Povilas Pakarklis „Apie senus lietuvių klaipėdiškių laikus” // Trimitas 1938 m., nr. 41, p. 990-992.
Plačiai Lietuvos visuomenei yra žinoma, kad klaipėdiškiai ilga laiką gyveno skirtingą politini gyvenimą nuo kitos Lietuvos dalies lietuvių. Tačiau ne visuomet tas politinis gyvenimas yra buvęs skirtingas ir tolimoje praeity. Prieš 700 metų tokio skirtingumo nėra buvę. Jau bus 1500 – 5000 metų, kaip lietuviai gyvena Pabaltijo srityje. Tad, jei klaipėdiškiai gyveno skirtingą politini gyvenimą kelis šimtus metų, tai drauge jie yra gyvenę kelis tūkstančius metų. To drauge gyvenimo pėdsakai — tai viena kalba, mažai besiskirianti tarmėmis.
Antrai, klaipėdiškis lengvai gali susikalbėti su kiekvienos tarmes lietuviu, tuo tarpu šiaurės vokiečio tarmės visai nesupranta pietų Vokietijos gyventojas.
Maždaug prieš 700 metų Klaipėdos pily įsitvirtino vokiškas ordinas, o Šilutėje ir Pagėgiuose žymiai vėliau. Ir klaipėdiškiams ir kitiems lietuviams tada drauge teko grumtis prieš neprašytus atėjūnus. Ir klaipėdiškiai ir kitų sričių lietuviai turėjo drauge kentėti nuo vokiškų įsibrovėlių, kuriems vadovavo vienuolių brolijos: kryžiuočiai ir kardininkai. Tai buvo ne tokios vienuolių draugijos, kokių šiandien yra gausu Lietuvoje, bet tai buvo kariškos vienuolių draugijos, kurių tikslas buvo ne melstis, o ginklu kovoti su pagonimis.
Tais laikais ir klaipėdiškiams ir kitų sričių lietuviams teko daug kentėti. Mat, kryžiuočiai ir kardininkai, tie senovės imperialistai, vartojo žiaurias priemones lietuviams pavergti. Kol lietuviai buvo nepavergti, tol priemonė jiems pavergti buvo kardas ir ugnis. Į lietuvius tada, žiūrėta taip, kaip šiandien medžiotojų yra žiūrima į laukinius žvėris ir kasmet Lietuvoje buvo padaroma po keliasdešimt „medžioklių“.
Vokietis Suchevirt, kuris pats Algirdo laikais yra dalyvavęs karų žygiuose prieš lietuvius, rašo: „Žudyta, gaudyta ir deginta dėl kilniausios Marijos ir garbingojo krikščioniškojo tikėjimo platinimo. Žmonės buvo vedami, kaip medžiokliniai šunes, buvo deginami kaimai, jog net dangus: įkaisdavo. Kas jiems darydavo skausmo, tas mums suteikdavo džiaugsmo“.
Maž. Lietuva buvo apie 200 metų lietuvių ir vokiečių karų laukas. Klaipėdoj, Ragainėj ir Tilžėj buvo įsigalėjęs vokiečių ordinas, bet Šilutės, Pagėgių apylinkės ilgais laiko tarpais nepriklausė nei vienai nei kitai pusei. .
Klaipėdiškiai ir kiti lietuviai tada grūmėsi išvien. Dėl narsios lietuvių kovos Klaipėdos krašte tada vokiečių maža teįsikūrė. Kaip gi Vokietijos ūkininkas būtų galėjęs įsikurti Maž. Lietuvoj, jei apie 200 metų ten vokiečių ordinas nei per 5-ius kilometrus nuo pilių nebuvo tikras šeimininkas! Vokiečiams būdavo pavojinga palikti savo arklius ganytis už poros kilometrų nuo Klaipėdos, o pati Klaipėda buvo daug sykių lietuvių sugriauta. Kryžiuočių laikais už Karaliaučiaus įsikūrė nemaža ūkininkų vokiečių, o Klaipėdos krašte buvo įkurdinta tik šiek tiek kuršių.
Klaipėdos krašto, pavardės ir vietovardžiai šiandien tebėra daugiausia lietuviški. Gyventojų lietuviškos pavardės, lietuviški vietovardžiai rodo, kad vietos gyventojai kilimo yra lietuviai; Didžiosios Lietuvos žmonės dažniau apsilanko pačiame Klaipėdos mieste, Juodkrantėje, Nidoje ir Pagėgiuose. Tai labiausiai suvokietintos vietovės, kuriose klaipėdiškiai mažiau bevartoja lietuvių kalbą. Spręsdami pagal tas vietoves, daug kas iš Did. Lietuvos inteligentų vietos kilimo žmones vaizduojasi esant labiau – suvokietėjusius, nei tikrenybėje yra. Mat, daug kas iš kauniškių savo akimis bei ausimis yra patyrę; kad Klaipėdoje arba Juodkrantėje ir daugelis suaugusių tebekalba lietuviškai. Iš kitos pusės, daugelis inteligentų visai nežino, kad Klaipėdos krašte daug yra tokių vietovių, kaip antai, vasarvietė Karklininkai, kur ne tik visi gyventojai moka kalbėti lietuviškai, bet ta kalba yra vartojama žvejyboje, laukų darbuose, bažnyčioje ir šeimose.
