Antanas Pupienis „Apie sielius ir sielininkus“ // Ladakalnis. Nr. 41, 1992 m. sausis – kovas, p. 10-11; Nr. 42, 1992 m. balandis - birželis, p. 8-9.
Aukštaitijos nacionalinio parko teritorijoje buvo du pagrindiniai sielių plukdymo keliai. Jais mediena buvo plukdoma iš Ažvinčių Minčios girios. Pirmojo – ilgiausio kelio pradžia buvo Uteno ežeras. Pakrantė, kurioje buvo pinami (rišami) sieliai, vadinosi Pinykla. Iš Uteno sielius plukdė trumpa upe į Utenykščio ežerą. Iš jo – Bukos upe iki Baluošo, toliau Baluošykščio, Sravinaičio ežerais pro Ginučius Almajos upe iki Asėko ežero, Asalnų, Lūšių ežerais. Iš Lūšių ežero sieliai plaukė Šakarvos upe ir ežeru, Žeimenio ežeru iki Žeimenos upės. Šioje upėje ties Kaltanėnais sielius perimdavo kiti sielininkai. Jie sielius toliau plukdydavo Žeimenos, ir Neries upėmis iki Vilniaus ar dar toliau.
Antrasis sielių kelias buvo gerokai trumpesnis. Prasidėdavo jis prie Dringio ežero. Iš atgabentų prie jo medžių buvo pinami sieliai. Iš Dringio ežero sieliai plaukė Dumblio upe į Dringykštį, iš šio ežero Meironos upe iki Asalnų ežero. Likusis kelio galas jau buvo minėtas Lūšių ežeras, Šakarva, Žeimenys, Žeimena, Neris.
Sieliai dar buvo pinami Almajo ežere, iš kurių sielius nuplukdydavo į Almajos upę. Taip pat sielių plukdymo pradžia buvo Baluošo ežeras.
Šiame krašte sielių plukdymas gerokai skyrėsi nuo plukdymo Nemunu arba Dauguva. Minėtose upėse sielius nešė srovė. Tereikėjo juos tik vairuoti, aplenkti akmenis, slenksčius. Tuo tarpu ežeruose vienintelis pagalbininkas buvo vėjas. Jeigu pūsdavo šiaurės vėjas, jis varydavo sielį reikiama kryptimi. Tuomet sakydavome, kad pinigai veltui eina, – prisimena buvęs sielininkas Strazdų kaimo gyventojas Jonas Strazdas. Tokiu atveju kartais net užmiegi ant sielio. Rytą prabundi sielis jau kitame ežero gale. Deja, ne visuomet vėjas buvo palankus. Pietys stūmė sielius atgal, Vakaris ar Rytys į šalį. O kai vėjas visai nepūtė, sielis plūduriavo vietoje. Tuomet sielininkai ištempdavo iki pusės kilometro ilgumo vielą. Vieną jos galą pririšdavo prie sielio, o kitą vyniodavo ant veleno, pritvirtinto ant valties. Pačią valtį pririšdavo krante prie medžio arba prie įsmeigto į ežero dugną kablio – inkaro. Veleną sudarė apvalus rąstelis, kurio abiejuose galuose buvo pritvirtinti kryžmai medžio kuoliukai ir rankenos. Velenas pritvirtintas skersai valties ir laisvai sukosi aplink savo ašį. Tokį įtaisą sielininkai vadindavo kalavartu. Jį paprastai sukdavo dviese vienas, viename gale, kitas – kitame. Tokiu būdu ant veleno vyniojama viela tempė per vandenį sielį. Labai svarbu buvo tiesiai ištempti vielą, t. y. tiesia linija nuirkluoti valtį. Zigzagais nutiesta viela kliudydavo ežero dugne esančius kalnelius, į juos įsirėždavo, nebuvo įmanoma patraukti sieli. Ežeruose paprastai būdavo nuolatinės vietos – atramos taškai, kuriuose pritvirtindavo valtį su kalavartu. Pavyzdžiui, Dringio ežere valtį, tempiančią vielą, pirmiausia irkluodavo prie iškyšulio, vadinamo Žydauskėle. Mat prie ežero Vaišniunų kaime gyveno, žydas, kuris laikė ožkas. Joms pašaro prišienaudavo viename ežero iškyšulių, kuri žmones ir praminė Žydauskėle. Nuo šio iškyšulio sieliai buvo plukdomi prie salos, vadinamos Beržasale, nes joje augo beržai. Kituose ežeruose tokios vietos taip pat turėjo savo vardus. Vieną tarpą, per kurį buvo nutempiamas sielis, vadino sielininkai zabėgu (sielius ežere plukdydavome zabėgais).
