Žemaitija senovėje. Lyginamojo žemaičių, aukštaičių ir sudaviečių charakteristikoje bene reiškiausiai savo individualizmu išsiskiria žemaičiai. Žemaitijoje jus matote kažkokį senovišką žemaičių kaimą, regite kažkokį tarsi par excellence žemaitišką krašto vietovaizdį. Kiekvienas iš savo patirties gerai žinome kažkokį masyvų žemaičių charakterį: žemaitis yra tarsi nepažangūs galvosenoje ir lėtas judesiuose, suakmenėjęs ir siauras savo gyvenimo pasaulėžvalgoje, neatviras ir atkaklus, kažkaip susitaikęs su savo buitimi ir savimi; žemaitis tarsi geriau gali pavergtas nežūti, nekaip laisvas varyti pažangų kūrybos darbą. Žemaitija ir šiandien mums yra tasai mūsų kraštas, kuriame matome tiek mūsų praeities dvasios ir archaiškų lietuvių būdo bruožų. Vienu žodžiu, tie sunkiai prikritę prie žemės žemaičių nameliai, tasai sodietiškas žemaičių gyvenimo santykių realizmas, tie nepaslankūs žmonių charakteriai ir tie simboliški piliakalniai — štai visa mūsų šiandieninė Žemaitija, kuri tokia panaši į per anksti sustingusią ir sustojusią istoriją…
Kuo turėtume šitą Žemaitijos paslaptį aiškintis? — Mano supratimu, tiktai praeitimi. „Akademike“, žinoma, nęra tiek vietos, kad galėčiau pavaizduoti laužytą Žemaitijos praeitį iki šių dienų, praeitį, kuri davė Lietuvai nemaža didžių žygių ir nemaža didžių žmonių, gyvenusių ir tebegyvenančių. Pastebėdamas, kad Žemaitijos praeitis buvo vis dėlto trumpesnė, nekaip tos praeities chronologija, aš imuosi čia pavaizduoti tiktai herojinį Žemaitijos istorijos laikotarpį. Tada žemaičiai, suturėdami vokiečių rytų varžtą, atliko monumentališką misiją ne tiktai Lietuvai, ne tiktai vieniems aisčiams, bet ir visai Rytų Europos istorijai. Ta misija šiandien darosi vėl aktuali. Todėl šia proga ir bus labai pravartu atsiminti Žemaitijos senovė ir jos didieji istoriniai uždaviniai naujoje aisčių ir germanų imtynių fazėje. Tyrinėdamas Žemaitijos praeitį juste junti, jog tyrinėji drauge lietuvių tautos širdį, junti, kaip nejučiomis, palaipsniui pažįsti pats save — dirbi svarbų savęs pažinimo darbą ir aiškiniesi lietuvių tautinės ideologijos pamatus.
Žemaičių žemės istorija
Žemaičių žemė, kaip pasakoja mums geologai ir archeologai, nėra jauna ir bus turėjusi keletą geologinių periodų ir archeologinių kultūrų. Gal būt, bus buvę laikai, kad Žemaitijos žemė buvo jūrų dugnu, paskui iškilo, dar vėliau buvo padengta milžiniškomis ledų masėmis. Ledams ištirpus, Žemaitijoje, žinoma, kaip ir visam aisčių krašte, bus buvusi, tur būt, arktinė tundra — bus augusios tiktai samanos, maži šiaurės berželiąi ir gluosniai. Vėliau klimatas bus švelnėjęs ir švelnėjęs, bus šėlusios girios ir pasirodęs pirmasis šių šalių gyventojas — akmens kultūros savininkas ir atstovas. Apie jį mums jau nemaža pasakoja archeologija.
Akmens kultūros pėdsakų Žemaitijos piliakalniuose ir kapuose yra apsčiai. Toji kultūra čia bus tvėrusi dar ir po Kristaus gimimo. Paskui prasidėjo metalų kultūra, kuri, pagal žalvarinius, geležinius ir sidabrinius radinius, ypačiai bus buvusi turtinga žemaičių pajūryje. Tačiau visos šitos kultūros, aptiktos žemaičių žemėje viena po kitos ar sumišai, vargu bus priklausiusios aisčiams arba kokiai vienai ne aisčių tautai: dabar dar sunku pasakyti, ar tų kultūrų kaita buvo vienos kokios etnografinės formacijos kultūrinės evoliucijos dalykas ar tautų keitimosi rezultatas; taip pat nelengva kokiu būdu tas priešistorines kultūras sumegzti su mūsų aisčiais, kurie čia bus atvykę jau, gal būt, neolito laikais. Tokiu būdu, kaip matome, žemaičių žemė iki aisčių atvykimo jau buvo turėjusi kelių tūkstančių metų praeitį, kurtą žmogaus, jau turėjo savo, tariant, geopsichiką. Šitas anos tolimosios praeities palikimas nebus buvęs be reikšmės, kaip pamatysime, žemaičiui naujakuriui.
Žemaičių kolonizacija
Aisčiai, atvykę į Pabaltę, bus radę, tur būt, čia gyvenančius suomius. Smelkdamiesi plačia lėta banga iš rytų į vakarus, nauji ateiviai stūmė suomius į šiaurę arba juos asimiliavo. Kad ir nėra žinoma viso šito įdomaus judėjimo chronologija, bet dabar jau galima pasakyti, kad IX—XI a. aisčių ethografija pamatiniuose savo bruožuose jau buvo susikristalizavusi ir kad ir žemaičiai jau buvo savo krašte.
