V. Bičiūnas „Kauno priemiesčiai ir apylinkės“ // Trimitas. – 1932, Nr. 2, p. 27-28; Nr. 3, p. 48; Nr. 4, p. 68; Nr. 5, p. 87-88;
Mūsų laikinoji sostinė, esanti gražioje dviejų upių — Nemuno ir Neries santakoj, turi ne vien garbingą praeiti, bet ir gražių vaizdų bei apylinkių. Pati dviejų upių santaka yra tiek daili, kad prieš šimtą metų gyvenęs Kaune didysis Lietuvos poetas Adomas Mickevičius šitaip dainavo:
„Puikios, malonios pakalnės ties Kaunu.
Puošia jos tulpėms Viliją sraunią;
myli lietuvę gražesnis jaunimas,
negu kad rožių ir tulpių audimas.
Vilijai Kauno pakalnės per nieką:
Nemunas ieško ir žiedus palieka;
Mylimą Nemuns, smarkiai apkabinęs,
neša pro kalnus, per tyrų platybes”.
Ieškodami poezijų knygose, rastume dar daugiau poetingų aprašymų mūsų laikinosios sostinės apylinkių. Tačiau ne viena iš tu Kauno vietų, kurios dar nesenai miesto apylinkėmis buvo laikomos, dabar miesto centru arba priemiesčiais virto.
Štai, dar visai nesenai Kauno gražioms apylinkėms priklausė Žaliakalnis.
Žaliakalnis tai plati aukštuma, kurios vienoj pusėj teka Neris, kitoj Nemunas. Aiškus vyravimas Žaliakalnio ant kitų Kauno aukštumų, mūsų dailininkui ir archeologui velioniui T. Daugirdui kėlė minčių, kad Žaliakalny turėjusi stovėti seniausioji Kauno pilis.
Kad Žaliakalnis žiloje senovėje buvo gyvenamas, rodo, teisybė, ne gausingos žalvario iškasenos, kurių esama M. K. Čiurliionio galerijoje. Tačiau pilies žymių Žaljakalnyje nerasta. Be to, kad iš Žaliakalnio aukštumų, ypatingai nuo vadinamos „batareikos” (ties Meno-mokykla) matomas yra puikiausias viso miesto reginys, tai yra istorinė vieta.
1362 m., per Kauno pilies apgulimą, Žaliakalnyje su savo kariuomene stovėjo didysis Lietuvos kunigaikštis Kęstutis.
Kęstutis grasė Kauną naikinusiems kryžiuočiams, tačiau jų nepuolė, nes jo kariuomenės jėgos buvo per silpnos. Vėliau, ligi XIX amžiaus Žaliakalnis lieka visai nežymus ir net negyvenamas. Tik 1812 m. Napoleonui per Lietuvą žygiuojant į Maskvą. Žaliakalnyje buvo įsistiprinę rusų kazokai. Prancūzams per Nemuną persikėlus, kazokai iš savo pozicijų pasitraukė.
Napoleono kariuomenei grįžtant iš Rusijos, Žaliakalnyje įvyko keletas smarkesnių rusų susirėmimų su gen. Nėy’o vadovaujama kariuomene, kuri gynė Kauną. Prancūzų apkasai buvo ties dabartiniu tvirtovės kasimu. Prancūzams už Nemuno atsitraukus, Žaliakalnyje buvo pastatytos rusų patrankos, kurios šaudė per miestą į Napoleono kariuomenę, stovėjusią Aleksote.
Dabar Žaliakalnyje randama žmonių kaulų, greičiausiai, tų kovų aukų.
1831 m. sukilėlių kariuomenė, keliais atvejais mėginusi paimti Kauną, kiekvieną kartą susiremdavo Žaliakalnyje su rusų kariuomenės miesto garnizonu. Tų kovų metu rusai buvo įsitvirtinę ties Kleboniškių senose prancūzų ir naujose savo įrengtose redutose (kasimuose). Dabar tų kasimų nė žymės nebeliko.
1847 m. Kauno miesto planas parodo, kad Žaliakalnis visai buvo dykas, be vieno gyvenamo namelio. Perkėlus į Kauną žemaičių vyskupijos ir gubernijos centrus, Žaliakalnis pradėjo greitai apsistatyti ir pagaliau, jame antras miestas išaugo.