Kai kurios upės, jungiančios ežerus, buvo nesraunios, priaugusios žolių, ant jų dugno buvo nusėdęs storas dumblo sluoksnis.
– Užsimūčydavome, kol tokia upe prastumdavome sielius, – prisimena šio krašto sielininkai.
Ypač vargdavo sielininkai, kol praplaukdavo Dumblio upe, jungiančia Dringio ežerą su Dringykščiu. Sielininkai stumdavosi pirmyn, atsiremdami į upės dugną busokais (ant ilgos kartelės užmautas metalinis antgalis, pasibaigiantis smailiu galu ir užlenktu kabliu). Kad busokas giliai neklimptų į dumbliną upes dugną jo smaigalys buvo įbedamas į pusmetrinį storesnį pagalį – savotišką atramą. Be to, samdydavosi iš aplinkinių ūkininkų arklius sieliams tokiose vietose pertraukti. Kada sausringu vasaros laikotarpiu nusekdavo upė joje sukaldavo kuolus, atremdavo į juos pasiskolintus iš artimiausių klojimų, kitų pastatų duris. Tokiu būdu užtvenkdavo upę, joje šiek tiek pakildavo vanduo, galima buvo lengviau stumti ar traukti sielius. Bukos upėje buvo įrengtos nuolatinės užtvankos, čia vadinamos spūskais. Priartėjus prie tokios užtvankos, buvo pakeliama vandenį sulaikanti lentinė užtūra, vadinama zostauka. Tokiu būdu sielis praplaukdavo pro spūską. Vietiniams ūkininkams, turintiems pievų prie upės, kurioje buvo įrengtos šios pralaidos, mokėdavo tam tikrą mokestį. Mat vandens lygio upėje nuolatinis kaitaliojimas, sumenkindavo paupiais augančios žoles derlių.
Sielininkams tekdavo praplaukti keletą tiltų. Reikėdavo tiksliai žinoti plotį tarp tilto polių. Jie turėdavo atsimatavę atitinkamo ilgio pagal plotį tarp polių kartelę. Su šia kartele atmatuodavo rišamos sielio lovos plotį. Jeigu sielis, būdavo surištas platesnis negu, patiltėje laisvas plotas, priplaukus prie tokio tilto, reikėdavo sielį perskelti pusiau, o praplaukus, pro patiltę jį vėl sujungti.
Aplamai praplaukti pro tiltus nebuvo lengva. Ypač sraunioje Šakarvos upėje. Atsitrenkęs į tilto atramas, sielis iširdavo. Pagaliau tokiu atveju galėjo ir pačias atramas nuversti.
Sielininkų tykojo pavojai ir ežeruose. Jeigu pūsdavo stiprus vejas, bangos išardydavo sielį.
– Kartą Meironyse viena brigada dvi savaites vargo rišdama iš naujo Lūšių ežere bangų ir stipraus vėjo išdraskytą sielį, – pasakoja buvęs sielininkas Strazdų kaimo gyventojas Jonas Strazdas.Todėl kartais įplaukus upe į ežerą, tekdavo 2 – 3 dienas pralaukti kol nurims vėjas ir nebešėls bangos.