Savo kraštą žemaičiai, tur būt, bus paveržę ne tiesiai iš suomių, bet iš latvių, kurie, traukdamiesi į Padauguvius, bus ėję iš pietų ir, vadinasi, bus Lietuvoje kad ir neilgiausiai pašeimininkavę.
Iš pradžių Žemaitija, žinoma, neturėjo tokių linearinių, stacionariškų tarminių ar politinių sienų, neturėjo nekintamo etnografinio ploto. Žemaičiai, kaip žinome, ir istoriniais laikais dar gerokai pasistūmėjo Šiaurėn latvių ir kuršių teritorijose, kolonizavo visas pasienio miškų zonas, kurios buvo ištuštintos kryžiuočių karuose, vadinasi, dar tebevarė savo kolonizaciją, tebeformavo savo istoriškai dialektologines sienas.
Šalia šitos nuolatinės kolonizacijos, nuolatinio etnografinių sienų kitėjimo vyko ir žemaičių tarminis ir kultūrinis savaimėjimas.. Sunku būtų tarti, kada žemaičiai iškilo iš bendrinio lietuvių tautos kamieno — ar dar aisčių protėvynėje ar jau kraustantis ar gal jau Nemuno baseine, bet reikia manyti, kad tiktai Panemunėse žemaičiai galutinai išsiskyrė į atskirą kiltį ir, gyvendami paskirą istorinį gyvenimą, sustiprino savo tarminį individualizmą. Visą šitą žemaičių tarminį ir kultūrinį savitėjimą bus paveikusi ir pati kolonizacija — atvykimas į Žemaitiją, įsikūrimas ir atsidūrimas naujose sąlygose.
Lyginamosios kalbotyros duomenys leidžia spėti, kad aisčiai, taigi ir žemaičiai į Pabaltę bus atsinešę iš savo protėvynės ne per menkiausią sėslią kultūrą. Toji kultūra persikraustant turėjo smukti. Tačiau Pabaltėje turėjo prasidėti jos restauracija. Tą restauraciją bus veikusios ir vietos gyventojų kultūros liekanos: vadinasi, vyko, galima spėti, kultūrų sinkretizmas. Šalia šio kultūrų sinkretizmo bus vykęs nemažiau svarbus ir rasinis sinkretizmas: žemaičių etnologinis tipas bus susidaręs ne be suomių, kuršių ir žemgalių įsravos. Tačiau užvis labiausiai žemaitį naujakurį bus paveikusi toji gamta, kokią rado savo naujojoj tėvynėj, ir geografiškai politinė Žemaitijos padėtis, nulėmusi jos nelengvą istoriją.
Teritorija ir gamta
Kaip žinome, linearinių ir nekintamų sienų tada Žemaitija neturėjo. XIII—XV a. istorijos šaltiniai leidžia tarti, kad istorinę Žemaitiją nuo Aukštaitijos bus skyrusi Nevėžio upė (Liubavskij, Zajączkowski, Salys, Balinski): „Limitum terre Lithwanie cum terra Samagitarum mediavit et mediat fluvius dictus Nyewesza“. Šiaurėje žemaičius nuo latvių kilčių skyrė nesiaura miškų juosta, kuri kryžiuočių karų laikais dar bus pasidariusi platesnė, tokia, kaip atžymėta mūšų žemėlapyje. Tas pats tinka pasakyti ir apie Žemaitijos vakarines ir pietines sienas. Tokiu būdu XIV a. Žemaitija bus buvusi siauriausia ir bus apėmusi, Lowmianskio manymu apie 20.000 km2. Klausimas, ar Žemaitija bus siekusi Baltijos jūrą, dar reikalauja tyrinėjimų, ir šį klausimą čia mes apleidžiame. Tiktai yra nutarta, kad Ceklio ir Karšuvos žemės tikrai buvusios gyventos žemaičių, kuriuos iš tų kraštų laikinai buvo prasklaidę kryžiuočių karai. Pietinė dabartinio Klaipėdos krašto pusė buvo gyventa Šalavijos lietuvių. Patsai Žemaitijos pavadinimas yra hidrografiškos kilmės: Žemaitija yra kraštas Nemuno žemupyje — terra inferior („Sed quod terra“, pasak Vytauto, „Samaytarum est terra inferior ad terram Lythawanie, ideo Szomoyth vocatur, quod in iythwanico terra inferior interpre- tatur“).
Šitos žemaičių žemės gamta nėra dabar, nebuvo ir tada egzotiška — žemės reljefas neįvairus, pats kraštas nedidelis, be jokių klimatinių, botaninių ir hidrografinių kontrastų. Čia visur tada buvo per daug miško ir vandens, per maža agrikultūrai dirvų ir pievų, per reta žmonių ir per tanku medžių. Šiandien, kaip žinome, Lietuvos miškai teapima tiktai 15% visos teritorijos, o smėlynai, pelkės, ežerai ir upės — apie 9%, taigi visas neeksploatuojamas plotas — 24%. Prieš 700 m. apie tiek procentų tiktai teturėjo eksploatuojamas žemės plotas. Pasinaudodami Lowmianskio duomenimis, kurių tikrumas ar netikrumas šiuo atžvilgiu neturi didelės reikšmės, galime apytikriai susekti ir anuometinį miško procentą. Lowmianskio duomenimis, XIII a. lietuviai bus turėję apie 58 000 km2, apie 170 000 gyventojų, latviai — taip pat apie 58 000 km2, apie 145 000 gyv. ir senprūsiai apie 42 000 km2 apie 170 000 gyventojų. Tokiu būdu visi aisčiai bus turėję apie 158 000 km2„, apie 485 00 gyventojų. Toliau, Lowmianskio duomenimis, viena vidutiniškai 5 narių valstiečio šeima tada bus eksploatavusi maždaug kokius 34 ha, o viena didiko šeima — maždaug apie 100 ha. Didikai bus sudarę apie kokį 10% visų gyventojų, taigi bus turėję apie 9 700 šeimų su apie 970 000 ha, o visi kiti valstiečiai (436 500 žmonių = 87 300 šeimų) bus eksploatavę apie 2 968 200 ha. Tokiu būdu visas eksploatuotas tada aisčių žemės plotas bus buvęs apie 3 938 200 ha, arba apie 25% visos aisčių gyvenamos teritorijos. Vadinasi, neeksploatuotas plotas, t. y. daugiausia miškai bus tada sudarę apie 75% teritorijos.