Žaliakalnio netarpiškas tęsinys yra Vytauto kalnas. Vytauto kalno istorija yra dar paprastesnė negu Žaliakalnio. Vytauto Didžiojo vardas tam kalnui nebent todėl gali tikti, kad, rasit, tais pačiais 1362 m., kada kryžiuočiai laikė apgulę Kauno pilį, tada dar nepilnametis Kęstučio sūnus Vytautas jodinėjo dabartiniame Vytauto kalne su savo kariuomenės būriu, ieškodamas progos savo brolį Vaidotą gelbėti nuo prapulties.
Reikšmingesni įvykiai Vytauto kalne prasideda tiktai XIX amžiuje. Napoleonui žygiuojant į Rusiją, Vytauto kalne stovėjo grafo Orlovo leib-kazokų dalys, kurių štabas buvo ties Rumšiškiais. Tos dalys pačios pirmutinės susirėmė su prancūzais, stengdamosios sutrukdyti Napoleono kariuomenės kėlimąsi per Nemuną. Dar 1888 m. Vytauto kalnas buvo tankiu ąžuolynu apaugęs. Į tą ąžuolyną vaikščiodavo Kauno kunigų seminarijos klierikai — patriotai ir, kaip kun. J. Tumas pasakoja, pasiskirstę būreliais, tarėsi apie lietuviškų knygų leidimą ir platinimą. Tų būrelių dėka atsirado „Apžvalgos” laikraštis, ėjęs spaudos draudimo laikais Tilžėje. Į pabaigą XIX amžiaus Vytauto kalnas žymiai nupliko, nes rusų valdžia sumanė čia tvirtovės įtaisymus ir kareivines statyti. Vytauto kalno kareivinės ligi šiol tebėra, bet tvirtovės įtaisymai baigiami naikinti.
Iš visų tvirtovės įtaisymų Vytauto kalne reikšmingiausias tai rūsys — blindažas, kurs yra prie Parodos gatvės, ties „Neolithuanijos” rūmais. Sako, tame blindaže per vokiečių antpuolį 1916 m. buvo pasislėpęs tvirtovės komendantas rusų generolas Grigorjevas.
Nuo gretimojo, vadinamo Tunelio kalno Vytauto kalną skiria Adomo Mickevičiaus slėnis. Tas slėnis pavadintas Mickevičiaus slėniu todėl, kad genialusis poetas, gyvenęs mūsų mieste 1820-23 m. tikrai mėgdavęs tame slėnyje vaikštinėti ir raitas jodinėti. Beje, Mickevičiaus slėnis ir seniau reikšmingas buvo. Tuo slėniu ėjo (ir dabar tebeina) kelias iš Kauno į Vilnių. 1659 m. tuo keliu į Kauną atėjo caro Aleksiejaus Michailovičiaus kariuomenė ir, pabuvusi čia vienerius metus, mūsų, miestą smarkiai sunaikinusi, Lietuvos didikų Katkaus (Katkevičiaus) ir Pociaus (Paco) kariuomenės stumiama atgal pasitraukė.
1812 m. A. Mickevičiaus slėniu į Vilnių su savo kariuomene traukė Napoleonas.
A. Mickevičiaus slėny prie Girstupio guli akmuo, kuriame, pasak žmonių, genialusis poetas pats iškalęs siluetą, rankas, laikančias plunksną ir savo parašą. Tačiau, greičiausiai, tai bus kurio nors jojo gerbėjo darbas.
Tunelio kalnas sudaro masyvini kyšulį, kurį iš dviejų pusių skalauna Nemuno bangos, iš trečios tiesias lyguma, kurioj išsiplėtė vadinamieji Žemutiniai Šančiai.1896 m. rusams nutiesus pro Kauną geležinkelį, po tuo kalnu buvo iškastas tunelis, turįs arti 1 kilometrą ilgio. Ant tunelio kalno yra kaimas, Aukštutiniais Šančiais vadinamas. Vienoje pusėje neaprėpiami toliai, o čia pat po kojų boluoja Pažaislis. Pažaislio bažnyčios kupolas ir gretimieji rūmai. Kiek arčiau — Petrašiūnai, kitam šone glūdus Panemunės miškas ir Žemutiniai Šančiai. Žemutinių Šančių vietoje dar Napoleono laikais buvo grynas smiltynas, retu pušynėliu apaugęs. Čia nuo Jiesios upės slėnio per Nemuną buvo įtaisyti 3 plukdomieji tiltai, per kuriuos perėjo didžioji Napoleono armija. Arčiau Karmelitų, kur dabar yra geležinkelio tiltas, buvo kaimas, Naujakiemiu vadintas. Toliau A. Panemunės link buvo kaimas Pašilė ir dar toliau, kur dabar kareivinės, Baibokų kaimas.
