Meteliai – smėlynų ir ežerų glėbyje

Meteliai – smėlynų ir ežerų glėbyje

Meteliai – tai vieta, kur susilieja istorija, legendos ir gamtos didybė. Tarp Dusios, Obelijos ir Metelių ežerų įsikūrusi apylinkė žavi savo šilais, paslaptimis alsuojančiais vandenimis, užpustytais kaimais ir stebuklais garsėjančiomis šventvietėmis. Čia kas žingsnis primena, kad net ir ramiausios Lietuvos vietos saugo nepaprastus pasakojimus.

Meteliai – smėlynų ir ežerų glėbyje

Saulėtą žiemos dieną pasižiūrėjus nuo aukšto Obelijos piliakalnio, kiek akis užmato aplinkui trijų apskri­čių — Marijampolės, Seinų ir Aly­taus — kampe blizga plačios ežerų lygumos ir žvaigždutėmis spinksi kalniukuose sniegas. Tai žavingoji Metelių apylinkė su didžiaisiais mū­sų krašto ežerais. Čia pat stačiakrantis didysis Dusios ežeras. Šalia jo, už kilometro platumo juostos, ši­lais apsisupęs Metelių ežeras. Dar už kilometro kito — baltuoja dešimtkilometrinė Obelija, ir visoje gražioje apylinkėje stovi puriu snie­gu apibertos sodybos, lygiai taip, kaip prieš dešimtį metų ar dar se­niau.

Tik žmonės kiti šiandien čia begyvena: jie netiki tiems vaiduok­liams, kurie kitkart vaikščioję Vilkežių balose; netiki ir tiems paslap­tingiems kelvedžiams, kurie tamsią naktį klaidindavę žmones ant pla­taus 23 kvadratinių kilometrų Du­sios ledo. Jie tiki sau, savo darbui, savo žemei; jie tiki ateisiančioms dienoms.

Dusios pakraštys
Dusios pakraštys. Krantas, dirvos, pakrante vingiuoja kelias, kitapus jo, arčiau vandens, – medžių eilė. Žemiau – platus ežeras meldų prižėlusiu pakraščiu. Steponas Kolupaila 1926 m. © Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus

Nuostabiai gražios Metelių apy­linkės jau ir prieš šimtus metų vi­liojo net Lietuvos didikus, kurie ne­retai čia lankydavosi Metelių šilai­nėse žvėrių pasimedžiotų ir Dusios vandenyse didžių lydžių ir ešerių pasižvejotų. Patiko ir kunigaikščiui Povilui Sapiegai Metelių apylinkė, kuri tada, prieš pusketvirto šimto metų, dar ir vardo neturėjo, ir jis 1619 metais čia įsteigė katalikų pa­rapiją. Tarp Dusios ir Metelių eže­rų pastatė bažnyčią, o aplink ją pra­dėjo kurtis ir nedidelis žvejų kaime­lis. Toks jis ir šiandien tebestovi, stogais prisiglūdęs paežerėje, nors jau daug metų praėjo nuo anų pir­mųjų pirkučių.

Kai kiti miestai ir miesteliai augo, Meteliai liko vis to­kie patys, vis tokių pačių kuklių paežerės žvejų apgyventi. Net nete­ko ir to, ką sau jau buvo išsikovoję: net Metelių valsčius prieš keliolika metų buvo panaikintas. Tik kai atei­na vasara, tada šventadieniais Mete­lių paežeres sujudina medžiotojai ir meškeriotojai iš tolimo Kauno, pil­ki automobiliai kelia dulkių debesis. Žinoma, tai buvo prieš karą, kai ne tik Metelių apylinkė nebuvo mačiusi kovų viesulo.

Kai prieš pustrečių metų ramią Metelių apylinkę užgu­lė tūkstančiai raudonarmiečių, ir ši tyli apylinkė pajuto artėjančią au­drą. Pilni apylinkės miškai prisigū­žė raudonarmiečių, o dulkėtu Mete­lių vieškeliu dieną ir naktį ūžė sunk­vežimiai. Juk iš čia ir siena nepertoliausiai. Birželio 22 priešpietyje Metelių paežerėje jau mėtėsi tankų ir patrankų likučiai, o iš rugių ir kadugynų išlindę baimės apimti rau­donarmiečiai klausinėjo kelio į Mins­ką ir Maskvą.