Šitie skaičiai nedviprasmiškai pavaizduoja ir Žemaitijos gamtą, kuri reikėjo žemaičiui, taip sakant, nugalėti. Miškas ir vanduo tada buvo pikta ir sunki gamtos stichija. Iš pradžių žemaičių sodybos spaudėsi prie upių, ypač prie Nevėžio, kur joms laukų ir pievų paliko dar akmens kultūros laikų medžiotojas ir žyejys; paskui pamažu aplinkui skynė skynymus, stūmė mišką atgal, atiminėjo iš jo derlingesnes kalveles, keitė krašto vietovaizdį tol, kol jį padarė tokiu, kokį dabar Žemaitijoje matome. Miškas tau negailėjo miškų pramonės dalykų, bet tu jėga turėjai ginti nuo jo savo dirvas ir atiminėti laukus; miške tau buvo gera kopinėti bitės ir gaudyti kiaunes, bet tame pačiame miške tave gąsdino plėšikai ir miškų dvasios; rudenį ir pavasarį miškai ir liūnai tave draudė nuo priešų, bet kartu tave izoliavo nuo pasaulio, skyrė kaimą nuo kaimo, paliko tave tavo likimui ir natūrališkai, be šuoliavimų istorinei raidai. Tau miškas buvo sunkus, tu jį eksploatavai ir garbinai, mylėjai ir nekentei, su juo bičiuliavaisi ir varžeisi. — Tokia gamta, žinoma, sudarė ne tiktai aisčių, taigi ir žemaičių ūkio rėmus, ne tiktai tam tikrą, pasakyčiau, kasdienišką, nesukilėlišką dvasinės kultūros nuotaiką, bet išauklėjo ir lėtą, nors ištvermingą valią, ramų aisčių būdą.
Apskritai, masyvi ir vientisa aisčių krašto gamta, ankšti horizontai, uždari vietovaizdžiai, nedubūs upių slėniai ir nepakilios aukštumos anaiptol nebuvo aisčiams toki galingi, veiklūs veiksniai, koki buvo Nilas aigiptiečiams, Dniepras Kijevo rusams, Balkanų kalnai, įlankos, pusiausalai ir Agejaus jūros graikams arba Skandinavijos uolų fjordai normanams, švedams. Pas mus lietuviams Nemunas per tyliai tekėjo, girios per kurčiai ošė, o jūra — jūra visiškai neviliojo. Aisčiai, taigi ir žemaičiai ramiai, sau skendėjo savo miškuose, lėtai brendo sociališkai ir vėlai pradėjo savo istoriją, pradėjo dar nespėję susivienyti, susidaryti pakankamos kultūros ir visuomeninės santvarkos.
Senieji žemaičiai ir jų kultūra
Aptartoje teritorijoje, kurią nužymėjome ir pavaizdavome jos gamtą, suprantama, negalėjo daug žmonių gyventi. Kaip mūsų žemėlapyje matome, žemaičiai gyveno lyg dviem didelėm grupėm: Nevėžio slėnyje ir vakarinėje Žemaitijoje. Tas dvi grupes bus skyrusi miškų juosta. Tokie pat miškai, ypač kryžiuočių karų laikais, bus juosę Žemaitiją ir aplinkui, nors tas, žinoma, nereiškia, kad tie miškai, kaip jie atžymėti mūsų žemėlapyje, buvo visiškai neapgyvenami. Lowmianskio manymu, žemaičių tada bus buvę viso apie 33 000, vadinasi, vienam kv. kilometre po 1,5. Manydami, kad žemaičių bus buvę vis dėlto dvigubai tiek, vis tiek matome, kad gyventojai gyveno labai retai, toli kitas nuo kito, kad spartesnė kultūros kūryba nebuvo įmanoma.
Ir tikrai, žemaičių kultūra, kaip ir visų aisčių, bus buvus nedidelė. Agrikultūra buvo menka, derliai nekokie, gyvulininkystė, bitininkystė, žvejyba ir medžioklė taip pat primityvi, mainų prekyba su kitomis tautomis ir namie vos pastebima, vadinasi, ūkis uždaras ir silpnas. Tikresnį turtų šaltinį sudarydavo karo grobis, kuriuo versdavosi noroms nenoroms sunkmečiais visi, o šiaip jau paprastai didikai (nobiles, potiore, reges, regūli etc.). Paprasta liaudis (eteri, alii, communis populus) turėjo savo žemės, asmens laisvę, dalyvaudavo vadinamuose „viešėse“ ir karuose ir ypač gaji ir stipri buvo žemaičiuose: kai Vytautas ir Žemaitijoje buvo pradėjęs tuos laisvuosius valstiečius su jų žemėmis dalyti bajorams, tai jie 1418 m. sukilo.