Žiemos metu prie Dringio, Uteno, kitų ežerų rąstai, buvo gabenami arkliais iš Ažvinčių – Minčios miškų ir kraunami į krūvas – štabelius. Medžiai buvo gabenami ne tik rogėmis. Iš miškų iki Baluošo ežero buvo nutiestas gelžkeliukas. Vagonėlius traukė arkliai. Vieta, kurioje buvo iškraunami gelžkeliuku atvežti rąstai, vadinosi Adomragis
Ne visi rąstai buvo vienodai tinkami sieliams. Pradėdami pinti sielius, traukdavo burtus, kuris štabelis atiteks, – pasakoja buvęs sielininkas Vaišniūnų kaimo gyventojas Jonas Rukšėnas. Tačiau kartais sielių statybos pradžia būdavo ir kitokia, pirmiau pradėjęs pinti sielius pasirinkdavo tinkamesnę medieną. Pavėlavusiems atitekdavo prastesni rąstai.
Prieš karą rąstus, malkas žmones veždavo už tam tikrą mokesti. Pokario metais valstiečiams buvo uždėtos miško išvežimo prievolės. Reikdavo išvežti keliasdešimt kietmetrių medienos.
Sielininkų darbas buvo sunkus.
– Sielius pavasari pradėdavome pinti, kai vandenyje tebeplaukiodavo ledų likučiai. Rudenį vėlgi tebebraidydavome po vandeni, nors jau medžiai būdavo apšarmoję, o pakrantėje čežėjo bangų laužomas ledukas, – pasakoja buvęs sielininkas Jonas Strazdas. – Tik vienas mūsų brigados vyras turėjo ilgus neperšlampamus guminius batus. Kiti vienomis apatinėmis kelnaitėmis po ledini vandeni braidydavo. Kojas taip užgeldavo, kad jų nebejausdavome. Tik vakare parėjus namo atšildavo. Mat buvome jauni, viską iškęsdavome. Tačiau senatvėje tokios vonios atsiliepia. Ne vienam sielininkui reumatas kojas suka, radikulitas nugarą lenkia.
Ne kiekviena vieta ežere tiko sieliui pinti. Toje vietoje ežero dugnas turėjo būti smėlėtas, nedumblinas, žolių nepriaugęs. Prieš pradedant pinti sieli, ežero nemažame plote sukalami kuolai. Jie sujungiami rąstais. Užtveriamas tam tikras vandens plotas, padaromas, sielininkų žodžiais tariant, daržas. Į ji nuo kranto, iš štabelių, ridenami rąstai. Jie vandenyje rūšiuojami pagal ilgį, stori ir kitas savybes. Be to, rąstus reikėdavo rūšiuoti ir pagal paskirti: pabėgiams, laivų statybai, aviacinė mediena (šie rąstai būdavo nužievinti, tik galuose palikta žievė), malkiniai. Rąstai vandenyje guldomi laibgaliais į prieki vienas greta kito, į lovą, čia dar vadinamą zvenu. Jos plotis priklauso nuo atstumo tarp tilto polių. Tačiau supinama ir platesnių lovų, kurias reikia skelti pusiau, kad jos pralįstų pro patiltę. Lovos priekis būna ne statmenas, o išlenktas į išorę – geriau skrodžia vandenį. Todėl ilgesni rąstai, guldomi į lovos vidurį, trumpesni – į kraštus. Skersai lovos dedama kartis-lota ir prikalama vinimis. Be to, rąstai pririšami ir viela. Kad ji netrūkinėtų, pakaltinama ugnyje. Greta pirmosios lotos nedideliame atstume pririšama ir kita lota. Tuomet tarp vielos, kuria pririštas lovoje rąstas ir paties rąsto prakišamas arti metro ilgio tvirtas pagalys, gniuteliu vadinamas. Gniutelis perverčiamas ir laisvas jo galas užkišamas už antrosios karties. Tokiu būdu įtempiama viela, kuria pririšti rąstai. Tokiu pat būdu rąstai surišami kitame lovos gale.
Lovos rikiuojamos sielyje viena po kitos. Jų viename sielyje būna iki dešimties. Tarp lovų paliekamas pusmetrio tarpas. Jis reikalingas sieliui plaukiant upės vingyje: jeigu lovos būtų surištos glaudžiai vieną prie kitos, be tarpų, sielis negalėtų išsilenkti, nebūtų įmanoma jį pasukti. Lovos viena prie kitos pririšamos beržiniais raiščiais. Jie padaromi tokiu būdu: miške nukertami meškerykočio ilgio ir storio liauni, lygūs, nešakoti berželiai. Tokius medelius surasti būdavo ne taip jau paprasta. Reikėjo žinoti miške vietas, kur jie auga. Nukirsti berželiai pirtyje garuose iššutinami, paskui susukami. Tokiu būdu padaromas gana tvirtas raištis. Lovos tarpusavyje surišamos dviem raiščiais kryžmiškai. Todėl paskui pasuktą sieli plaukiantis sekantis sielis savaime pasisukdavo.
Per dieną supinama viena lova. Sielyje priekinę lovą vadino gaktų, o paskutinę – žadu. Prieš išplaukiant būdavo suskaičiuojami rąstai. Pasitaikydavo, kad pakelyje sielininkai gerą, storą rąstą parduodavo paežerės ar paupio gyventojams. Jo vietoje įstatydavo plonrąstį. Dėl bendro skaičiaus. Ant sielio paklodavo velėnų, tai vieta ugniakurui. Pakabintame ant ugnies katile sielininkai virdavosi sau valgyti. Pasinaudodavo ir prekybininkų paslaugomis. Vaišnoriškės kaime gyveno žydai. Dar ir dabar šiame kaime išlikę žydavietės, žydapievės pavadinimai. Čia gyvenę žydai turėjo pasistatę namus, rūsius, kepdavo duoną, prekiavo alumi, kitokiomis prekėmis. Sielininkai pas juos nusipirkdavo šių prekių. Baltelėje prie ežero žydas buvo pasistatęs namus, lentpjūvę. Dabar šie pastatai tiek Vaišnoriškėje, tiek Baltelėje nugriauti. Jų savininkai hitlerininkų nužudyti.
Sielius plukdydavo Žeimenos upe tik ligi Kaltanėnų. Ten juos perduodavo kitiems sielininkams, stirnikais vadinamiems. Jie Žeimeną ir Nerimi baigdavo plukdyti sielius iki galo. Šiais vandenimis plukdymo sąlygos buvo kitokios: sraunus vanduo, povandeniniai akmenys, slenksčiai. Traukti sielių nebereikėjo, o tik vairuoti, esant reikalui, sustabdyti. Todėl abiejuose sielio galuose būdavo pritvirtinti irklai, stabdžiai. Jų padarymui ant sielių buvo vežama reikiama medžiaga – ploni balkeliai, kartys.
Iš anksto būdavo susitariama, kuriai stirnikių brigadai bus perduotas sielis. Už tai stirnikiai už kiekvieną kietmetrį medienos sumokėdavo po rublį pinigais, duodavo degtinės.
Nuplukdę sielius, vyrai grįždavo pėsčiomis keliasdešimt kilometrų namo.
Sielius daugiausia plukdė prie ežerų, upių esančių kaimų gyventojai, iš Rypialaukio Jasius Bublys, Kazys Urbonas, iš Vyžių Jonas Meidokas, Bronius Skudutis, iš Vaidziuškės kaimo Antanas Mažeika, Kazys Gėgys, iš Vaišniunų Vytautas Rakštelis, Vincas Rukštėnas, Jonas Rukštėnas, Petras Žilėnas, Bronius ir Balys Čičeliai, iš Šuminų kaimo Juozas, Silva ir Jurgis Šuminai. Sielius plukdydavo ir toli gyvenantys vyrai. Sielininkas Jonas Čičelis gyveno Jakėnų kaime prie Ažvinčio ežero. Jam iki Dringio ežero kur buvo pinami sieliai, tekdavo įveikti kelių dešimčių kilometrų nuotolį. Nuplukdžius sielius iki Kaltanėnų, sugrįžtant namo Čičeliui tekdavo nueiti daugiau negu pusšimtis kilometrų.
Sieliai būdavo plukdomi iki šeštojo dešimtmečio pradžios, Vėliau rąstai, kita mediena buvo gabenami specialiomis automašinomis.