Rusams statant Kauno tvirtovę, tuose kaimuose gyveno tvirtovės statybos darbininkai. Nuo to yra kilusi pačių Šančių (suprask, apkasų) pradžia ir jų vardas.
Kitoj pusėj Nemuno ties Aukštutiniais ir Žemutiniais Šančiais, yra Aukštosios Panemunės priemiestis. Aukštoji Panemunė yra viena iš seniausių Kauno apylinkių vietų. Ieškodamas prieš Jogailą paspirties pas kryžiuočius, Vytautas Didysis buvo pasirašęs sutartį, kuria be kitko leido ordinui pasistatyti kelias pilis prie Nemuno ir dvi panery. Viena iš tų pilių, buvo „Naujasis Gardinas“ (Neugarthen) kita Marienburg (Marijos miestas). Ties Seredžium Neuhaus, kuri, spėjamą, stovėjo čia, kur dabar A. Panemunė arba ant vadinamo Napoleono kalno. Beje, Panemunės pilis, kaip pasakoja kryžiuočių kronikininkai, jau 1367 iš pradžios buvo pastatyta, bet, Kęstutis ją sunaikino. Paskiau, Vytautui leidus, A. Panemunės pilis 1391 m. buvo atnaujinta. Tačiau neilgam, 1396 m. Vytautas Didysis Panemunės pilį pats sunaikino ir jos daugiau nebeatstatė. XVII-me amžiuje, augant ir plečiantis Kauno prekybai su užsieniais, A. Panemunėje atsirado pirklių, muitininkų bei prekių kainotojų, kurie tikrino visą Nemunu plukdomą žaliavą ir už ją muitą ėmę.
Anais laikais muitų rinkimo teisė būdavo perleidžiama pasiturintiems žmonėms, kurie už tą teisę karaliui iš karto sumokėdavo. Kauno muitų išpirkėjais paprastai būdavo žydai. Pati muitinė stovėjo ant vadinamojo Napoleono kalno ir todėl tas kalnas Žydakalniu buvo vadinamas. Napoleono kalnu jis vėliau buvo pramintas, berods, be tikro pagrindo, nes Napoleonas ant to kalno niekad nėra buvęs.
Kiek žemiau Aukštosios Panemunės yra jaukus ir vaizdus Jiesios upelio slėnis. Tuo slėniu nuo Linksmakalnio ir Fredos kalnų 1812 m. birželio 24 d. leidosi žemyn Napoleono kariuomenė. Patsai prancūzų imperatorius buvo kiek atokiau nuo kalbamos vietos Fredos pusėje.
Napoleonas pats išrinko tą vietą. Trys plukdomieji tiltai, prancūzų pontonistų pastatytieji, sujungė abu upės krantus. Vien reguliari kariuomenė, neskaitant gurguolių, visą parą ėjo tais trimis tiltais, kol perėjo Nemuną. Matydami aukštai ant kalno stovintį savo vadą, kareiviai sveikino jį nei nemanydami, kad, peržengę Nemuną, retas kuris iš jų atgal besugrįš.
Napoleono kariuomenei atgal besitraukiant, generolo Platovo kazokai, perėję ledu Nemuną, gruodžio 11 d. užpuolė iš dviejų pusių Nėy’o vadovaujamus prancūzų armijos likučius, būtent, nuo Jiesios ir Marvelės. Prancūzai buvo sumušti ir pasitraukė, palikdami priešo rankose 20 patrankų, kurių viena dalis buvo Aleksote, kita dalis Fredoj ir ant vad. Napoleono kalno, 1831 m. lenkmečiu dalis reguliarinės lenkų kariuomenės, vadovaujamoji pulk. Dembickio, buvo užėmusi Aleksotą, Fredą ir A. Panemunę, bet, negavusi leidimo iš Gelgudo Kaunui paimti, iš ten pasitraukė.