Žemaičių didikai taip pat nebuvo stambūs, valdydavo gerą valstietišką ūkį, ne daugiau, daugiausia, kaip ir visur užsiiminėdavo karu, medžiokle, sudarydavo raitelių būrius puolimo žygiams, turėdavo turnų ir „družiną“, spręsdavo savo ar bendrose viešėse karą, taiką, derybas, sąjungas, įkaitus, karo duokles, — vadinasi, tvarkydavo karo ir politikos gyvenimą, turtėdavo iš karo grobio, keldavo savo ekonominį pajėgumą ir autoritetą, didindavo savo družiną ir socia- liškai vis griežčiau skirdavosi iš liaudies.
Liaudis ir didikai sudarydavo gimines, gyvenusias vienoje apylinkėje ir rūpinusiais savąja sauga, karu, ūkio veikla ir senelių kultu. Kelios giminės vienoje apylinkėje sudarydavo valsčių, kuris vidutiniškai turėdavo po kokį 1000 gyventojų, rūpindavosi bendra sauga, turėdavo pilį, pasitarimų, išsirinktų karo vadų ar įgulų viršininkų ir t. t. Mūsų žemėlapy visos sužymėtos gyvenamos vietos ir buvo tokie valsčiai. Keli valsčiai kai kur sudarydavo „žemę“. Žemaitijoje aptinkame Ceklio, Karšuvos, Medininkų, Knietavo, Šaulių ir Upytės žemes. Taip pat ir žemės, visos drauge arba kiekviena paskirai rūpindavosi saugumu, karu. Kaip tuoj pamatysime, Žemaitija mokėjo veikti koordinuotai. Vienu žodžiu, kaip matome, Žemaitijos santvarka buvo tarsi demokratiškai aristokratinė ir išsiskyrė nepaprastu savo konservatyviškumu, patvarumu ir aiškiu militariniu pobūdžiu. Visų aisčių kilčių Žemaitija, išsiskirdama savo nusakytąja santvarka, savo organizaciniu konservatizmu, savo prisirišimu prie savųjų tradicijų ir tikybos, turėjo ir savotišką savo istorinį likimą.
Didžioji žemaičių kova už nepriklausomybę
Istorinį žemaičių likimą, be jų pačių konservatizmo, didele dalimi apsprendė ir jų politiškai geografinė padėtis. Ligi XIII šimtmečio žemaičių mes negirdime. Kai latvių giminės jau buvo susidūrusios su rusais ir normanais kai kuršiai ir sambiečiai nemaža vargo turėjo su švedais ir danais, senprūsiai su lenkais, o aukštaičiai jau svečiavosi rusų žemėse, tai žemaičiai, matyt, gyveno tarsi kokiam užkampy, be didesnių išorinių įtakų, susigyveno su savo kraštu ir tradicijomis, su savais dievais ir dvasiomis. Pirmą kart žemaičių vardą išgirstame 1219 m. lietuvių kunigaikščių ir Voluinės – Haličo taikos sutartyje, kurią darė jau ir du žemaičių kunigaikščiai — Erdvilas ir garsusis Vikintas. Erdvilas buvo vedęs Mindaugo seserį, o Vikintas savo dukterį buvo išleidęs už vieno aukštaičių kunigaikščio Daujoto. Šitie politiniai ir šeimyniniai abiejų Lietuvos dalių ryšiai, buvo, turbūt, ankstesnės sutelktinės veiklos rezultatas ir tam tikros politinės Lietuvos konsolidacijos ženklininkas. Toji konsolidacija, išaugusi greičiausiai iš bendrų žygių į rusus, dabar, Padauguvy įsitaisius kardininkams, dar labiau pribrenda. Nuo šio laiko žemaičiai ima rodyti savo nepaprastą energiją, pradeda, atsiradus tikrajam, specifiškam jų priešui, savo herojinį istorijos tarpą.
1236 m. rugsėjo 22 d. žemaičiai laimėjo pirmą didžiulį ties Šauliais mūšį su kardininkais. Visos aplinkybės rodo, kad vokiečių karo žygis bus buvęs tikrai pakreiptas prieš Žemaitiją ir Šaulių pergalė bus buvus laimėta Vikinto su žemaičiais ir su pagalbinėmis lietuvių kuopomis (Zajaczkowski). Kardininkų žemaičių ir lietuvių žemių pakariavimo programa pirmukart susitrenkė į žemaičių atsparumą. Tasai susitrenkimas buvo toks stiprus, kad 1237 m. gegužės m. 12 dieną kardininkai ir kryžiuočiai gavo susijungti ir aisčių užkariavimą pradėti varyti sutartinai iš dviejų galų. Tačiau nesusijungė žemaičiai su aukštaičiais.
