„Kudirkos Naumiestis“ // Ateitis. – 1943, Nr. 334, p. 4
Kudirkos Naumiestis, kaip Virbalis ir Vištytis, priklauso prie pačių seniausių vietovių Suvalkijos paprūsėje. Jis, kaip ir minėtieji abu miesteliai, pradžią gavęs prieš apie keturis šimtus metų. Jo steigėja yra ta pati karalienė Bona, visą paprūsę nusagsčiusi miesteliais ir kaimais, tapusiais kertiniais sienos stulpais. Skirtumas tarp Vištyčio ir Virbalio įkūrimo iš vienos ir Kudirkos Naumiesčio , iš kitos pusės tiktai toks, kad abu pirmieji miesteliai tuojau įgijo miestų teises ir privilegijas, o Kudirkos Naumiesčiui teko palaukti dar ištisą šimtą metų, kol į jį buvo atkreiptas dėmesys.
Suvalkija, amžiumi tėra kūdikis, palyginus su visu kraštu. Senieji sūduviai pasitraukė iš čia į Prūsus ir į dešinį Nemuno krantą XIII amž. pradžioje ir viduryje, tepalikdami labai nežymių savo kaimų, sodybų ir pilių pėdsakų. XIV ir XV amž. plotai tarp Rytprūsių sienos ir Nemuno pavirto didžiulėmis giriomis, priklausiusiomis didžiajam Lietuvos kunigaikščiui, kuriose nebuvo nuolat gyvenančių žmonių.
Pirmieji miesteliai, kaimai ir dvarai Suvalkijoje susikūrė jau XV amž. pabaigoj. Jie visi buvo artimose kairiojo Nemuno kranto panemunėse, ir tik Seirijai, kurių vardas, kaip dvaro ir aplink jį esančių kaimų, pirmą kartą minimas 1523 m., buvo vienintelė vieta, atsitolinusi nuo Nemuno į šalies gilumą per 10 km.
Kudirkos Naumiesčio pradžios turirte ieškoti Duliebaičių kaime, įkurtame apie 1549 m. Šešupės ir Širvintos upių santakoje. Karalienė Bona šiam kaimui buvo davusi 24 valakus žemės, o pirmiesiems jo gyventojams daug pažadų ir net privilegijų, tačiau vietos atokumas nuo kitų gyvenamųjų vietovių ir blogas susisiekimas su Jurbarku ir Kaunu, svarbiausiais ir artimiausiais anuo metu punktais panemunėje, netraukė žmonių į šį kaimą. Duliebaičių kaimas priklausė Virbalio vaitystei ir Jurbarko valsčiui. Yra žinių iš 1551 metų, jog tuomet kaime tebuvo tik aštuoni ūkininkai, valdžiusieji 15 valakų žemės, o 9 valakai dar buvę tušti. Visi šie ūkininkai — dokumentai mini ir jų pavardes: Andrius Kiepurka, Motiejus Lioliūnas, Hanus Rogaitis, Grigas Duliebaitis, Šimkus Rogažiūnas, Jonas Martynaitis, Šimkus Stankūnas ir Jurgis Podžiūnas — buvo didžiojo kunigaikščio valdiniai. Istorikas Totoraitis mano, kad kaimo vardas tampriai susijęs su Duliebaičio vardu, be abejo, buvusio pirmuoju šio kaimo kolonistu, kuris turėjęs teisę laikyti kaime smuklę.
Karalienė Bona, tokia dosnia ranka prišvaisčiusi paprūsės ir kt. Suvalkijos vietų kaimams miestų teisių ir privilegijų, išvyko senatvėje iš Lietuvos į Italiją, užmiršusi Duliebaičius. Duliebaičiai buvo atsiminti tik po šimto metų nuo jų įkūrimo. Jiems miesto teises ir privilegijas suteikė karalienė Cecilija Renata, karaliaus Vladislovo IV žmona, gavusi iš savo vyro nuosavybėn didžiulius Suvalkijos plotus ir bandžiusi pamėgdžioti karalienę Boną politiniu veiklumu. Cecilija Renata naujai įkurtąjį miestą pavadino savo vyro vardu — Vladislavovu. Jo herbas buvo elnio galva su ragais ir trys žvaigždės. Miestui buvo duoti 32 valakai žemės, joje išmatuota keturkampė rinkai aikštė su iš jos išeinančiomis aštuoniomis gatvėmis, o gatvėse išmatuoti sklypai namams. Miestiečiams buvo leista pasistatyti rotušę su laikrodžiu bokšte. Krautuvėms namai statyti buvo leista aplink rotušę. Miestiečiams buvo duota teisė pasistatyti malūną ir verstis amatais ir prekyba. Turgams dienos buvo skirtos sekmadieniais, o prekymečių leisti trys per mėtus. Kiekvienas prekymetis turėjo trukti po savaitę ir prasidėti per Grabnyčias, Petro ir Povilo dienoje ir pirmąjį Adventų sekmadienį. Miestiečiai dvylikai metų buvo atleisti nuo mokesčių. Miestas tvarkėsi nepriklausomai nuo didžiojo kunigaikščio nuosavybės veikiančių įstatymų, turėjo iš bajorų skiriamą vaitą ir iš miestiečių surinktą ir Jurbarko seniūno patvirtintą burmistrą. Vaitas turėjo teisę spręsti visas kriminalines, o burmistras civilines bylas, kurių apeliacijos galėjo būti sprendžiamos tiktai Jurbarke.
Įdomiausia, kad šioje 1643 m. privilegijoje griežtai draudžiama Vladislavove gyventi žydams. Miesto gyventojai gerai jautė, kokia nelaimė miestui galėjo grėsti iš žydų voratinklių, ir nesigailėjo pastangų įtikinti karalienę Ceciliją Renatą neleisti jos įsteigtame mieste kurtis žydų kolonistams. Bet žydai taip pat gerai žinojo, ką reiškia įsistiprinti tokiame svarbiame pasienio prekybos punkte, kaip Vladislavovas. 1723 m. karalius Augustas II, patvirtindamas miestui — Cecilijos Renatos privilegijas, jau nesutiko patvirtinti ir draudimo žydams Vladislavove gyventi ir verstis prekyba. Ką šio draudimo atmainymas reiškė areštui, galime spręsti iš šių archyvuose užsilikusių duomenų: 1800 m. Vladislavove buvo apie 2320 gyventojų, kurių du trečdaliai buvo žydai. Tuo metu miestas vertėsi javų, sėmenų odų, vilnų, medaus ir medžio eksportu, davusiu pirkliams milžiniškus pelnus. Visi šių eksportinių prekių sandėliai buvo žydų rankose, o taip pat žydams priklausė ir mieste buvusi degtinės ir alaus prekyba. Iš 230 mieste buvusių gyvenamųjų namų daugiau kaip pusė buvo žydų nuosavybė. Žydai buvo išsinuomoję už 1200 dukatų per metus mieste pajamų rinkliavas. Pirklių tarpe buvo nemaža žydų, kurių turtas siekė 10 000 — 50 000 talerių. 1835 m. žinios rodo, kad mieste gyventojų skaičius jau pašokęs iki 4413, iš kurių 3348 žydai ir 1085 krikščionys. Apie mieste buvusias prekybos sąlygas liudija žinios, jog tuo metu mieste per metus būdavo net 9 prekymečiai. Krikščionys vertėsi įvairiais darbais ir iš dalies amatais. Prekyba ir amatai buvo žydų rankose.