Viena iš gražiausių Kauno apylinkės vietų yra Aukštutinė ir Žemutinė Fredos. Fredoje seniau buvo dvarvietė, XVII-me amžiuje priklausiusi Kauno miestui, vėliau tekusi didžponiams Gadliauskiams bei Gavronskiams. Rusų valdžia, įrengdama Fredoj dalį tvirtovės įtaisų, apsodino ją gražiomis medžių alėjomis, kurios ir dabar tebežaliuoja. Eidama iš rankų į rankas, Freda, pagaliau, teko mūsų valstybei, kuri čia įrengė gražų ir turtingą botanikos sodą, sodininkystės mokyklą, įkurdino karo lakūnus, žemai įrengė dirbtuves, pastatė elevatorių ir kt.
Kauno elevatorius skiria Fredą nuo greta esančio Aleksoto. Toji vieta, seniau atskiras bažnytkaimis, dabar Kauno miestui priklausanti, minima greta Kauno daugely istorinių raštų. Istorininkai romantikai spėja Aleksotą seniau buvus Kauno pagonišku kapinynu. Tačiau, labiau tikėtina, kad tai yra buvęs paprastas kaimas, ilgainiui tapęs bažnytkaimiu. XVII-me amžiuje. Aleksotas, lygiai kaip kitos artimojo užnemunio vietos, skaitėsi Kauno miesto savybė. Aleksote būta dviejų koplyčių, kurios buvo prirašytos prie Kauno parapinės bažnyčios (dabartinės Bazilikos). XVII-me amžiuje Aleksotą, panašiai kaip kitas Sūduvos vietas, skaudžiai palietė maras. Karaliui Stanislovui Augustui Poniatovskiui Lenkiją ir Lietuvą valdant, Garliavos — Aleksoto apylinkės buvo paskirtos piktadarių trėmimui. Lenkiją ir Lietuvą antrukart padalinus, Aleksotas laikinai ne tik nuo Kauno, bet ir nuo Lietuvos buvo atskirtas. tačiau, neilgam: Napoleonui pralaimėjus karą su Rusija, visa Varšuvos kunigaikštija (taigi, ir Aleksotas) atiteko rusams, kaip dalis 1815 m. nustatytosios vadinamos kongresinės Lenkijos.
Nors vėliau Aleksotas,lygiai kaip ir patsai Kaunas, rusų buvo valdomas, vis dėlto Aleksote kitoks veikė kalendorius (gregorijoniškasis) ir kitoki įstatymai (vadinamoji Napoleono teisė).
1812 m. birželio 23 d., sako istorininkai, Napoleonas atvyko į Aleksotą ir, persirengęs lenkų karininko rūbais, iš vieno namo balkono (dabar Veiverių g. 25 Nr.) pirmą kartą išvydo Kauną. 1861 m. Aleksotas buvo liudininkas keistos, bet įsidėmėtinos demonstracijos, kurią surengė Kauno vienuoliai augustiijonai. Liepos mėn. 12 d., t. y. Liublino unijos sukaktuvių dieną, tėvai augustijonai, kurie tada valdė parapinę bažnyčią (dabar Baziliką), surengė esą religinę, o iš tikrųjų lenkiškai patriotišką eiseną.
Oficialine priežastimi tos procesijos buvo skelbiamas reikalas eiti į Petnyčių folvarko (netoli Garliavos) koplyčios pašventinimą.
Tačiau iš tikrųjų, A. Panemunės, Zapyškio ir Garliavos procesijos (suprask, iš Varšuvos kunigaikštystės), susitikdavo su Kauno (suprask, Lietuvos) procesija, turėjo reikšti Liublino unijos atnaujinimą.
Nežiūrint rusų valdžios atstovų daromų kliūčių, abi procesijos susitiko ant pontoninio (plukdomo) Aleksoto tilto, kurs tada buvo ties pat Vytauto bažnyčia ir jungė Aleksoto bažnytkaimį su dabartine Aleksoto gatve.
Ilgą laiką Aleksotas buvo Sūduvos krašto aruodu. Čia iš tolimiausių vietų (nuo Marijampolės, Kalvarijos, Vilkaviškio ir kt.) buvo suvežami javai ir pilami į kelių aukštų mūro svirnus, kurie lig šiol tebestovi, iš dalies nepaliesti, o iš dalies gyvenamais namais paversti. Paskutiniai Aleksoto ir Viesulavos (klaidingai „Linksmadvariu“ vadinamos) savininku buvo dvarininkai Gavronskiai. Vienas iš jų taip mėgdavo lošti kortom, kad bemaž visą savo turtą prakortavo. Dabar Aleksotas yra vienas iš gyviausių Kauno priemiesčių, turinčių keletą gražių ir įsidėmėtinų namų (Napoleono stiliumi statytų). Su Kaunu jį jungia Vytauto Didžiojo tiltas.
Apibūdinę Aleksotą, dirstelkime dar į Vilijampolę — tą senąjį Kauno žydų „getto”.
Gavę XV-me amžiuje Magdeburgo teisių privilegijas, įgiję tuo būdu savivaldą, nuolatiniai Kauno gyventojai energingai ėmėsi savo teisių ginti.
Svarbiausias teisių gynimo tikslas buvo – apsisaugoti nuo svetimtaučių ir svetimšalių pirklių konkurencijos. Naudodamasis įgytomis privilegijomis Kauno magistratas (savivalda) uždraudė svetimšaliams ir žydams gyventi mieste ir varyti prekybą.
Svetimšaliams (daugiausia vokiečiams) gyventi buvo paskirtas tam tikras rajonas kur dabar Jėzuitų bažnyčia ir miesto ligoninė.
Tas rajonas seniau vadinosi „Vokios kampas”, o žydams buvo leista gyventi tik Vilijampolėj, tuo būdu lig 1751 m., t. y. lig to laiko, kada žydams buvo leista gyventi ir pačiame mieste, Vilijampolės istorija yra drauge ir Kauno žydų istorija.
Vilijampolė ilgą laiką buvo karaliaus savybė. Už laikomą žemę ir kitokį turtą Vilijampolės žydai mokėjo „činšą” (amžiną nuomą). Vienas iš karalių, būtent, Aleksandras Jogailaitis, sumanęs pabaigoj XV amžiaus visus žydus iš savo valstybės išvaryti, skaudžiai nuskriaudė ir Vilijampolės žydus.
Tačiau visiems Lenkijos ir Lietuvos žydams atsipirkus, karalius leido jiems grįžti į savo senąsias vietas.
Vilijampolės žydai iš pradžių atskiros bendruomenės („kahalo”) nesudarė. Ilgą laiką jie priklausė Kėdainių ir Ariogalos „kahalams”. Tačiau XVII amž. jie buvo pasistatę puikią mūro sinagogą, kuri, ilgainiui po kelių gaisrų sunyko ir pagaliau, nesenai visai nugriauta.
Vilijampolė šiandien yra žymus Lietuvos žydų tikybinis centras. Joje viena iš seniausių rabinų mokykla („ješibotas”), plačiai žinoma ne tik Lietuvoj, bet ir užsieny.
Šia proga teks trumpai apibūdinti eilė istorinių vietų ir šiaip dailių apylinkių: Raudondvaris, Veršvai, Labūnava, Karmėlava, Rumšiškis, Pažaislis, Pakuonis, Garliava ir Zapyškis.
Raudondvaris, pasak Teodoro Narbuto, yra buvęs viena iš kryžiuočių pilių, kurias jie pastatė remdamiesi 1392 m. su Vytautu Didžiuoju pasirašytąja sutartimi. Tą pilį pirmą kartą 1405 metais bus pastatęs Marienburgo grosmeisteris Ulrichae fon Jungingenas ir pavadinęs ją Konigsburgu (karaliaus miestu).
M. Balinskis ginčija tą Narbuto nuomonę ir tikina, kad Konigsburgu vadinusis Gelgaudiškio pilis. Šiaip ar taip vertus, Raudondvario kryžiuotiškoji kilmė nekelia abejonių. Lygiai vokiečių kronikininkai lygiai vėlyvesnieji istorininkai nesuteikia platesnių žinių apie Raudondvario praeitį, vietomis painiodami jį su netoliese buvusiais „Marienburgu”, „Gotesverderiu” (Naujuoju Kaunu) ir net tolimąja „Bayernburgo” bei Raudonės pilimi.