Mindaugas, varydamas įvairiomis priemonėmis Lietuvos jungimo darbą, susikirto su didikais ir kunigaikščiais, kurie nenorėjo išsižadėti politinės savo laisvės ar gal net ir savo sričių. 1239 m. Mindaugas, norėdamas ir Žemaitijoje įsitaisyti, pasiuntė kartu su kitais kunigaikščiais ir Vikintą į Rusus, o pats, Livonijos vokiečiams vėl prislinkus prie Žemaitijos ir pasistačius Amboteno pilį, 1244 m. bandė su didele kariuomene vokiečius atmušti. Žemaičių pasieny nuo to laiko kovos jau nesiliovė. 1247 m. rusuose Vikintas su savo draugais už kažką prieš Mindaugą sukilo, Mindaugas 1248 m. de facto ir de jure pasisavino Žemaitiją ir pasiuntė kariuomenę prieš sukilėlius. Tada Vi- kintas su Voluinės Haličo kunigaikščiu Danieliumi sudarė didelę prieš Mindaugą koaliciją, sidabru ir kitokiomis dovanomis pritraukė ir pietvakarių žemaičius ir pradėjo karą. Suspaustas savų ir svetimų Mindaugas sumanė koaliciją suskaldyti, pasikrikštijo, susiartino su Livonijos Ordinu ir tuo patim dar labiau atstūmė nuo savęs pagoniškąją Žemaitiją.
Vikintas ir kiti jo bendrai patys vieni 1251 m apgulė Mindaugą jo sostinėje Vorutoje. Apgulimas nepavyko. Vikintas dabar turėjo pats gintis Mindaugo apgultas savo sostinėje Tveriuose ir mūšyje bus kritęs. Dabar Mindaugas, kad ir papirko žemaičius, negalėjo kaip krikščionis papirkti tų konservatų simpatijų, negalėjo patikti vietos diduomenei savo aštria autokratija. Tatai žinojo gerai ir pats Mindaugas. Kad kaip nors žemaičius sudorotų, Mindaugas, visai nepramatydamas tikrosios Žemaitijos jėgos ir atsiteisdamas Ordinui už krikštą, karūnaciją bei sąjungą, ėmė ir padovanojo savo apaštalams Kūlius, Karšuvą, Rietavą, Kražius, pusę Raseinių, pusę Laukuvos, pusę Betygalos ir pusę Airiogalos. Nors Žemaitijos laimėjimas jau ir dabar buvo vokiečių tikslas, bet nei jie, nei Mindaugas savo tikslų nepasiekė. Dar daugiau. Negili Mindaugo politika, užuot gerinusi ir taip jau surizgusią, kritišką Mindaugo padėtį, palaipsniui stvarstėsi kas kartą pavojingesnių priemonių.
Šiaip ar taip, žemaičiai pasijuto beesą juridiškai vokiečių, pasijuto beesą replėse. Tačiau šiuo kritišku metu žemaitis kaip tiktai ir parodė pasauliui savosios prigimties potenciją, savo didelį mokėjimą pavojaus metu nežūti. Žemaitis netiktai pradėjo persekioti jauną Lietuvos Bažnyčią, siaubti vyskupo valdas, kurias sudarė pusė Raseinių, pusė Betygalos ir pusė Laukuvos valsčių, bet taip pat neleido ir vokiečių riteriams Žemaitijoje įsikurti. Žemaitija sujunda. Lietuvos istoriko dėmesį dabar pagauna tiktai tasai neskaitlingų žemaičių sąjūdis, toji didžioji kova už savo tėvų žemę, kurią 1259 m., berods, jau visą Mindaugas atidavė vokiečiams.
Livonijos Ordinas tuo metu jau buvo isitąisęs Kurše, o Prūsijos Ordinas jau kariavo netoliese, Sambijoje. Dabar vokiečiai ir sumano savo misines valstybes sulieti per Žemaitiją teritoriškai, skiria nuo šio laiko šiam tikslui visas savo geriausias jėgas. Aisčių rasinio išlikimo ar žūties klausimas susikoncentravo Žemaitijoje, kuri tarsi kokiu granito kyliu nuo šio laiko sustingdė amžiams tą kalbamąjį klausimą, laiku, galima, sakyti, sustabdė vokiečių varžtą. 1252/4 m. vokiečiai ,,in loco, ubi fluvii scilicet Memele et Danga confluunt“, savo programos vykinimui pasistatė Klaipėdos tvirtovę. Šita tvirtovė ir paliko aisčių ir germanų kovų vyriausiuoju mazgu, kovų, kurios visu savo svoriu reikėjo pakelti ne tiek visiems lietuviams, kiek tai trisdešimčiai tūkstančių žemaičių.
Kovos prasidėjo tuojau ir iš pradžią koncentravosi apie Klaipėdą, o paskui užvirė visam krašte. Pasirodo antrasis po Vikinto garsus žemaičių vadas Alemanas, didžiai rūstavęs ant Mindaugo. Alemanas 1256 m. įpuolė į Kuršą, siaubė, degino ir plėšė. Neužilgo ir vokiečiai trimis būriais patraukė į Žemaitiją ir pašeimininkavo joje 9 dienas. 1257 m. žemaičiai, dar daugiau užsirūstinę ant Mindaugo, kam jis su landmeisteriu Burhardu pasikeitė dovanomis, bestovyklaudami Klaipėdos apylinkėse gerokai apmušė vokiečius ir suvijo į pilį. Burhardas pradėjo ruošti revanšą. Bet žemaičiai pasiūlė, taiką ir ją jie, tie padovanoti Ordino „valdiniai“, padarę 2 metams su savo „viršininku“, patvirtino rankų paspaudimu. Paliaubų žemaičiai labai riteriškai laikėsi.
1259 m. vokiečiai pasistato Jurbarką, o 3000 žemaičių įsilaužia į Kuršius ir prie Skuodo laimi didelį mūšį, patiesia 33 riterius. Netrukus įsilaužia Kuršan antrukart, tačiau ties Wartdachu, sutikę didelę priešo kariuomenę, naktį tyliai pasitraukia atgal. Dabar žemaičiai pasisuka prieš Jurbarką ir Karšuvą, prieš Karšuvą pasistato savo pilį ir formališkai apgula; Pilių įgulos dažnai susiduria. Burhardas sumanė tvirtovėms gelbėti didelę ekspediciją, pasikvietė talkos iš Prūsijos. Žemaičiai tada vikriai atsivertė į Kuršą ir čia pradėjo sau šeimininkauti. Burhardas gavo skubiai traukti atgal į Kuršą, ir čia prakišo žemaičiams didžiausią mūšį, kokį kada buvo turėję. 1260 m. liepos m. 13 dieną Durbės mūšis Pabaltės vokiečių valstybes sutrenkė iš pat pamatų, pradėjo didžiulį senprū- sių ir latvių giminių sukilimą, malšintą 15 metų. Tuo mūšiu žemaičiai sujudino visus aisčius, sukėlė juose visą tautinį sąjūdį prieš vokiečių viešpatavimą Pabaltėje, pakėlė kažkokį negirdėtą laisvinimosi entuziazmą, kokio daugiau niekad nepasitaikė.
Durbės mūšio žemaičių vadas bus buvęs garsusis Treniotas, berods, ar ne tik Vikinto sūnus, Vikinto valstybės, šlovės ir garso, kadaise laimėto prie Šiaulių, paveldėtojas. Treniotas, pasak šaltinių, buvęs turtingas kaip pats Mindaugas, išsiskyręs savo veiklumu, ambicija, tautiniu entuziazmu, patraukęs su savim nė tiktai žemaičių, bet ir aukštaičių nuotaiką. Dar nespėjo vokiečiai kaip reikia atsitiesti, o žemaičiai ir vėl patraukė į Latviją, perėjo Dauguvą ir 1261 m. vasario m. 3 dieną vėl laimėjo Lenewadeno mūšį, vėl pelnė tikrų didvyrių laurus.
Mindaugo padėtis paliko tragikomiška, jis atsidūrė Treniotos šešėlyje, istoriją kūrė žemaičiai, tie žemaičiai, kuriuos jis, Mindaugas, buvo atidavęs vokiečiams ir kurie vokiečius, vienintelę Mindaugo atsparą, triumfališkai sugniuždė. Tauta ėjo su nauja srove be Mindaugo. Durbės mūšį fiziškai pralaimėjo vokiečiai, o morališkai — Mindaugas. Treniotas morališkai dabar karaliavo visoje Lietuvoje, paveržė anam karūnuotajam karaliui visuomenę ir tautą. Kas liko Mindaugui daryti? — Nei daugiau nei mažiau, kaip paklausyti žemaičių ir Treniotos įsakymo mesti vokiečius ir dėtis į bendrą aisčiu sąjūdį, kartu su Treniotu puldinėti vokiečius.
Abiejų vyrų — vainikuoto ir nevainikuoto karaliaus santykiai tačiau jau nebuvo atviri, garbė ir moralinė jėga nebuvo lygi. Treniota su savo žemaičiais triumfališkai žygiuoja į tolimą Kulmiją, Pomeraniją ir Mazoviją arba į Estiją ligi Pernavos. Kovos siautė ir prie Klaipėdos. Vienu žodžiu, mažutė Žemaitija triukšmingai išsiliejo iš savo sienų, pralenkė pati save; menki žemaičių valstiečiai artojai ir bitininkai bei jų didikai skraidė kaip didvyriai po visą aisčių kraštą, sukėlė didelį politinį, religinį ir tautinį sąjūdį. Visas šitas sąjūdis buvo, žinoma, ne su Mindaugu, ir pakako nežymios asmeninės priekabės — ir Mindaugas krito kaip sąmokslo auka.
Soste be kieno nors pasipriešinimo paliko žemaičių Treniotas. Dabar jisai galėjo realizuoti savo tautinio sąjūdžio programą — vytį iš Pabaltės vokiečius. Tačiau dabar visas žemaitiškas Treniotos sąjūdis savo anarchiškais pradmenimis susiardė pats save, pakirto tąsias aukščiausios valdžios vienybės šaknis, kurių taip dabar reikėjo pačiam Treniotui. Nuo Trenioto rankos krito Mindaugo partijos žmogus Tautvilą, o Mindaugo arklidininkai pirtyje nužudė ir patį Treniotą.
Kad ir kokiu požiūriu vertintume šį pavaizduotą audringą žemaičių sąjūdį, bet negalėsime nepripažinti, kad gražiausios XIII šimtmečio lietuvių pergalės buvo laimėtos žemaičių, kad, gal būt, ne aukštaičiai, bet žemaičiai šitame laikotarpyje savaime patraukia istoriko dėmesį, nusistebėjimą ir simpatijas ir kad, galiausiai, visas tas aštrusis Lietuvos vienijimosi dramatizmas teisingai priklauso žemaičiams. Treniotos žūtimi žemaičiai išgyveno savo pašėliškos energijos zenitą, bet neišgyveno visų savo turtingų jėgų, savo gyvenimo valios ir savo didžiųjų aistiškų uždavinių, kurie dar buvo prieš akis.
