyvenę ir latviai, kuriuos į šiaurę iš čia bus pavariusios paskiausiai ėjusios lietuvių kiltys. Tada ir sudaviečiai atkilo prūsų ir latvių keliais į savo Sudaviją, apsistojo jų sodybose, kadaise paveržtose iš suomių ir turinčiose jau ne vieno šimtmečio savo praeitį. Tokiu būdu Sudavijoje apsigyveno tie aisčiai, kurie paliko jai savo vardą ir pradėjo jos tikrąją istoriją.
Teorija ir gamta
Anais laikais, kada gyventojų buvo labai reta, ir kada miškai sudarė apie 70—50% ar daugiau viso krašto, linearinių ir patvarių sienų, žinoma nebuvo. Sienomis anais laikais turėtume laikyti miškų ruožus, pelkių ar balų sritis, retkarčiais upes. Atsiminę, ką jau esame pasakę ankstesniame skyrelyje apie apskritai sudavų etnografijų judrumą, mes ir turėsime prieš akis visas priežastis, kurios kliudo istorikams tiksliai susekti Sudavijos teritoriją ir susidaryti vienokią nuomonę. Šiaip ar taip yra tikra, kad XI—XIII a. Sudavija buvo kur kas didesnė, nekaip mūsiškė šių dienų Suvalkija su lenkų okupuotąja dalimi.
Šiaurėje Sudavijos sienos bus ėjusios Nemunu ir Šalavijos, Nadravijos ir Galindijos rytinėmis sienomis, kaip tatai pažymėta mūsų žemėlapy. Pietuose Sudavijai bus, turbūt, priklausiusi vadinamoji Palenkė ligi Būgo su Drohičino, Bielsko, Mielniko sritimis, toliau ir plotai ligi Pagirio (Pripečio, Rokitno pelkių) su Slanimo, Volkavisko ir kt. sritimis. Tačiau čia anksti bus vykusi rusų ir lenkų kolonizacija, stūmusi sudaviečius vakarų šiaurės linkme arba juos asimiliavusi. Suvalkų, Raigardo, Dambravos srityse bus buvusi senoviškoji Dainavos žemė, vienų tyrinėtojų laikoma Jotvingijos šiauriniu kraštu, kitų — Sudavijos pietiniu, o, mūsų supratimu ji bus buvusi Sudavijos vidurine sritimi. Gal būt, sudaviečiai etnografiškai nebus buvę vienalytiški, gal būt, reikėtų išskirti jų masėje jotvingius, bet, kartą jotvingius tapatybindami su sudaviečiais, mes negalime Sudavijos baigti pietuose Raigardu, kaip to norėtų, sakysime, Lowmianski. Jei Lowmianski savajai sumažintai Sudavijai skiria apie 12.000 km2, tai mes, padidindami Sudaviją gudų ir lenkų sąskaiton, skirsime 20—25.000 km2. Tokiu būdu pirmykštė Sudavija savo plotu bus buvusi kaip Žemaitija.
Vyriausi Sudavijos fiziografijos elementai buvo, į kaip ir visoje anuometinėje Aistuvoje, miškas ir vanduo. Tačiau miško ir vandens čia buvo ypačiai apstu: vakaruose telkšojo neaprėpiami Mozūrų ežerynai ir pelkynai, rytuose — neišbrendamos Pripečio pelkės, šiaurėje ošė beveik ištisai didžioji Sudavijos giria. Tiktai kur-ne-kur pasitaikydavo miškų prošvaisčių, kur būtum galėjęs aptikti menkų sudaviečių sodybų ir dirvų, pievų ir ganyklų. Šitokia, pasakytume, sunki ir vienoda gamta, teikdama savų ūkinių gėrybių, nepašykštėjo savo gyventojams ir įkyrių nepatogumų. Čia buvo galima kultivuoti beveik visas primityvaus žemės ūkio šakas, gyventi, palyginti, ramiai — bet čia nebuvo tų vidinių, aštrių gamtos kontrastų, kokių turėjo, sakysime, senovės Graikija, kontrastų, kurie paprastai sujudina kūrybines žmogaus galias ir pradeda dinaminės kultūros užuomazgą.