Aukštai iškeltoji ant stataus kalno Raudondvario pilis, Nemuno ir Nevėžio iš dviejų pusių ginama, puolančiai ją kariuomenei buvo sunkiai įveikiama ir todėl liko nesunaikinta.
XVII amžiuje iš Lietuvos kunigaikščių rankų Raudondvaris tenka Radvilams, kurie tačiau toj pily negyveno, XVIII-me amžiuje Radvilai perleidžia Raudondvarį Kauno seniūnams Zabieloms, o tie, savo ruožtu, parduoda grafams Tiškevičiams. Per karą su Maskva 1660 m. Raudondvaris rusų kariuomenės buvo smarkiai sunaikintas. Kunigaikščio Boguslavo Radvilo pasiuntinys, atvykęs iš Kėdainių į Raudondvarį, rado pilį apardytą, apiplėštą, dvaro žmones išvaikytus.
1831 metais, pirmuoju lenkmečiu, keršydami sukilėliams už Kauno paėmimą, rusai sudegino Raudondvarį. Grafas Benediktas Tiškevičius atstatė sudegintą pilį ir pats joje gyveno. Jisai, ir jo įpėdiniai buvo dideli meno mėgėjai ir bibliofilai. Raudondvaryj buvo didelė biblioteka ir brangus meno dalykų rinkiniai. Dažnai važinėjęs po užsienius gr. Tiškevičius, kad nežūtų tie kultūros ir meno turtai, dalį jų pavedė Kauno m. muziejui saugoti. Dabar Raudondvario paveikslų kolekcija yra M. Čiurlionio galerijoje, kaip valstybės muziejaus pirkinys, o knygynas padovanotas Vytauto Didžiojo universitetui.
Gražios Raudondvario apylinkės vasaros metu sutraukia čia daug lankytojų, o atvykstant į Kauną užsienių svečiams, nepraleidžiama progos ir Raudondvaris jiems parodyti. Neprivažiuojant nuo Kauno Raudondvarį Nemuno kairiajam krante yra Veršvų kaimas. Šiandien tame kaime senovės žymių vargiai užtiksi. Tačiau tikėtina, kad pabaigoj XIV-to amžiaus, po to, kai 1362 m. senąjį Kauną kryžiuočiai sunaikino, o toji vieta, kur dabar yra (Veršvų kaimas, buvo Nemuno sala), 1364 m. toj saloj lietuviai Naująjį Kauną, arba „Vyrgalės” pilį įkūrė.
Kryžiuočių grosmeisteris Veinreichas ton Kniprodė, panašiai kaip senąjį Kauną, ir šitą pilį bematant sugriovė. Po to Vyrgalės pilis daugiau neatsistatė.
Šiadien Veršvai turi gražų nedidelį pušynėlį ir skardžią aukštoką pakrantę, Nemuno bangų skalaunamą.
Kiek atokiau nuo plentų ir didelių upių Labūnava. Tai viena seniausių Kauno apylinkių gyvenamų vietų, minimų XIV amžiaus ir vėlyvesnėse kronikose. 1363 m. kryžiuočių grosmeisteris Kniprodė, eidamas Vyrgalės naikinti, ir Labūnavos nepasigailėjo: pernakvojęs joje, išeidamas sudegino. 1366 m. tik atsistačiusią Labūnavą, kryžiuočiai antrą kartą sudegino, o bekovodami su Kęstučiu 1381 m. trečią kartą užpuolė. XVIII amžiuje Labūnavą matome priklausančią tiems patiems Zabieloms, kuriems ir Raudondvaris priklausė. 1783 m. jie pastatė nūdieną Labūnavos bažnyčią.
Tarp Veršvų ir Labūnavos yra šiandien maža kam težinomas Romainių dvaras, apie kurį pasakojama, kad pagonijos laikais čia garsi šventvietė — Romuva buvo. Romainiai keliais atvejais minimi kryžiuočių metraščiuose, būtent: 1368, 1376 ir 1388 metais kryžiuočiai tą šventvietę buvo sunaikinę.