Idiliškąją Metelių apylinkę pamė­go ne tik Kauno žvejotojai, ne tik triukšmingi raudonarmiečiai, bet ir baltųjų gulbių šeima, kuri beveik kiekvieną vasarą atskrenda čia, su­sikrauna didelį lizdą prie pat ežero kranto ir nardo po tankius meldy­nus. Tai dar viena Metelių puoš­mena, todėl visai nenuostabu, kad prieš kelerius metus Lietuvos valstybinės įstaigos rado reikalo Metelių gulbes apsaugoti net tam tikromis taisyklėmis. Vietos eiguliui teko skirti net premiją už rūpestingą gulbių poros priežiūrą ir apsaugą. Ta­čiau gražios gulbių plunksnos pavi­liojo tūlą paežerės gyventoją, kuris ryžosi slapta vieną gulbę nušauti ir iš jos plunksnų pasidaryti tikrai pas mus retą — gulbės plunksnų pagal­vę. Lietuvos teismas jį skaudžiai nubaudė. Byla savo laiku buvo la­bai populiari, jos aprašymui, o ypačiai sprendimui, nemaža vietos skyrė net laikraščiai.

Pjovėjas Metelių kaime
Pjovėjas Metelių kaime. Pirmame plane dešinėje šienaujamoje ežero pakrantėje stovi vienmarškinis jaunas vyras su plačiabryle skrybėle ir pusto dalgį. Nugarinėje fotografijos pusėje A. Žmuidzinavičius pieštuku užrašęs: „Meteliai 1926.“ © Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus

Savo metu tūli Kauno restoranai mėgdavo pasireklamuoti ir net laik­raštyje paskelbti: „Be kitko — šian­dien Dusios seliavos”. Sako, kad daugumas dažnesnių jų klientų pui­kiai žinojo Dusios seliavas, Ir tokia reklama juos tūlam pusvalandžiui patraukdavo. Seliavos yra viena ge­resniųjų mūsų krašto žuvų, kurių tik retai kuriame ežere galima su­gauti. Dusios ežeras kaip tik žino­mas seliavomis.

Jau keliolika metų prie Metelių yra įrengta seliavų rū­kykla, kurioje išrūkytos seliavos ke­liauja į artimesnius ir tolimesnius miestus, pirmoje eilėje į Kauną. Di­delė dalis bažnytkaimio gyventojų nuo seniausių laikų gyvena ir dirba prie ežero. Kalnuotas ir nelygus tas Dusios ežero dugnas, o va ir tos se­liavos tik vienoje kitoje vietoje tesirodo. Gali kartais jų ištisą mė­nesį su tinklais po visą ežerą ieškoti ir nesugausi, jei nežinosi, kada ku­rioje vietoje užmesti tinklus. O senasis Dusios žvejys puikiai žino, kur ir kada užmesti tinklus, kad ištrauk­tum lydžių, kad tinklan įsipainiotų ešeriai ar kad išpildytum seliavų už­sakymą. Jis puikiai žino ir beveik niekada neapsirinka.

Pats seniausias paežerės žvejys ir dabar šventai tiki, kad tas Dusios paežerės šaltinis ir prie jo stovinti visoje Dzūkijoje žinoma Kryžių kop­lytėlė esanti tikrai stebuklinga. Ne dėl to, kad kiekvienais metais per Sekmines ir šventąjį Petrą čia su­važiuoja dešimtys tūkstančių žmo­nių į atlaidus, kad senas stebuklin­gu vadinamas paveikslas kabo kop­lyčios sienoje, o todėl, kad šis seniu­kas gali išskaičiuoti kiekvienam ke­liolika žmonių, kurie, pasak jo, tik­rai pasveikę koplytėlę aplankę ir stebuklingojo šaltinio vandens para­gavę.

Padavimas irgi kažką pana­šaus sako. Per karą su švedais 1702 m. lietuvių kariuomenė buvusi su­stojusi Dusios paežery. Kariuome­nės vadas, didysis Lietuvos etmo­nas Mykolas Vyšniaveckis, liepęs nupiešti Šv. Panelės paveikslą ir pa­kabinti jį ant čia pat pastatytų tri­jų kryžių. Čia buvusios laikomos pa­maldos ir kariuomenė jų klausydavusi.

Kartą taip arti prislinkę šve­dai, kad lietuviai buvę paežerėje ap­supti, ir didelė jų dalis čia žuvusi. Nebuvo spėta nė paveikslo pasiimti. Tik vėliau piemenys kryžius ir pa­veikslą aptikę, nusikabinę ir parsi­nešę namo. Kartą į tuos namus užė­jęs senas švedų karo dalyvis, aklas invalidas. Jį vaikai pavedėję paeže­re ir pasakę, kad dabar einą pro tris kryžius. Seniukas atsiminęs tą vie­tą ir sušukęs: „švenčiausioji Borūnų Dievo Motina! Juk mes čia sto­vėjom ir vadui įsakius pastatėme tuos kryžius„. Tai ištaręs, seniukas praregėjęs. Įvykis buvęs praneštas ir Metelių klebonui, nes, pagal senelio pasakojimą, buvęs rastas ir pa­veikslas su įrašyta 1702 m. data. Paveikslas buvęs pakabintas atgal ant viduriniojo kryžiaus.

Vėliau Me­telių klebono rūpesčiu buvo pastaty­ta ir koplyčia. Vietovė su koplyčia nuo senųjų trijų kryžių pavadinta Kryžių vardu, ir kiekvienais metais atlaidų dienomis čia susirenka tūks­tančiai žmonių iš tolimiausių apylin­kių.

Kai vasarą patenki į Metelių apy­linkę, tai vos eiti per įkaitusį smėlį begali: plačią apylinkę supa vieni smėlynai, kurie karštomis vasaros dienomis nuo saulės taip įkaista, kad, pasak žmonių, „Meteliuose ir kiaušinis smėlyje gali iškepti„. Ir tai visai galimas dalykas. Ne vel­tui čia ir keliaujančiųjų smėlio kai­mų, kaip retai kur kitur, galima už­tikti. Antai, smėlio juostoje tarp Metelių ir Obelijos ežerų yra toksai Mockonių sodžius.

Dar vienas kitas senesnysis mockonietis prisimena, kaip toje vietoje, kur dabar didelė smėlio kopa, prieš keliasdešimt metų vešliai augo kaimo daržai, o ten, kur anuomet buvo gilus šulinys, dabar stovi supustytas gerokas smėlio kal­niukas. Mat, iš ežero išplaunamą smėlį vėjas vis pusto ir pusto, neša tolyn į kaimą ir beria ant laukų ir sodybų. Užpustytąjį Mockonių so­džių žino ir Lietuvos geografija, nes jis tikrai įdomus. Jame yra tokių trobelių, kurios užtvertos nuo įky­raus keliaujančio smėlio aukšta tan­kių pinučių tvora ir per keliasdešimt metų aplinkui apipustytos dideliais smėlio pylimais.

Lietuvos vyriausy­bė jau buvo sudariusi planą šiam so­džiui iš čia iškelti ir jo vietą atitin­kamu būdu bandyti užsodinti me­džiais, tačiau prasidėjęs karas ir už­griuvę bolševikai viską suardė. O mockoniečiai tikrai norėjo įsikurti kur nors netolimoje apylinkėje, ge­resnėje žemėje. Jiems jau nusibodo ta nuolatinė kova su keliaujančiais smėlynais, kurie nuo senų laikų nai­kina derlingus žemės plotus ir į lan­gus trankosi barškančiais akmeniu­kais.

Nuobodu šioje gražioje apylinkėje dabar žiemą. Nėra čia jokios skai­tyklos, beveik nėra radijo, o laikraš­čiai tik po savaitės kitos teateina. Tad Meteliai vėl laukia pavasario. O jis ir vėl visu žalumu nusities šiomis nuostabiomis ežerų ir šilainių apylinkėmis.

S. Pušionis „Keliaujančių smėlių kraštas“ // Ateitis. – 1943, Nr. 69, p. 3

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *