Vilnius Lietuvos praeityje

Vilnius Lietuvos praeityje

Vilnius Lietuvos praeityje – taip pavadintame straipsnyje istorikas Zenonas Ivinskis pabrėžia, kad sostinė niekada nebuvo tik paprastas miestas. Jo žodžiais, retai kur Lietuvoje rasi tokį kraštą, kuris taip glaudžiai būtų susijęs su visos valstybės istorija. Čia, Vilniaus žemėse, formavosi Mindaugo valdžia, čia kūrėsi garsioji Gediminaičių giminė, čia iškilo didžiausios ir svarbiausios pilys. Nuo Gedimino laikų Vilnius tapo ne tik valdovų dvarų centru, bet ir aiškiu politinės galios simboliu – kas valdė Vilnių, tas laikytas tikruoju Lietuvos karaliumi. Ivinskis atskleidžia ir dar vieną svarbų dalyką: sostinė visais laikais išliko lietuviškosios tapatybės branduoliu, nepaisant svetimų įtakų, kalbinės kaitos ar okupacijų. Vilniaus istorija, anot jo, – tai nenutrūkstama grandinė nuo pirmosios Lietuvos valstybės iki naujausios nepriklausomybės, gyvas įrodymas, kad šis miestas niekada negali būti atskirtas nuo lietuvių tautos likimo.

Vilnius Lietuvos praeityje

Vargu galima rasti kitą tokį miestą, kuris taip neatjungiamai būtų suaugęs su viso krašto istorija. Vilnius ir jo kraštas organiškai yra susijęs su visos didžiosios Lietuvos kunigaikštijos istorija. Jo praeitis yra tik dalis anos garsiosios valstybės istorijos. Štai, ne kur kitur, o Vilniaus krašto plotuose kūrėsi Mindaugo valstybė. Todėl XII-jo — XIII-jo amžiaus Lietuvos, kurią rusų metraščiai vadina “Litva”, branduolys yra didesne dalimi Vilniaus žemių plotai. Ir Mindaugo, to pirmojo ir paskutinio Lietuvos karaliaus, ir jo įpė­dinių tėviškės sritys, iš kurių jie savo valdžią skleidė svetur, buvo ne kur kitur, o šitame krašte, o jų sostinė Kernavė prie Neries. Gar­sioji Gedimino giminė, kuri ne tik Lietuvai ir Lenkijai, bet ir ki­tiems kraštams davė savo valdovų, yra kildinama taip pat iš šito krašto. Klaidingai aiškinantis šaltinius ligi šiol, dažnai yra manoma, kad Gedimino, to Vilniaus įkūrėjo, giminės pradžia yra Žemai­čiuose. Bet žemaičiai tada dar gyveno savitą, beveik autonominį gyvenimą, kuris uždėjo savo antspaudą ir tolimesnėje jų istorijoje didžiojoje kunigaikštijoje. Kadangi Gedimino savosios žemės buvo Vilniaus krašte, kūrė jisai ir pilis šituose plotuose. Apskritai, dau­gelis žymesnių Lietuvos pilių, pradedant Gedimino pastatytais Trakais ir baigiant nebežinomo vardo piliakalniais, yra Vilniaus žemėse. Jau to fakto pakanka įrodyti, kad tas visas kraštas XIII — XIV amžiuose buvo neabejotinai lietuviškas.

Gediminas įkūrė ne tik Trakus. Gražioje ir strategiškai parink­toje vietoje ant kalno, kur Neris susibėga su Vilnia, kunigaikštis pastatė pilį, kuri buvo pavadinta Vilniaus vardu. Deja, istorija mums pašykštėjo daugiau žinių. Mes nežinome tiksliai nei datos, nei kitų aplinkybių. Vilniaus įkūrimas yra apipintas gražiomis, bet, rodos, ne anksčiau, kaip XVI amžiuje atsiradusiomis legendomis. Tačiau neabejotinai tikra yra tiek, kad jau 1323 metų pavasarį Gedimino į krikščioniškąjį pasaulį išsiųsti laiškai yra surašyti jo sostinėje Vil­niuje. Pačiuose laiškuose apie tai yra pasakyta. Vadinasi, 1323 m. Gedimino sostinė jau buvo Vilniuje. Tuose laiškuose valdovas mini, kad Vilniuje esanti krikščionims pastatyta ir bažnyčia. Vilnius turė­jo būti tada jau ne tik paprastas piliakalnis su pilies statybomis jo viršūnėje, bet žymesnis žmonių susibūrimo centras.

Žemutinė pilis
Žemutinė pilis. Juozapas Kamarauskas XX a. I p. © Lietuvos nacionalinis dailės muziejus

Nors mums Gedimino sostinės įkūrimo aplinkybės nebėra žino­mos, kad ir kaip besistengtume tą nežinios miglą praskleisti, tačiau labai aišku, kad nuo to didžiojo kunigaikščio laikų Vilnius palieka visiems laikams Lietuvos sostinė. Tarp Vilniaus, Trakų ir kitų Lie­tuvos kunigaikščių dvarų tuoj aiškiai nusistato tokie santykiai, kas sėdi Gedimino paliktajame Vilniuje, tas yra didysis Lietuvos kuni­gaikštis. Vilnių valdyti reiškė turėti kitų kunigaikščių pripažinimą ir autoritetą jų akyse. Todėl Jaunutis, kuriam tėvas Gediminas buvo pavedęs didžiojo kunigaikščio valdžią, t. y. Vilnių, savaime tos valdžios neteko, kai iš Vilniaus buvo išvarytas. O Algirdas jo vietoje tik tada galėjo pasivadinti didžiuoju kunigaikščiu, kai užėmė Vilnių, nors anksčiau buvo valdęs žymias žemes rytuose. Lygiai tas pat su Kęstučiu. Didžiojo kunigaikščio titulą jis turėjo nuo tada, kai už dėjimąsi su kryžiuočiais atėmė iš Jogailos Vilnių, t. y. 1381 m. Tik Vilniuje sėdinčio kunigaikščio kiti privengė ir jį pripažino didžiuo­ju. Šitaip Vilnius paliko Lietuvos sostinė ligi pat politinio Lie­tuvos didžiosios kunigaikštijos gyvenimo galo, t. y. ligi 1795 metų. Nors nuo XV-jo amžiaus pusės didieji Lietuvos kunigaikščiai, ant savo galvos turėdami ir Lenkijos karūną, savo sostinę nukėlė į to­limą Krokuvą, tačiau Vilnius vis tiek buvo Lietuvos sostinė. Ne vien dėl to, kad čia stovėjo puošnūs didžiųjų kunigaikščių rūmai, bet natūraliai Vilnius ir toliau paliko viso ano meto Lietuvos poli­tinio ir visuomeninio gyvenimo centru.

Dažnai sostinės turi įvairių tautų mišinio, nes į jas telkiasi iš visur įvairūs gyventojai. Ir Vilniuje ilgainiui ėmė rastis svetimo elemento, bet kaip rodo sąrašai, inventoriais vadinami, XVI amžiuje Vilniaus miesto gyventojai amatininkai buvo daugiausia lietuviai. Ligi pat 1737 metą Vilniuje dar buvo sakomi lietuviški pamokslai. Vadinasi, buvo dar kam jų klausyti.

Kai kurių Vilniaus krašto plotų sugudėjimas ir sulenkėjimas yra rezultatas tam tikrų aplinkybių, kurios lietuvių tautai ilgai­niui taip nepalankiai susidėjo. Tame krašte per vėlybesnius šimt­mečius susidūrė ir maišėsi dvi skirtingos kunigaikštijos gyventojų dalys, būtent, lietuviai ir gudai. Tas susidūrimas ir maišymasis nebuvo lietuviams palankus. Todėl jų etnografinė siena rytuose vis mažėjo ir traukėsi. Dar XIII—XIV amžiuose Nemunas pietuose buvo tarp lietuvių ir rusų elementų riba. Volinijos kronika sako apie Mindaugo sūnų Vaišvilką, kad jisai, ant Nemuno kranto, tarp Lietuvos ir Naugarduko, pasistatęs sau vienuolyną. Tokiu būdu Nemuno aukštupys buvo siena tarp tikrosios Lietuvos ir rusiškųjų kunigaikštijos žemių. Dešiniajame Nemuno krante jau buvo “Litva”. Toliau, pavesdamas 1387 m. Lietuvą Skirgailai, Jogaila tik­sliai sumini, kokias žemes jis savo broliui paveda. Tarp kitko figū­ruoja “na russkoj storonie” (rusų pusėje) Lebedžių valsčiukas su aplinkiniais kaimais. Jis yra ant Ašmenos ir Vileikos apskričių sienos. Vadinasi, XIV amžiaus gale, visa Ašmenos apskritis, kurioje dabar daugiausia gyvena gudai, buvo dar visai lietuviška. Lenkiškojo arba teisingiau lenkiškai kalbančiojo elemento visas Vilniaus kraštas tada dar nepažino. Tas elementas yra ne abocigeniškas, t. y. ne vietinės kilmės. Tas elementas yra taip pat lietuviams nepalan­kaus proceso padaras. Lenkiškai kalbantieji Vilniaus krašte yra atsiradę paprastos kultūrinės penetracijos, sąmoningos koloniza­cijos, o ypač lenkėjimo keliu, kurio svarbiausi veiksniai buvo du: bajorų dvarai ir ypač vietinės žmonių kalbos nemoką dvasininkai. Tas sulenkėjimas yra dar, palyginti, ne senos datos. Iš XVI—XVII amžiaus inventorinių sąrašų galima lengvai atskirti lotyniškai krikš­tytų lietuvių vardus nuo pravoslaviškų vardų. Kaip kompaktinė masė lietuviai tada gyveno ištisai Trakų ir Vilniaus apskrityse, Ly­dos apskrities šiaurinėje dalyje (be pačios Lydos), Ašmenos apskri­ties vakarinėje juostoje (be pačios Ašmenos), o visa Švenčionių apskri­tis, išskyrus šiaurės rytų kertę tarp didžiojo Naručio ežero ir Neries, kaip tada, taip dabar pasiliko lietuviška. Tai yra didžiausias lietuvių masyvas Vilniaus krašte, kuris nusitęsia į rytus ligi Apso, Pelekų, Vidžių, Tverečiaus, Adutiškio, Kamajų. Deja, tik nedidelė dalis Švenčionių lietuvių ploto įeina į naujas Lietuvos rytines sienas, gau­tas 1939 m. spalio 10 d. Tai bus grynai lietuviškos parapijos, kaip Kaltanėnai, Linkmenys, Švenčionėliai, Palūšė, Kazitiškis, Dūkš­tas ir dalis Rimšės parapijos.

