„Briva Zeme” savo iliustruotame priede „Ilustretais Peelikums” 39 nr. įdėjo šį įdomų prof. Fr. Baldžio straipsnį iliustruotą apie Apuolės piliakalnį. Tardami, kad ir mūsų skaitytojams įdomu su juo susipažinti, dedame jį čia išverstą lietuvių kalbon.
„Lietuvos Aidas” Redakcija (1931 m.)
Kronikininkas Rimbertas pasakoja, kad švedų karalius Olovas (maždaug 855 m. Kristui gimus) buvo sumanęs užkariauti ir apiplėšti turtingą kuršių žemę. Jau 854 m. norėdami apiplėšti kuršius čia buvo atsilankę danai; jiems atrodė, kad 5 didesnius kuršių miestus bus lengva užkariauti ir išplėšti. Bet narsieji kuršiai buvo sunaikinę pusę danų karių, atėmę iš priešų pusę didžiųjų laivų, taip pat aukso, sidabro, ginklų…
Todėl Olovas buvo surinkęs „milžinišką kariuomenę”. Švedams pavyko užklupti kuršius jų svarbiausiame uoste Jūrpily. Jie užėmė ir sudegino miestą, nors čia buvo 7000 vyrų kuršių kariuomenės dalis. Tada švedai, palikę savo laivus, šiame uoste ir eidami 5 dienas, nuėjo iki Apuolės (Apuolijos), kurią gynė 15 000 vyrų kuršių kariuomenės. Apsupę Apuolę švedai 8 dienas bergždžiai stengėsi paimti miestą kuršių įtvirtinimai buvo galingi ir didėli.
Tiktai 9 dieną kuršiai dar nenugalėti pasidavė, nes jie atsipirko nuo kovos auksu, sidabru, ginklais, ir įkaitais (30 vyrų), apsiėmė sumokėti duoklę ir patys pripažino priklausomybę švedų karaliui.
Kaip matyti, persvara buvo švedų pusėj, užpuolimas buvo nelauktas, Kuršiai negalėjo priešintis milžiniškai Olovo kariuomenei, nesujungę visų savo sričių karo pulkų: jie auksu, užuot krauju, atsipirko nuo užpuolikų.
Kuršiai buvo narsūs žmonės ir nė vieną kartą jau buvo apsigynę nuo svetimtaučių užpuolimų; atsikratę nuo svetimtaučių sugalvoto jungo ir visada atgaudavę savo laisvę; taip ir šį kartą jie žinojo, kad neprašytas svečias, grobį surinkęs, išvyks ir Kuršas bus laisvas, kaip seniau. Dar nebuvo surinktas nė derlius: kokia nelaimė būtų grėsusi kuršių namams ir laukams ilgiau užtrukus kovoms su nelauktu priešu.
Taip Rimberto pasakojimas teikia reikšmingų ir charakteringų žinių apie senovės kuršių žemę, pačių kuršių prigimtį ir būdą. Mes matom, turtingą žemę, 5 miestus ir jų tarpe žymų uostą Jūrpilį. Kuršių miestai ir tvirtovės yra buvę dideli, jei juose galima buvo sutelkti 7000-15000 karių. Todėl suprantama, kad archeologai ir istorikai atsidėję ieškojo Jūrpiliais Apuolės, identifikuodami kronikininko paminėtus miestus tai su vienu tai su kitu senojo Kuršo piliakalniu.
Dabar, po 1929 ir 1930 metų kasinėjimų Gruoblyne, mes daugiau neabejojam, kad Alandos upelio (kuris įteka į Liepojos ežerą) krante yra buvusi, kuršių senoji Jūrpilis, Gruobyno piliakalnis ir juodasis buveinės sluoksnis į pietus nuo Gruobyno malūno ežero, priešais piliakalnio ir ordeno tvirtovės, nusako apie senovės kuršių įsitvirtinimus ir miestus, kurie taip pat, kaip ir kiti vikingų laikų miestai — uostai (pav. Haithabu šlezvigę ir Truso Rytų Prūsuose, švedų Birka ir Ligtuna, taipogi žemgalių „Osta“) nebuvo, prie pat jūros kranto, bet prie įtekančios į jūrą upės arba su jūrą jungiančio ežero kranto, patogiai apsaugoto nuo jūros plėšikų beveik paslėptoj vietoj. Gruobyne ištiriamieji kapinių laukai liudiją, kad šiame senovės kuršių mieste, Jūrpily, yra buvusios ir žymios gotžemių ir švedų kolonijos: svetimtaučiams, gyvenant Jūrpily, buvo daug patogiau ir lengviau rūpintis savo prekių importu į Kuršą ir javų, gintaro, odų, vaško ir medaus eksportu iš Kuršo į vakarus.
Šiais metais generolo Nagevičiaus, prof. B. Nermano ir prof. E Volterio platūs, kasinėjimai Apuolėje, netoli Skuodo miestelio ir Bartos aukštupio Lietuvoje, yra įrodę, kad Apuolės piliakalny ir juodame buveinės, sluoksny į pietų vakarus nuo piliakalnio, kalno keteroj, nedidelio upelio kitame krante, priešais piliakalnį, rasta ir senovės kuršių „Apula“ (Apulija). Kuršių kapinių laukuose iškasenos, be to, davę dar pagrindų tvirtinti, kad tikrai, vikingų laikais Apuolės kuršiai buvo ypatingai turtingi, taip pat mielai ginklavosi ir puošėsi su Švedijoje pagamintais daiktais. Greta kuršių charakteringų senovės daiktų, šiose kuršių ugnies kapinėse iškasta ir dviejų ašmenų kardų su turtingai papuošta rankena ir kitų importuotų senovės daiktų.
Patsai Apuolės piliakalnis yra charakteringai, kuršiškas, su stačiais šlaitais ir apie 7,5 m. aukštumo pylimu tame piliakalnio šone kur lengviausiai buvo prieinama. Kasinėjimai lietuvių mokslininkams davė pagrindų nustatyti, kad čia seniau tiktai maždaug 3 m gilumo griovys teskyrė piliakalnį nuo kitos kalno dalies. Panašiai statyti beveik visi Latvijos kuršių ir žemgalių piliakalniai (pav. Kandavoj, Matkulėj, Vec-Kuldigoj — Kurše; Mežuotnėj, Tervetėj — Žemgalėj).
Piliakalnio, vidury buvęs 4 x 4 m. dydžio vandens baseinas, o piliakalnio šone iškastas šulinys apie 2 m gilumo. Kasinėjant lietuvių mokslininkams dar pasisekė ištinti baseino 7 rąstų rentinį; rąstams sujungti kampuose iškirstos apyskritės iškartos. Prof. Volteris ištyręs ir kai kurių gyvenamų trobesių virtuvės ir javų klėties, liekanas, kuriose rasta net keliolika senoviškų daiktų galąstuvo, verpsties, audimo prietaisų dalių ir kažkokia vikingų laikų pasagos pavidalo sagtis ir 6 vietose javų grūdų. Apuolės gyventojai yra buvę žemdirbiai ir gyvulių augintojai. Jie, kaip ir mūsų protėviai, audė savuose namuose audinius rūbams, kuriais galėjo didžiuotis kaip ir mes dabar didžiuojamės mūsų protėvių kuItura, stebėdamiesi iš senoviškų audinių liekanų mūsų muziejuose.
Bet, be abejo, Apuolės kasinėjimų didžiausi nuopelnai priklauso gen. Vl. Nagevičiui kuris dideliu menu, didelę energija, ir pasisekimu ištyrė piliakalnio pylimo konstrukciją. Kertant pylimą dviejose vietose (pylimo viename gale ir vidury), gen. Nagevičius konstatavo 4 pylimo istorijos posmus: pylimas 4 kartus paaukštintas ir pakeistas, kad pylime statyti gulsčiu rąstų įtvirtinimai ir įspūdingos ąžuolinės sienos (manomą, kad su bokštiniais pastatais, kaip, pav., Indrikis pasakoja apie žemgalių Mežuotnės piliakalnį), kurios karštų kovų metu su priešais buvo sudegintos. Po gaisro, pripažindami pylimą žemu, kuršiai bus supylę naują molio sluoksnį, taip pakeldami, pylimą ir kartu su tuo užkąsdami sudegintų pastatų liekanas. Ačiū už tai protėviams: molis gerai išlaikė iki mūsų laikų, mūsų tyrinėjimo darbų senovės didvyriškumo liekanas. Indriko kronikoj mes skaitome, kad priešas visaip stengdavosi sudeginti medžių įtvirtinimus, kurie būdavo pylimo viršūnėje, tam tikslui degino pylimo papėdėj milžiniškus laužus, kad liepsnos pasiektų medžių pastatus. Pylimo istorijos 4 posmai rodo, kad Apuolės kuršiai 3 kartus klydo ir pamatą mediniams pastatams, pylimą, supylė per žemai.
Labai įdomūs yra ir kai kurie geri Nagevičiaus stebėjimai, kurie parodo Apuolės gulsčių rąstų sienų konstrukcijas su akmenimis pripildytais tarpais, kokių radome ir mes Rauno Taniso kalno iškasenose. Bet vertingiausia Apuolės iškasenose yra tai, kad gen. V. Nagevičius pirmas nuodugniai ir sėkmingai ištyrė paties pylimo konstrukciją. Pilant molį pylimui, į pylimą buvo įstatyti milžiniški ąžuoliniai rąstai, kurie sujungti 0,5 met. ilgio ąžuolinėm „vinim“ su kietai sumirkytu moliu; taip padarytas medžio ir molio „gelžbetonis“. Kad paimtų piliakalnį, Indriko pasakojimais, buvo įprasta įsikasti į pylimą (kol sugriūtų mediniai įtvirtinimai pylimo viršūnėje). Į Apuolės piliakalnio pylimą nebuvo galima įsikasti, nes pylimo „gelžbetonį“, būtent molį ir medžius, negalėjo nei prakasti, nei prakirsti nei sudeginti. Šio pylimo konstrukcija dar nėra konstatuota nė vienoj kitoj žemėj, nei slavų, nei germanų kraštuose: ten prof.: Suchhardtas ir prof. Uversagtas yra iškasę ir ištyrę (pav. Potsdame ir Lošove) visai kitaip (komplikuočiau, bet silpniau) supiltus pylimus., Gen. VI. Nagevičiaus pasisekimai yra dideli: jis pirmas iškasė ir ištyrinėjo šį reikšmingą kuršių (ir, žinoma, žemgalių) pylimo konstrukciją. Taip įpintą dar viena laurų šakelė į mūsų senovės kultūros klestėjimo ir narsumo nevystantį vainiką. Mes galim tiktai džiaugtis dėl šių mūsų brolių tautos mokslininko pasisekimų. Teduoda Dievas, kad ir tolimesni darbai, gal būt, atlikti ir bendromis jėgomis duotų mums naujesnių ir pilnesnių vertenybių. Tada dar bendriau ir tikriau suprasime bendrą kultūrą ir praeitį.
Balodis F. Apuolės piliakalnis // Lietuvos aidas. – 1931, lapkr. 18, p. 2-3.