Senieji sudavai ir jų kultūra
Sudavijos giriose ir pelkynuose ir gyveno sudaviečiai, kuriuos pietuose slavai mėgdavo vadinti jotvingių vardu. Pasak Kadlubek’o (lenkų kronisto XIII a. pradžioje + 1223), sudavai buvę prūsų giminiečiai, o pasak Dlugosz’o (+ 1480), jie savo tautybe, kalba, papročiais ir tikyba buvę labai panašūs į lietuvius, senprūsius ir žemaičius. Tačiau mokslininkai sudavus kartu su šalavais (skalviais), nadravais, o gal ir sambais (žambiais) etnografiškai stačiai priskiria lietuvių kilčių grupei, kaip jos užnemuniškę šakų (Bezzenberger, Toeppen), vadinamą šiandien (be Lietuvos, Su- valkijos) Mažąja Lietuva. Tiktai po Versalio taikos vokiečiai, nustoję savo kolonijų ir sumanę jas rekompensuoti sau žemėse Pabaltėje, pradėjo ieškoti savo Rytų varžtui ir istoriškai etnografinių motyvų — pradėjo jų mokslininkai teigti kalbamųjų kilčių prūsiškumą ir tuo teisinti savo teises į M. Lietuvą, Klaipėdos kraštą, na, ir Sudaviją.
Vadinasi, sūdaviečiai priklausė užnemuniškei lietuvių šakai, kurios vakarinės sienos bus buvusios tokios, kokios pažymėtos mūsų žemėlapyje, ir kuri bus apėmusi apie 19 — 20.000 km2 plotą, jei Sudavijai skirtume tiktai 12.000 km2, su apie 88 000 gyventojų, jei Sudavija bus tada turėjusi apie 33 000 gyv. Vadinasi, sudaviečių buvo, palyginti, maža ir reta. Reikėtų tačiau manyti, kad jų bus buvę apie kokia 50 000: Dusburgui (XIV a.) ne veltui bus atrodę sudavai galingiausia kiltimi. Ypač skystai bus buvusi tada gyventa Sudavijos šiaurė (dabartinė mūsų Suvalkija), jos miškai, nors ir čia buvo galima aptikti ligi kryžiuočių atvykimo Vangius, Panemunę (netoli Veliuonos), Nederovę (netoli dabrt. Vilkaviškio) — taigi kraštas buvo gyvenamas arba jau pradėtas gyventi. Tirščiausiai buvo gyvenama Dainava, kur jau tada buvo Merūniškės, Vyžainiai, Krosna, Veisėjai ir t. t., ir rečiau nuo Dainavos į pietus — Jotvingijoje. Tačiau nelemtasis likimas jaunosioms užnemuniškėms lietuvių kolonijoms nedavė ligi galo susiformuoti ir sustiprėti ir laiku prisidėti prie Lietuvos istorijos — užklupo ir sudaviečius kultūriškai tinkamai nepasiruošusius.
O anuometinių kilčių gadynės sudaviečių kultūra buvo menka, jų pačių buvo reta. Jie, kad ir buvo visų aisčių paslankiausi, taip pat gyveno sėslių žemdirbių gyvenimą, — šiaip taip dirbo žemę ir augino javus, vaisė gyvulius, laikė bičių, mėgo žvejybą ir medžioklę, praktikavo vidaus ir tariant, užsienio prekybos mainus, kiaunių, bebrų, voverių kailiais, vašku ir medum mokėjo už gaunamą sidabrą, brangiuosius metalus, druską, geležį, ginklus ir drabužį. Nors, pasak vieno rusų metraščio, 1256 m. didelė Vol.-Haličo kunigaikščio Danieliaus kariuomenė ilgai galėjusi išmisti tiktai iš 2 sodybų išteklių ir likučius gavusi dar sudeginti, nors, pasak kitų kronistų, sudavai turėdavo klėčių, sodybų, sodžių ir visokių ūkio trobesių, — bet primityvi agrotechnika, valiodama išgauti tiktai antrą trečią pasėlių grūdą, neretai priversdavo sudavus ir pabadauti. Ir tad šitam puslaukinės moralės XII — XIII amž. alkstančiam ir godžiam miškų sodiečiui reikėdavo plėšikauti. Karo grobis ir plėšikavimas sudaviečių, kaip ir visų tuometinių aisčių, ūkiui būdavo nepaskutinė pelno pozicija: tokiu būdu būdavo įsigyjamos svetimosios pramonės prekės, brangieji metalai, sunkmečiais javai ir gyvuliai, didiko ūkiui karo belaisvių darbo jėga, moterys vergų prekybai ir vedyboms.