Žemaičių ir kryžiuočių kovos
Prieš akis žemaičiams buvo dar pusantro šimto metų kryžiuočių karas. Ir žemaitiškiausios energijos ir atkaklumo tam nelengvam karui negalėjo būti per daug. Jei Žemaitija, nesubrendusi kaip reikia sociališkai ir politiškai, tikrai bus nusikaltusi Vikinto ir Trenioto laikais Lietuvos vienybės idėjai, tai ji savo nuopelnais kryžiuočių karuose ir Lietuvos sosto istorijoje visados bus atlikusi taurią atgailą. Šita gija, tvirta ir sklidina potencijos kiltis Treniotos sąjūdyje anaiptol dar neišgyveno visų savo jėgų.
Surusėjęs Vaišvilkas Mindaugaitis Žemaitiją bus gavęs jėga pamušti, o po ruso Švarno Danilovičiaus Žemaitija vėl bus davusi Lietuvos istorijai talentą, kuris pirmas pradėjo antrojo Lietuvos vienijimo darbą. Pasak Voluinės kronikos, šitas naujas žemaitis Did. Lietuvos kunigaikštis Traidenis (1270—1282) buvęs piktas kaip Kainas, bedievis, prakeiktas, negailestingas ir, reikia manyti, bus buvęs toks pats tautinis lietuvių didvyris; vokiečių, lenkų ir rusų priešas, kaip ir Treniota, Traidenis laimėjo keletą nemenkų mūšių su vokiečiais, savo žygiais pasiekdavo net Eželį, Christburgą, Lenčicą, o savo veiklą pakėlė smukusį suirutėse Lietuvos prestižą ir vienybės idėją. Tačiau, deja, jis per anksti bus miręs, nes 1283 m. prie Lietuvos ir Žemaitijos visiškai prislinko ir patsai Prūsijos vokiečių Ordinas. Dabar ir prasidėjo tikrasis šimtmetinis kryžiuočių ir žemaičių karas, dabar vokiečiai surėmė Žemaitiją iš trijų šonų. Prasidėjo naujas Žemaitijos istorijos tarpas.
Tačiau laiku šiai paaštrėjusiai kovai pribrendo ir Lietuva, susiradusi Žemaitijoje galingą Gediminaičių dinastiją, kuri kad ir ne motiniškai glaudė Žemaitiją po savo sparnu, kol galutinai palaužė abi plėšriąsias vokiečių misijų Pabaltės valstybėles. Besiaiškindami naujosios dinastijos genezę, istorikai jos šaknis suseka kaip tiktai Žemaitijoje: Vytenis ir jo brolis Gediminas, taip pat ir jų tėvas Liutaveras (ar Pucuveras) yra žemaičiai. Vytenis bus kovomis iškilęs iš žemaičių didikų — karaliukų ir kunigaikščių, — kurie nuo šio laiko tenai vieni ir šeimininkavo, gyveno savą sritinį tradicinį gyvenimą, tiktai nestipriai tejusdami Lietuvos suvereninę valdžią ir priklausomybę, čia, ir kovojo amžiną su kryžiuočiais kovą.
Ilgu butų paeiliui dėstyti tų kovų smulkmenas, kovų, kurios visu savo sunkumu paslėgė ypačiai Žemaitiją, kliudžiusią Ordiną teritorijom susilieti. Ir vieno ir antro Ordino šarvuoti vienuoliai ir svečiai maldininkai dabar vaikščiojo po Žemaitiją skersai ir išilgai ir, nevaliodami jos pamušti, ėmė varyti sistematišką naikinimo kovą, kad kraštą visiškai ištuštintų ir tada patys įsikurtų tyrumose. Priešas, vadinasi, buvo piktas, it kadaise rusams polovcai ar totoriai; kovos nežmoniškos.
Visa Žemaitija atrodė tarsi karo stovykla, kiekviena sodyba buvo tarsi fortas, kiekvienas valsčius tarsi sudėtinga: mūsų laikų tvirtovė — sutvirtinta pilių, medžių išvartų, slaptų kelių ir liūnų, kiekvienas gyventojas buvo ir artojas ir kareivis. Priešais vokiečių pilių liniją išsirikiuodavo žemaičių pilių grandinė. Žemaičiai gavo apleisti, kaip vaizdžiai parodo mūsų žemėlapis, visus savo žemės pakraščius — Karšuvą, Ceklį, Ventos vidurupį ir Mūšos aukštupį: aplinkui susidarė negyvenama girių karo zona, kur tiktai kur-ne-kur pasitaikydavo buvusių sodybų pėdsakai.
Nebuvo saugu ir Žemaitijos centre. Visur sukiojosi kryžiuočių karo žvalgai ir šnipai, tyrinėjo karo kelius (Wegeberiehte). Kasmet po 2, 3, 4, 5, ar 6 kartus galėjai laukti kryžiuočių „Kriegreise”, kasdien galėjo įsilaužti pasienio pilių komtūrai. Kiekvieną minutę turėjai būti pasiruošęs su savo šeima ir manta nešdintis į tankumynus ar pilis, kiekvieną dieną galejai nustoti savo šeimos, visų savo gyvulių ir namų. Vienu žodžiu, daugiau kaip šimtą metų kasmet mažutė Žemaitija nustodavo šimtus stipriausių savo vyrų ir moterų, netekdavo daugumos savo arklių ir galvijų, kaimų ir kitokių turtų, Gyvenimas buvo nenormalus, kultūra nekilo, gyventojų nedaugėjo, žmonės paliko atkaklūs.