Ne kas kita, o senovės klaipėdiškių ir kitų lietuvių bendra ir narsi kova prieš įsibrovėlius padarė tai, kad kryžiuočių laikais į Klaipėdos kraštą neprigabentu vokiečių ir kraštas išliko lietuviškas. Vėlesniais laikais, po Eglėkalnio – Žalgirio mūšio, ėmė smukti vok. ordinas, atsirado Dancigo koridorius, ir pasidarė sunku gabenti į Klaipėdos kraštą vokiečius kolonistus.
Lietuviai klaipėdiškiai, patekę vok. ordino valdžion, buvo valdomi žiauriomis, priemonėmis. Jie nustojo savo vadų, savo šviesuomenės, kuri buvo žudoma, nustojo savo žemių, kurias jie senovėje mokėdavo geriau įdirbti negu vokiečiai. Lietuviai buvo paversti baudžiauninkais, buvo persekiojama lietuvių, kalba ir buvo tyčiojamasi iš lietuviškumo; Lietuvių kalbos persekiojimas pranyko tik su vokiečių ordino atsisakymu nuo katalikybės, kurią jie kardų ir ugnimi taip piršo lietuviams.
Lietuvių klaipėdiškių prakaito vaisiai krito ant pavergėjų stalų; lietuviai turėjo statyti kryžiuočiams pilis, iš kurių turėjo būti nešama vergovė tolimesnėms lietuvių sritims. Lietuviai klaipėdiškiai pilių statybai turėjo kyloti plytas, akmenis ir kęsti įvairias kančias, kaip antai, rykštėmis plakimus. Kad jie negalėtų pabėgti nuo to darbo, jų vaikai bei žmonos ar šiaip artimi žmonės būdavo, kaip laidas, sugabenami į pastatytąsias pilis.
Gaila, senovės lietuviai nemokėjo lietuviškai rašyti. Todėl vyrų keiksmai, moterų ašaros yra užrašyta ne pačių lietuvių, tuo labiau nėra užrašyta, lietuvių kalba. Tačiau ir svetimųjų užrašinėjimai, kaip antai, ir mano cituotieji Suchewirto posakiai, rodo, kad pavergtų lietuvių gyvenimas kryžiuočių bei kardininkų valstybėje buvo labai kartus. Vienintelis išsigelbėjimas buvo pabėgimas į ano meto nepriklausomą Lietuvą, arba netikėtas lietuvių karių puolimas iš nepriklausomos Lietuvos pusės.
Jei rytų lietuviai daug yra prisidėję prie to, kad Klaipėdos krašto išliko lietuviški gyventojai, tai klaipėdiškiai ir kiti vakarų lietuviai savo narsiu gynimusi nuo kryžiuočių puolimo bei įvairiais sukilimais prieš įsibrovėlius yra įgalinę rytų lietuviams sudaryti savo valstybę, kuri savo laiku tęsėsi nuo Baltijos ligi Juodosios jūros.
XVI amž. Vokietijoj ir Maž. Lietuvoj įsigalėjo Liuterio mokslas. Lietuviškumas čia susilaukė geresnių laikų. Lietuvių kalba čia ne tik nebepersekiojama, bet krašto valdovai rimtai rūpinasi naujojo mokslo skleidimu lietuvių kalba. Ir pirmi lietuvių kalba spausdinti raštai atsiranda ne Didžiojoj, bet Mažojoj Lietuvoj. Daugelis Did. Lietuvos protestantų tuo metu vyksta į Klaipėdos kraštą ir bendrai į Maž. Lietuvą ir ten randa sau prieglaudą. Tai laikai, kada lietuviams protestantų mokslą, kurio centru buvo Karaliaučius, skleidžia ir iš Didžiosios ir iš Mažosios Lietuvos kilę žmonės. Tai laikai, kada Karaliaučiaus universitetui vadovavo lietuviai ir kurio metu gyveno platesnei Lietuvos visuomenei žinomi asmenys: Rapagelionis, Kulvietis, Mažvydas, Vilentas ir Bretkūnas.
Po tikybinio persilaužimo, susijusio su reformacijos atsiradimu, atrodytų, kad Didžiosios Lietuvos lietuviai mažiau besantykiuotų su klaipėdiškiais ir kitais vakarų lietuviais. Tačiau negalima sakyti, kad ir tada nebūtų buvę santykių, susijusių su pagalbos teikimu vieni kitiems. Tuo metu sunkus baudžiavos jungas slėgė lietuvius, gyvenančius ir vienoje ir kitoje valstybėje. Valstiečio sveikata ir net gyvybė neretai priklausydavo nuo pono ūpo bei užgaidų. Dažnai bėgdavo Didžiosios Lietuvos baudžiauninkai į Prūsus ir rasdavo prieglaudą pas savo tautiečius klaipėdiškius bei kitus lietuvius, gyvenančius kitoje valstybėje. Tokių pabėgimų būdavo taip pat ir iš Prūsų į Didi. Lietuvos sritis. Pabėgti iš vienos valstybės į kitą ir ten pasislėpti, be abejo, lengvindavo ta aplinkybė, kad tiek vienoj, tiek kitoj valstybinės sienos pusėje dideliuose plotuose gyveno žmonės, kalbą viena ir ta pačia kalba.
XVIII-tame ir XIX-ame amž. prasideda sunkūs lietuvių tautai laikai. Tauta, kaip žinoma, yra tam tikra bendruomenė, susidedanti iš narių, turinčių vienodumų praeiti bei dabarty. Tuos vienodumus sudaro viena kalba, vienoki papročiai, vienoki pergyventi skausmai bei džiaugsmai, viena tautinė sąmonė. Tuo metu lietuvių tauta nustojo savo diduomenės, kuri metė lietuvių kalbą, o iš jos kilę inteligentai darydavosi trąšomis, savotiškais zuperio maišais, kitų tautų, svarbiausia lenkų, politiniams bei kultūriniams dirvonams tręšti. Nebeskambėjo lietuvių kalba nei dvaruose nei klebonijose nei turtingesnių miesčionių butuose. Lietuvių kalbą bevartojo tik valstiečiai baudžiauninkai. Klaipėdiškiai ir kiti Mažosios Lietuvos lietuviai bent žinojo gerai savo tautybę: jie žinojo, kad jie yra lietuvininkai, tuo tarpu Didžiosios Lietuvos valstiečiai paprastai težinodavo, kad jie yra katalikai.
Lietuvių tauta tais laikais buvo panaši į žuvį, užpultą ir graužiamą dėlių. Žuvis, kurios kraują čiulpia įsikibę dėlės, gali nustoti gyvybės, panašiai ir valstiečių baudžiauninkų tauta, puolama jos nutautusių dvarininkų ir kunigų, galėjo išnykti iš gyvųjų tautų tarpo. Šiuo lietuvių tautai pavojingu momentu atsiranda vadinamas tautinis sąjūdis, siekiąs panaikinti lietuvių tautinę vergovę. Atsiranda Prūsuose lietuviški laikraščiai: „Aušra“, „Varpas“. Šiame tautinio sąjūdžio darbe dirbo dr. Šliūpas, dr. Basanavičius, dr. Kudirka, Jankus, Zaunius, Lapinas ir kiti. Tą darbą dirbo ir klaipėdiškiai ir kitų sričių lietuviai. Ir vieni ir kiti yra gydę lietuvių tautą, apgraužtą savotiškų dėlių: ir vieni ir kiti yra parodę pasišventimo: negalima sakyti, kad tik vieni būtų buvę idealistai, o kiti materialistai, suprantant tas sąvokas pasiaukojimo prasme.
Lietuvos valstybės atstatymo darbe, Klaipėdos sujungimo su kita Lietuvos dalimi darbe, taip pat yra dirbę ir klaipėdiškiai ir kitų sričių lietuviai. Nėra abejonės, kad lietuvių klaipėdiškių vaidmuo tame darbe būtų buvęs daug didesnis, jei jie būtų turėję gausingesnę inteligentija.
Klaipėdiškiai ir kitų sričių lietuviai senovėje drauge grūmėsi su kryžiuočiais, jie vieni kitus vadavo, vieni pas kitus ieškojo prieglaudos. Tos prieglaudos jie ieškojo vieni pas kitus ne tik kryžiuočių bei kardininkų laikais, bet taip pat reformacijos metu, baudžiavos laikais ir spaudos draudimo laikais. Netolimoj praeity ir klaipėdiškiai ir kiti lietuviai drauge yra daužę lietuvių tautinės vergovės pančius.
Praeities laikais pasireiškusi draugystė bei vienybė tarp klaipėdiškių ir kitų lietuvių labai ir labai yra reikalinga šiandien, kada pasauly taip smarkiai įsigali imperializmas, kada norima prisigrobti svetimų žemių bei pavergti kitas tautas. Minima vienybė bei draugystė ypač yra reikalinga šiuo metu, kada nesenai vergavusių tautų valdovai, barškindami ginklus, atstatinėja peilius po kaklu ir kartoja: „būkite draugai, būkite broliai“.