Jei mes dar atsiminsime anuometinius giminės keršto papročius, tarpusavius valsčių, giminių ir kilčių karus, profesionalines plėšikų bandas („latrunculi“ — banditus), tai ir turėsime visą tą šiurkščią atmosferą, kurioje pasireiškė ir susiformavo ypačiai sudaviečių būdas ir socialiniai santykiai. Visa materialinė sudaviecių kultūra, visuomeninė santvarka, tikyba ir istorinė veikla buvo nuteikta karo gyvenimo charakteriu. Kiekvienas valstietis, žvejys, bitininkas buvo drauge ir kareivis, ir pirklys, ir plėšikas, kiekvieno gyventojo, ypačiai didiko (nobiles) sodyba, buvo panaši į mažą tvirtovę, sutvirtintą tvoromis, grioviais ir pylimais, kiekviena apylinkė, valsčius, giminė ar sritis apsirūpinusi pilimi, miškų ir pelkių slėpyklomis, apsitvėrusi sukirtimais iš miško medžių, apsidraudus slaptais ir klaidžiais keliais ir šunkeliais, visokiais spąstais. Visas kraštas, nemažiau saugojamas gamtos kaip žmogaus rankos, buvo panašus į karo stovyklą, o krašto gyventojų gyvenimas — į begalinį karą.
Ta pati gamtą, kuri rudenį ir pavasarį puikiai saugodavo kraštą nuo netikėtų priešų, ta pati gamtą, sakau, kliudė susidaryti politinei, socialinei gyventojų vienybei ir santvarkai. Kiekviena sritis kas sau gyvendavo, kas sau gindavo arba puldinėdavo ir kas sau su savo „karaliuku“ žūdavo. Tiktai retkarčiais šitos dešimtys teritoriališkai giminiškų junginių susijungdavo priešo baimės ar grobio vilties vardu, retkarčiais kelios sritys susirinkdavo pasitarti dėl saugos ar karo reikalų. Paprastoji liaudis paprastai stverdavosi ginklo gintis arba plėšikauti, o vadinamieji didikai versdavosi daugiausia tolimesniais, ofenzyviniais žygiais.
Sudavų būdas taip pat atsakė kultūriniam jų lygmeniui ir gyvenimo sąlygoms. Pasak Kadlubek’o, sudavaį, arba jotvingiai, buvusi pati „žiauriausia tauta, žvėriškesnė už žvėriškiausius žvėris, o, pasak Dlugosz’o — jie buvę baisūs ir karingi, godūs didvyrio garbės ir dainų šlovinimo, ir dėl to jų dešimtis grumdavusis su priešų šimtine. Šitai karo moralei bus buvusi mobilizuota ir pati jotvingių tikyba, kuri dvasiškai bus tarnavusi žmonių gyvenimo reikalams. Kartą jotvingiai buvo priversti paklusti Lenkų karaliui Kazimierui II (1191 m.) ir duoti jam įkaitus. Bet savo žodžio jotvingiai netesėjo: jų manymu, geriau būsią sūnų (įkaitų) gyvybės, nekaip tėvų (jotvingių) laisvės, nes prakilniųjų sielos, pagal jų tikėjimą, atgimstančios dar prakilnesniuose žmonių kūnuose, o sužvėrėjusios vėlės apsigyvensiančios po mirties žvėryse. Nepigiai kaštavo šita pašėliška narsa ir energija seniesiems sudavams. Garsusis jų vadas Skomontas, greitas kaip žvėris, žymus kerėtojas ir žynys, pėsčias, pasak senovės raštų, nukariavęs Pinsko ir kt. sritis, bet galiausiai buvęs Vol.-Haličo kunigaikščio Vosyliaus užmuštas, o jo galva pasmeigta ant smaigsčio.
Ne kitoks likimas laukė ir kitus jotvingius, kurių šitame krašte buvo reta ir kurie, patys vieni likę savo likimui, nemokėjo telktis, buvo ginkluoti blogu mediniu ar pintiniu skydu, medinėmis ragotinėmis, rečiau kardais, nemokėjo ar nenorėjo mesti savo avantiūristiško, plėšikiško gyvenimo, savo pašėliško, puslaukiniško karingumo. Retėjo jie siaubdami svetimuosius kraštus, nyko naikinami priešų jų pačių šalyje — Sudavijoje. Veik kasmet iš Brastos, Mielniko, Drohičino, iš Mozūrijos, Maž. Lenkijos, Voluinės-Haličo ir Minsko kraštų traukdavo į Sudaviją slavų kariuomenės drausti nenuoramų jotvingių, išpjaudavo pirmuosius kaimelius, nieko nedegindami, kad dūmai neperspėtų tolimesnių sodybų, kelią iškvosdavo už pažadus iš pačių belaisvių jotvingių, įsiverždavo toliau, pasisklaidydavo, išplėšdavo sodžius, išdegindavo, vyrus išžudydavo, vėl susiburdavo krūvon ir grįždavo su vilkstinėmis karo belaisvių-vaikų ir moterų ir bandomis galvijų bei vežimais kitokio karo laimikio. Jotvingiai kartais stodavo į mūšį, bet dažniau išsislapstydavo, puldinėdavo iš pasalų, spęsdavo spąstus ir žabangas, klusnumo pažadų netesėdavo, patys atsilankydavo priešų šalyse, kad vėl būtų jų užpulti. Šitoksai lengvabūdiškas jotvingių agresyviškumas nieko gero nežadėjo: beveik anksčiausiai istorijoje pasirodę, jotvingiai-sudavai gavo anksčiausiai ir išnykti, nekliudyti Vakarų kultūros ir katalikų krikšto.
Senųju Sudavų žuvimas
Pati jau anuometinės Sudavijos geografinė, etnografinė ir politinė padėtis buvo, ypač atsimenant sudavięčių menką kultūrą ir būdą, labai nesaugi: Sūdąvija kyliu buvo įsiterpusi į Mozūrijos ir Juodosios Rusijos tarpą, priešais pietuose turėjo anuomet labai galingą Haličą, o iš vakarų per prūsų ir Šalavijų-Nadravijos lietuvių žemes laiku prispėjo ir Vok. Ordinas, kuris ir atbaigė sudavų priešininkų ir pražudytojų sąjungą.
Kai Kijevo Rusijoje viešpatavo Vladimirai ir Jaroslavai, o Lenkijoje — Boleslovai, kai tos valstybės buvo vieningos, tai jotvingiai nebūdavo sunku sudrausti. 983 m. jotvingius pirmukart pamuše D. Kijevo Kunigaikštis Vladimiras, 1038 m. antrukart — Jaroslavas ir t. t. Savo fronte vargo neturėjo ir lenkai. Tačiau XI—XII a. tos dvi valstybės susiskaldę į aibes dalinių kunigaikštysčių ir labai susilpnėjo.
Tada jotvingiai ir pradėjo sau šeimininkauti Mozūrijoje, Maž. Lenkijoje, Voluinėje, Halice, Juod. Rusijos kunigaikštystėse, pradėjo sau plėšikauti, kištis į vidines tų kraštų kunigaikščių kovas, samdytis už pinigus ir vėl atsisukti prieš savo sąjungininkus, eiti net prieš Lietuvos Mindaugą, kuris buvo jų žemių padovanojęs V. Ordinui. Nelikdavo skolingi jotvingiams ir rusai su lenkais: jie atskirai arba drauge vykdydavo dideles karo ekspedicijas jotvingiams nenuoramoms sudrausti, retindavo gyventojus, siaubdavo jau ir taip skurdų jų ūkį, tuo keldavo pačių jotvingių vargą ir pašėlišką akiplėšiškumą, statydavo pilis, kolonizuodavo pakraščius ir pilių apylinkes, steigdavo pirmuosius slavų etnografijos židinius praretintose jotvingių šalyse. Apie XIII a. vidurį prišliaužia per Prūsiją ir Vok. Ordinas ir pareikalauja sau nei mažiau nei daugiau, kaip 5/6 Sudavijos! Ypatingai tie Kristaus šarvuoti apaštalai įprato į turtingesnius Dainavos kraštus, pro kuriuos jie vėliau paprastai trauks į Aukštaitiją.
Ir XIII a. viduryje senasis jotvingių veržlumas slūgsta, energija smunka, puola jų dvasia, kraštas palieka pustuštis ir išsiaubtas, patys jotvingiai bei sudavai vos besilaiko savajam krašte. 1251 m jie, užpulti rusų ir lenkų, pasikvietė į talką prūsus ir bartus. Talkininkai su baime išvydo priešų blizgančius skydus ir šalmus, ragotinių girią, šaulių grandines ir patį V.-Haličo Danielių, vikriai raitą besisukiojantį savo kariuomenės eilėse. Išsigando jotvingių talkininkai. Argi būsią galima, pasak jų, ragotinėmis paremti griūvantį medį? ar įstengsią jie tokiai kariuomenei spirtis? Talkininkai patraukė atgalios namo, o jotvingiai neužilgo iš tikrųjų ir buvo likimo sugniuždyti. 1279 m. ištiko jotvingius badas. Jie meldė Voluinės Vladimirą atsiųsti jiems maisto, žadėdami atsiteisti vašku, bebrų, voverių ir kiaunių kailiais, sidabru ir patarnavimu. Kunigaikštis jiems ir pasiuntęs Būgų ir Narevu javų, tačiau ties Pultusku lenkų mozūrai užpuolė ir atėmė tą javų siuntinį.
Veikiai sudavų jotvingių liekanos meta savo tėvynę ir bėga į rytus (Aukštaitiją) ir į vakarus (tolimąją Prūsų Sambiją), Sudavija tuštėja, nyksta paskutiniai narsiųjų sudavų pėdsakai, — ir Sudavija vėl palieka tuščia arba pakeičia savo gyventojus. Senieji sudavai savo istoriją pabaigė; pietines Sudavijos sritis pėda pėdon kolonizuoja mozūrai ir gudai, kuriuos, o ne sudaviečius ir aisčius, čia ir aptiko lietuviai, šiasias sritis pasiimdami. Didž. Kunigaikštystei lietuvių atėjimas buvo, deja, pavėluotas. Šiaurinė Sudavija, t. y. Dainava ir dabartinė mūsų Suvalkija, kaip pamatysime, ilgam pasiliko beveik viena negyvenama giria.
O kur iš tikrųjų pasidėjo senieji veiklūs sudaviečiai? — Be abejonės, karai, jei jie sudaviečių neretino, tai bent prarydavo visą natūralinį prieauglį: sudaviečių kaulų rastume įvairiose lenkų ir rusų žemėse, o gal daugiausia pačioj Sudavijoj. Nemaža bus išversta priešų į belaisvę, apgyventa, sakysime, ištisais kaimais visur, o ypačiai Rytų Galicijoje, kur yra išlikę net jotvingiškos nomenklatūros. Rusų metraštininkai neveltui aukaliptiškai bardavo Vl.-Haličo Romaną už masinę vergystę: „Romane, blogai gyvensi lietuviais ardamas.“ Visi šitie belaisviai, be abejonės, nutauto ir tebegyvena slavų kraujuje. Toks pats likimas bus ištikęs ir tuos, kurie pabėgo į Prūsiją, išskyrus buvusias Nadravijos ir Šalavijos sritis, kuriose ir dabar dar tebegyvena lietuvių: tiek šitų Prūsijos lietuvių, tiek aukštaičių tipą bene bus atskiedę kiek senųjų sudaviečių bėglių elementas, nes gal didžiausia sudaviečių dalis buvo pasitraukusi kaip tik į Aukštaitiją. Didelė sudaviečių dalis galėjo pasilikti ir pačioje Sudavijoje, kurios pietuose jie nutauto, o šiaurėje, XIII—XIV a. išsislapstę miškuose, susiliejo su dabartiniais suvalkiečiais. Tokiu būdu, kaip matome, sudaviečius ištiko tikrai nelinksma dalelė — jie, galima sakyti, po triukšmingos 300 metų (983—1283) istorijos iš savo tėvynės Sudavijos visiškai pasitraukė svetur arba į dausas, palikdami šiandieniniams mūsų suvalkiečiams tik savo vardą ir derlingą teritoriją, kuri, tiesą pasakius, dar ilgai gavo likti negyvenama.
Didžioji Sudavijos giria
Nemažiau tačiau dramatiška buvo Sudavijos istorija ir tada, kad joje ošė ištisai viena tiktai didžiulė giria nuo paties Raigardo ligi Skirsnemunės ir Kauno. Pietinė Sudavija nuo Dainavos tuojau buvo kolonizuota slavų, ir apie ją mes toliau čia jau nekalbėsime. Tikrojoje Sudavijoje, kai 1274—1283 m. kryžiuočiai galutinai išvaikė kad ir retai gyvenusius sudaviečius, niekas veikiai neatvyko į apleistąsias, sudavų sodybas — jos ilgainiui arba užžėlę mišku arba paliko tysoti dirvonais, kuriuos Vok. Ordino žvalgai savo „Kelių Pranešimuose“ (Wegeberichte) mėgsta vadinti „laukais“ (campus, feld). Jeigu čia prisiminsime, kad beveik toksai likimas ištiko ir Žemaitijos Karšuvą, iš dalies senąją Šalaviją ir Nadraviją, jei prisiminsime, kad lenkai dar prieš kryžiuočių atvykimą ištuštino ir paliko giriomis ošti bei pelkėmis talkšnoti Liubavą, Sasiją, Galindiją, — vadinasi, aisčių liniją pastūmė toli Šiaurėn, o atvykę kryžiuočiai prarijo ir pačias prūsų kiltis, tai paaiškės, kad sudavų žuvimo laikais visi vakariniai Aistuvos plotai ligi Nemuno paliko aisčiams ištraukti iš po kojų, didžiulės etnografinės ir fiziografinės jėgos paliko išskirtos iš lietuvių istorijos, lietuvių, kurie vieni, suklupus latviams, reprezentavo aisčius žūtbūtinėje išlikimo kovoje. Lietuviams paliko vėliau gelbėti tai, kas dar buvo galima išgelbėti. Ir pirmoje eilėje liko išgelbėta mūsiškė Sudavija.
Sudavija veik pora šimtmečių paliko tuščia, tarsi koki tušti Mamos laukai Prancūzijoje po D. Karo. Tatai buvo lietuvių ir kryžiuočių negyvenama kovų zona, kuri už Nemuno Kūršuvos sritimis ir toliau tarsi kokiu miškų apsaugos lauku aplenkė ir visą Žemaitiją iš vakarų ir šiaurės. Gyventi čia jau nebuvo galima: pro čia žygiuodavo lietuviai į Prūsiją, o vokiečiai į Lietuvą, čia siausdavo abiejų šalių banditai („latrumculi“), slankiodavo pasieninių Ordino pilių komtūrai avantiūristai su savo įgulomis bandomis, čia medžiodavo, it egzotiškose giriose, vokiečių ir Vak. Europos riteriai ir žvėris ir žmones, čia mėgdavo pamedžioti ir D. Liet. Kunigaikščiai ir didikai. Kryžiuočiai čia tiktai kur-ne-kur sutikdavo šienpiovį ar žvejį aukštaitį, drįsusį leisti į didžiąją Sudavijos girią ieškoti šieno ir žuvies. Tiktai kai kur dar tebebuvo senovės kad ir retų sodybų pėdsakai — dirvonai. Vienu žodžiu, šitoj klaikioj karo zonoj nebuvo galima gyventi; čia nei Lietuva nei Ordinas, savo jėgomis sulygę, netesėjo įsitvirtinti. Vienu žodžiu, apaštališkoji Vok. Ordino brolių ranka buvo ištiesta ant visos Sudavijos, kaip kad dabar tatai norėtų padaryti Trečiasis Reichas su visa Pabalte, su išlikusia Aistuva.
Sudavijos istorijos girių laikotarpį geriausiai papasakoja mūsų kad ir mažutis žemėlapis: Nemunas didžiausiu kontrastu žymi Sudavijos istoriją. Kairėje — didžiulė giria, o dešiniu Nemuno krantu susirikiavusi eilė aukštaičių pilių ir sodybų, kurios tiktai ir atlaikė anuometinį germanų varžtą. Šita sunki Sudavijos girių istorija yra, pasakysime, amžiams germanų įrašyta į visos mūsų tautos pačią širdį: gražus ir derlingas kraštas, tada didžia giria ošęs, galėtų gražiausiai mums papasakoti, koks buvo tasai kryžiuočių karas, kiek jis lietuviams atsiėjo.
Naujoji Sudavija
Karas buvo laimėtas lietuvių. Buvo laimėta ir didžioji Sudavijos giria. Kryžiuočių karai liovėsi, o taika pirmą kart patikrino etnografinei Lietuvai ramų darbą. Vokiečiai savo karo „reizomis“, kadaise tvarsčiusiomis skersai ir išilgai visą Žemaitiją ir Aukštaitiją, daugiau jau nebesiaubė Lietuvos ūkio, neretino gyventojų, o visas tas militarinis valstybiškai socialinis tautos mechanizmas, anksčiau pakreiptas prieš karinguosius Kristaus apaštalus, dabar buvo skirtas ekonominei ir kultūrinei vidaus kūrybai ir davė tikrai apaštališkų vaisių. Susidariusi patogi tarptautinė ekonominė konjunktūra (XV—XVI a.) atjaunino ir lietuvių tautos bei valstybės ūkį — prasidėjo smarki kolonizacija ir ūkio intensifikacija.
Štai tosios, tariant, išcentrinės lietuvių tautos spyruokles, kurios ir pastūmėjo aukštaitį naujakurį į Užnemunį, į didžiąją Sudavijos girią, kurios vakarinės sienos jau buvo apdraustos. Vertinant šituos abudu veiksniu, reikėtų pasakyti, kad kolonistai traukė į Sudaviją ne tiek pristigę žemių namie, kiek dėl to, kad Sudavijai jau negrėsė kryžiuočiai, kurių, berods, ir tada buvęs tikslas paversti tyrumomis visą Lietuvą ir tiktai tyrumose įsitaisyti, apie ką svajoja ir dabartinis Adolfas Hitleris. Taigi XV—XVI a. ir Lietuvos vyriausybė ir visuomenė pradėjo smarkią Sudavijos kolonizaciją, kraustėsi čionai daugiausia aukštaičiai, gal būt, nemaža ir Maž. Lietuvos lietuvių, taisėsi senovės sudavų sodybose, skynė mišką, kūrė vienkiemius, sodžius, dvarus, miestelius, kėlėsi bažnyčios, atsirado administracija, — ir štai prieš akis vietoj didžiosios girios turime Naująją Sudaviją.
Kaip matome, savo kilme šita Naujoji Sudavija nėra anos pagoniškosios ir puslaukinės Sudavijos duktė, Sudavijos, kuri taip ir žuvo krikščioniškosios kultūros nekliudyta. Šita Nauj. Sudaviją yra tarsi Aukštaitijos atžala, pasiėmusi senųjų sudavų žemes ir vardą, pasisavinusi turiningus sudavų krašto istorinius atminimus ir nelengvus uždavinius. Visi šiandieninių sudaviečių sentėviai bus atėję į Aukštaičius. Galimas dalykas, kad ne vienas jų bus buvęs senovės sudaviečių bėglių ainis, kad nemaža energiško kraujo, kokio tiek turėjo jotvingiai, suktais keliais bus grįžę Sudavijai. Tačiau apskritai mūsų dabart. sudaviečių gimtinės reikėtų ieškoti mažiausiai Sudavijoje: su aibėmis karališkų dvarų ir palivarkų, su daugybe ponų, bajorų ir valstiečių dvarelių ir sodybų iš anapus Nemuno atkilo ir antroji aisčių kolonizacija.
Nėra reikalo smulkmeniškai tą kolonizacijos sąjūdį vaizduoti. Pavaizdumo dėliai palyginsime kai kurių didesniųjų Sudavijos miestų gyventojų duomenis dabar ir XVIII a. pabaigoje, pažymėdami, ar miestas tada buvo karališkas (krl.) ar privatus (prvt.).
Miestas | Gyventojų | XVIII a. g. | 1934 m. |
---|---|---|---|
Marijampolė | (krl.) | 1178 | 10 000 |
Naumiestis | (krl.) | 2320 | 3200 |
Prienai | (krl.) | 1224 | 3500 |
Šakiai | (prvt.) | 574 | 2200 |
Kalvarija | (krl.) | 2705 | 4700 |
Alytus | (krl.) | 219 | 7100 |
Vilkaviškis | (krl.) | 1804 | 7600 |
Virbalis | (krl.) | 1630 | 4200 |
Šitie keli duomenys apytikriai rodo kolonizacinį Sudavijos tirštėjimą, kuris, žinoma, buvo veikiamas įvairiais laikais įvairiausių veiksnių. Krinta į akis ypačiai valstybinė karaliaus kolonizacinė veikla, turėjusi, kaip pamatysime nemažos reikšmės sudaviečių kultūrai ir psichologijai. Kolonizatorinė imigracija į Sudaviją bus sustojusi neperseniausiai: ne vienas suvalkietis senelis ir šiandien papasakoja, kada ir iš kur jo arba jo kaimyno tėvai ar diedukai atkilo, kaip toj ar kitoj vietoj išskynė mišką, kaip, sakysime, dvarininkai Garliauskai pastatę Garliavai bažnyčią, Kirchę ir sinagogą beveik dar miške ir t. t.
400 metų suvalkiečių darbo vaisiai dabar Sudavijoje matyti kas žingsnis, matyti, kad ir Lietuvos apgyventų vietų sąrašuose ir žemėlapiuose. Vietoj anuometinių 30 000 senovės sudaviečių, gyvenusių plačiojoj savo meto Sudavijoje, dabar turime vien tiktai mūsų Respublikos Suvalkijoje apie 70 valsčių su maždaug 40 000 gyventojų. Kai anose kryžiuotiškos „Dievo taikos“ sąlygose Vilkaviškio srityse būtum galėjęs matyti vieną mišką, tai dabar tenai gyvena kiekvienam kvadr. kilometre net po 66 gyventojus, o tuo pačiu metu kitose senesnėse Lietuvos srityse vidutiniškai gyvena tiktai po 43 gyv. Gal būt, dabar tik Kazlų Rūdos ar Lekėčių girios (po 24 000 ha) ir Žuvintu ar Amalviškių palios (4000 + 3340 ha) primena mums aną senąją Sudavijos fiziografiją. Tačiau Naujoji Sudavija turi ne tiktai kitonišką fiziografiją, bet ir visiškai kitokius gyventojus.
Naujoji Sudavų kultūra
Jau prasitarėme, kad Sudavija yra kolonizuota daugiausia užnemuniečių lietuvių ir turi apie 400 metų praeities. Savo laiku užnemuniečiui naujakuriui Sudavija turėjo atrodyti tarsi Šiaurės Amerika. Ir tikrai, kaip kadaise pats aktyvusis Europos elementas, išsilaisvinęs iš troškios ir konservatyvios Europos kultūros, tenai Amerikoje suformavo naują veiklią rasę ir nepaprastai veržlią kultūrą, taip ir mūsų Sudavijoje susikoncentravo pats paslankusis lietuvių elementas ir, naujose vietose kurdindamasis, jis nejautė, nebuvo varžomas anų šimtmečiais susiklosčiusių sociališkai psichinių tradicijų ir rėmų, kurie Užnemunėje bus kliudę visokią veikesnę pažangą. Ir nors sudavietis naujakurys atsinešė į Sudaviją senųjų schemų, bet savo būdo elastikos ir paslankumo dėliai tose schemose nesustingo.
Toliau. Kadangi anais laikais visa Sudavija, kaip miškas priklausė D. kunigaikščiui, tai jis, kaip jau ir priminėme, čia ir buvo pats žymiausias kolonizatorius. O kaip žinome, karališkų (stalo ir seniūnysčių) dvarų valstiečių būklė Lietuvoje būdavo keliariopai geresnė, nekaip privačių dvarų baudžiauninkų. Antra vertus, čia ir tie patys valstiečiai turėjo progos įsitaisyti didesnius ūkius, juos savo energija vaisingiau eksploatuoti, turtėti suvalkiečių ūkininkai, kaip žinome, ir dabar dar nėra savo ūkių susismulkinę, Darbštumas, geri ištekliai ir gera žemė sudarė patogią platformą ir kultūrinei pažangai. Šalimais nestigo ir gero pavyzdžio — Rytprūsių 1795—1807 m. Sudavija pabuvo net pačių vokiečių valdžioje, vėliau — Varšuvos kunigaikštystės, o galiausiai — Lenkų karalystės dalimi. Visos šitos ir tolygios kitos sąlygos mums ir padeda išsiaiškinti dabartinę sudaviečių psichologiją ir kultūrą,
Sudavija prisikėlė. Prisikėlė vėl veikli, pažangi, tarsi, tikrai būtų senovės jotvingių palikimas. Sudavija, pasigaudama tų pačių vokiečių, kurie ją XIII a. buvo palaužę, pavyzdžio vėl ruošiasi savo senajam vakarų fronte aisčių avangardo uždaviniui, juoba, kad senprūsiai visiškai neprisikėlė, o šalaviečių dalis ir nadravai priklauso kryžiuočių palikuonims. Dar daugiau: visos 3 Lietuvos sritys parodė istorijoje gražiausio bendradarbiavimo: Sudavijai palūžus, kadaise atkaklioji Žemaitija ir gabioji Aukštaitija ne tik priglaudė jos bėglius, bet savo pilių linijomis sulaikė vokiečių varžtą pačiu metu ir juos pačius ilgam sugniuždė — paskui prikėlė Sudaviją, atiduodamos jai pačias geriausias jėgas. Jaunoji Sudavija savo ruožtu nepaliko skolinga savo seserims už Nemuno, seserims, kurių psichologija istorijos verpetuose per daug suseno ir apseko: Sudavija Basanavičiaus ir Kudirkos — abiejų tautos didžiųjų patriarchų asmenyse pradėjo Lietuvos atgimimo sąjūdį ir išgelbėjo kartu ir anąsias savo geradares ir už Nemuno,
Tuo, be abejonės, Sūdavijos aistiškoji misija nepasibaigia. Už Naumiesčio yra dar Maž. Lietuva, pietuose — Seinų ir Suvalkų kraštas (pasakingoji Dainava), kuris tuosyk mums dar nepriklauso. Dar daugiau: sudaviečių uždavinys yra ir toliau pateisinti savo pirmeiviškas pozicijas lietuvių tautinės kultūros kūryboje — arterija tebeplakti Naujosios Lietuvos kultūriniame gyvenime. Dramatiška krašto praeitis, elastiškos kultūrinės tradicijos ir specifiniai savieji uždaviniai, manome, yra pakankamos spyruoklės ypač šiandien Jaunajai Sudavijai išnaudoti visas turtingas galimybes tikrajai Lietuvos ateičiai, ypač tam, kad jokia jėga aisčių neišjudintų iš savo tėvynės ir neišstumtų iš istorijos.
P. Štuopis „Sudavija” // Akademikas 1934 m. nr. 2., p. 31-34; nr. 3., p. 61-63.