Vladislavovo vardas galutinai išnyksta jau XIX amž. pradžioje. Šis vardas niekados nebuvo prigijęs. Miestiečiai miestą vadino arba tiesiog Miestu, arba Naumiesčiu. Vokiečių okupacijos 1795 — 1807 m. laikotarpyje Vladislavovas buvo pavadintas Neuštadtu. Šis vardas pagaliau miestui prigijo, ir juo miestas buvo vadinamas iki mūsų dienų. 1934 m. birželio 10 d. miestui patvirtintas Kudirkos Naumiesčio vardas. Miesto žydėjimas sudarė palankias sąlygas apylinkių kolonizacijai. Visa paprūsė pridygo kaimų ir dvarelių. 1773 m., kai Suvalkijos viduryje tebeošė dešimtys tūkstančių ha kirvio neliestų girių, Kudirkos Naumiesčio apylinkėse buvo net 151 kaimas ir dvaras. Apylinkių kolonizacija buvo varoma ir visą XIX šimtmetį. Tuo metu miestas buvo apylinkių ekonominis ir kultūrinis centras. Religiniu centru Vladislavovą padarė karalienė Renata, 1642 m. čia pastatydama koplyčią, o po dviejų metų — 1644 m. pirmąją bažnyčią, kurią vyskupas Jurgis Tiškevičius pavedė vienuoliams karmelitams, čia išsilaikiusiems net 140 metų. Dosni fundacija ir turtinga parapija karmelitams sudarė puikias sąlygas dirbti apaštalavimo ir švietimo darbą, tačiau iš tų darbų tiktai graži parapijos bažnyčia yra reikšmingesnis karmelitų paliktas pėdsakas. Pirmoji žinia apie Kudirkos Naumiestyje buvusią mokyklą yra iš 1802 m kada joje lankėsi valdžios vizitatorius. Vėliau mokyklų pėdsakai jau ryškūs ir nepametami, kadangi joms miesto subsidijos dokumentuotos išlaidų knygose. Vis dėlto Kudirkos Naumiestis niekad nebuvo virtęs svarbiu apylinkių švietimo centru, nors prie jo sąlygų tereikėjo šiam tikslui tik trupučio pastangų. Žemės ūkio kultūroje pavyzdžiais čia buvo dvarai, kurių didžiausiame Didždvaryje 1860 m. buvo pradėta net šilkaverpių kultūra. Šiam tikslui dvare buvo auginama net 12 000 šilkmedžių.
Miesto augimui, turtėjimui ir žydėjimui nepaprastai palankios sąlygos susidarė po 1867 m. kai miestas buvo padarytas apskrities centro. Šiose sąlygose miestas dar gerokai išaugo, susitvarkė ir gavo veidą, kurį turi ir dabar. Šiame veide beveik nėra jokių senąjį Vladislavovą primenančių bruožų. Miestas daug kartų buvo sunaikintas gaisrų, kurių didžiausius pergyveno 1803 ir 1881 m. Gaisrų baimė labai anksti privertė miesto tarybą stengtis, jog mieste vyrautų mūrinė statyba. Kokių gerų rezultatų davė tos pastangos dabar geriausiai matome pačiame miesto centre, kuris beveik ištisai yra mūrinis.
Šiame mieste gyveno, dirbo ir dramatiškai baigė amžių Didysis Varpininkas Dr. Vincas Kudirka, aplink save spiesdamas žymią dalį ano meto svarbiausiųjų lietuvių kovotojų už lietuviškumą, čia redaguodamas ir iš čia leisdamas „Varpą“. Ant Didžiojo Varpininko kapo senuosiuose Meištų kapuose yra skoningas anuo metu statytas paminklas, o miestelio aikštėje prieš miesto savivaldybės namus kitą didžiulį Dr. V. Kudirkai paminklą pastatė dėkinga tauta. Mieste yra išlikę taip pat ir namai, kuriuose gyveno, dirbo ir mirė Vincas Kudirka, o taip pat ir gražių atsiminimų senesniųjų miesto gyventojų atmintyse.
Dabar Kudirkos Naumiesčiui telikę tik apie 3 000 gyventojų ir puikių ekonominio klestėjimo sąlygų prisiminimai.