O vis dėlto tasai, pasakyčiau, jau chroniškai patologiškas žemaičių atkaklumas, neįlaužiamas nei sadistiškų vokiečių žiaurybių nei bado ar ugnies mirties apgultoje pilyje, trupino kryžiuočių kalaviją. Vos priešo banga su gyvulių vilkstinėmis ir belaisvių būriais pasitraukdavo atgal ir dar nesuspėdavo ataušti pilių ir kaimų degėsiai — iš tankumynų vėl pasirodydavo žemaičiai ir arba tučtuojau šokdavo priešą vytis arba nedelsdami atstatinėdavo savo pilis ir kaimus ir, melsdami savuosius dievus, ruošdavo nemažiau stiprų vokiečiams revanšą. Žemaičių energiją, paslankumas, įtūžimas ir maži jų žirgai niekados žemaičių neapvildavo, dievai niekados savo paramos neatsakydavo savo ištikimiesiems ir uoliesiems išpažintojams. Prieš žygį žemaičiai visados teiraudavosi dievų valios, patikrindavo ją sau trečdalio grobio ir geriausio belaisvio pažadėjimu, pakeldavo savo kovos entuziazmą svajonėmis apie pomirtinį gyvenimą — anapilį. Po žygio savo pažadus visuomet tesėdavo. Antai 1320 m. į Medininkų žemę įsilaužė Sambijos maršalas, išplėšė kaimus, prisiplėšė turtų ir prisigaudę belaisvių ir ėmė jau trauktis. Tačiau tučtuojau susitelkė vietos gyventojai, išmušė pasiviję visus vokiečius, pagavo vaitą Gerhardą Rude ir ginkluotą bei raitą sudegino jį savo dievams: apginklavo, sako šaltinis, 3 vyrų ginklais, užsodino riterį ant žirgo, žirgą pririšo savo papročiu prie 4 baslių, apkrovė raitelį malkomis ir taip sudegino. Kitą kartą (1389 m.) kryžiuočiai vėl buvę įpuolę į Medininkų žemę, žemaičiai pusnynuose pagavę vieną komtūrą, nudūrę jį paaukoti dievams, pasodinę visą kruviną ant žirgo, pririšę kojas ir rankas prie 4 berželių ir taip sudeginę komtūrą dievams.
Paskutinis anuometinės didvyriškos ir dramatiškos Žemaitijos istorijos aktas buvo paskutinė kova su kryžiuočiais ir pagonystės galas — kova ir pagonystė, kurie ir sudarė tos istorijos abudu pagrindinius momentus ir uždavinius. Kęstutis, vedęs žemaičių bajoro Vidimanto dukterį Birutę ir pats — tas paskutinis Lietuvos kunigaikštis pagonis entuziastas — visu kuo priminęs Treniotą ir Traidenį, buvo lyg paskutinis ir Žemaitijos kovų didvyris ir religinės senovės gynėjas. Tačiau Jogaila griežtai pasisuko krikščionybės kryptimi, o Kęstučio sūnus Vytautas savo kosmopolitiškoje politikoje atsisakė tėvo tautinių ir religinių principų. Jei Jogaila 1382 m, atidavė vokiečiams Žemaitiją ligi Dubysos, tai Vytautas, kuris buvo beveik vienų žemaičių iškeltas, atidavė tiems patiems vokiečiams ją net 3 kartus (1384, 1398, 1404 m.) ligi paties Nevėžio ir net ginklu padėjo pamušti. Tegul tatai buvo tiktai Vytauto politikos manevras, bet vis dėlto tasai manevras buvo skaudus žaidimas su Žemaitija, galiausiai, laimei, pasibaigęs Ordino katastrofa ir 1422 m. taika, pagal kurią Žemaitija amžinai liko Lietuvai ir laimėjo jau senai beturėtą ramų gyvenimą. 1413—1416 m. Žemaitija, visų aisčių paskutinė atsisakė ir savo pagonystės. 1416 m. buvo įkurta Medininkų vyskupystė, Varniuose buvo pastatyta katedra, o Viduklėje, Kaltinėnuose, Kelmėje, Raseiniuose, Luokėje, Kražiuose, Airiogaloje ir Veliuonoje buvo pastatytos bažnyčios ir įkurtos parapijos. 1418 m. sociališkai religinis žemaičių sukilimas buvo paskutinė žemaičių senovės konvulsija o 1440 m. sukilimas prieš Kazimierą Jogailaitį buvo kaip ir paskutinis didesnis Žemaitijos separatiškas sąjūdis. XV — XVI a. žemaičiai kolonizavo pasienio miškų juostas ir gyveno toliau provincišką užkampio gyvenimą. Savo savaimiška praeitimi ir tradicijomis, savo nuošalia politiškai geografiška padėtimi Lietuvos ir Lenkijos valstybėje Žemaitija patikrino sau kitonišką autonominę administratyvinę santvarką, pasiliko visam laikui kitonišką socialinių savo elementų santykį ir archaiškai tautinę konservatyvią fizionomiją. Žemaitija visą laiką buvo vaizduojamasi ne kaip tarminė aukštaičių antitezė, bet net kaip paskira tauta šalia lietuvių ir kaip paskiras jungtinės Lietuvos ir Lenkijos valstybės politinis vienetas, išreikštas ir valdovo titule: „Dei gratia rex Poloniae, magnus dux Litvaniae, Samogitiae, Russiae, Kijoviae etc. etc.“
P. Štuopis „Žemaitija senovėje” // Akademikas 1934 m. nr. 4., p. 81-82; nr. 5, p. 102-106.
Aciu labai uz tokia idomia istorija.Pati esu zemaite,be galo idomu.