Lietuvos žemėlapis
Lietuvos žemėlapis. Geografinis Lietuvos žemėlapis, sudarytas Latvijos kartografo Peterio Matnieko, išleistas kauniškio leidėjo, knygyno savininko Abromo Ptašeko lėšomis tarp 1932 ir 1939 metų. © Kretingos muziejus

Švenčionių ploto lietuvių elementas yra dar XIX amžiaus pra­džioje susisiekęs su kitu lietuvių gyventojų masyvu nuo Marcinko­nių per išlikusias arba lenkinamas lietuvių kalbos salas Dubyčių, Rodunę, Eišiškes, Asavą, Žirmūnus, Beniakainį. Dieveniškį, kylant toliau į šiaurę. Tai bus tas antrasis lietuvių kalbos masyvas, kuris per Gervėčių — Varnėnų lietuvių kalbos salą turėjo susisiekti su Švenčionių lietuvių plotais. Dar XIX amžiaus pirmoje pusėje, kaip matyti iš Korevos, Balinskio, Lebiodkino darbų ir statistinių tyri­nėjimų, svetimojo elemento juosta apie Vilnių buvo daug siauresnė. 1861 m. Korėva priskaitė prieškarinėje Vilniaus gubernijoje 46% lietuvių, lenkų tik 12%, gudų 27,8%, o 1897 m. pravestasis oficia­lusis Rusijos gyventojų surašymas toje pat Vilniaus gubernijoje berado lietuvių 17,5 %, t. y. du kartus mažiau, tuo tarpu svetimojo elemento du kartus daugiau — lenkų 24% ir gudų 50%. Vadinasi, didelis sugudėjimas ir sulenkėjimas įvyko spaudos uždraudimo metu, ypač kai trūko lietuviškos knygos. Todėl klaidinga būtų gal­voti, kad lietuvių kalbos nebevartojimas ano ploto gyventojų tuo pačiu jau visada turi automatiškai išbraukti iš lietuvių skaičiaus. Itališkai ir prancūziškai kalbą šveicarai jokiu būdu dar savęs nelaiko prancūzais ar italais, nes kalbos vartojimas dar nėra galutinis tau­tybę apsprendžiąs veiksnys.

Vilniaus krašto istorijoje daug svarbesnis veiksnys yra tai, kad tas kraštas geopolitiniu, administratyviniu, politiniu ir kultūriniu atžvilgiu buvo ne tik su visu Lietuvos kūnu suaugęs, bet visada išliko ir jo centras. Ar ne Vilniuje buvo išleistas Lietuvos statutas, ar ne Vilniuje išspausdinta pirmoji lietuviška knyga D. Lietuvoje, būtent, Daukšos katekizmas (1595). Ar ne Vilniuje įkurta du šimtu metų gyvavusi Akademija. Ar ne Vilniuje pagaliau formavosi tau­tinis lietuvių atgimimas ir po spaudos atgavimo ėjo pirmieji laik­raščiai (Vilniaus Žinios, Viltis ir kiti). Vilniuje taip pat rinkosi Didysis Vilniaus Seimas. Jame koncentravosi per Didįjį karą Lietu­vos atstatymo mintis, jame įvyko 1917 m. lietuvių konferencija, jame veikė tos konferencijos rinktoji Lietuvos Taryba, Vilniuje paskelbė ji ir Vasario 16 d. aktą, ir t.t. Nepertraukiama faktų gran­dinė iš praeities į dabartį saisto Vilnių su naująja Lietuvos valstybe. Niekada Vilnius dirbtiniu būdu, ar jėgos teisės aktu negali būti išbrauktas iš lietuvių tautos gyvenimo ir jos istorijos.

Vilniui dabar vėl skirta vaidinti tą istoriškąją misiją, kurią jis turėjo per amžius.

Z. Ivinskis „Vilnius Lietuvos praeityje” // Raštai II t. 1986 m., p. 138-142;

Gedimino pilis
Gedimino pilis. Mečislovas Sakalauskas 1964 m. © Lietuvos fotomenininkų sąjunga

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *