Dievų, milžinų ir didvyrių kalnas

Dievų, milžinų ir didvyrių kalnas

Aš norėčiau prikelti nors vieną senelį,
Iš kapų milžinų
Ir išgirsti nors vieną, bet gyvą žodelį,
Iš senovės laikų…

Maironis

Dievų, milžinų ir didvyrių kalnas. Ruduo. Jis kaip pasakų senelis, keliauja Lietuvos laukais, miškais, kloniais ir pievomis pasitikti baltais senovės Lietuvos vaidilos drabu­žiais pasipuošusios senutės žiemos. Jį palydi drėgnasis vakarų vėjas, kuris kartu gabenasi ir tamsius, lietingus debesis, o senutė žiema pasiunčia priešais savo klusnų tar­ną — pasiuntinį žiemį, kuris pakanda paskutiniąsias vasaros gėles, žaliuojančias rudens žalumu. Tie abu gamtos „monarchų“ pasiun­tiniai taip darniai, sutartinai tarpu­savy dirba, kad: greitai mūsų tėvy­nės. Lietuvos pievos, laukai, miškai pakeičia savo žalią veidą į geltoną, o dar po dienos, kitos, savaitės ir gamta visai turį pakeisti, savo veidą… Takai, maži kaimų keleliai virsta neišbrendamomis klampiomis molynėmis, kur ir gražus žemaitu­kas ar trakėnas sunkiai bepatraukia iš malūno parvažiuojantį ūkininką su naujos duonelės maišais.

Tokios gamtos prieglobstyje pri­siartinu prie didingojo Medvėgalio. Keliauju ir aš į jį tais, pačiais pa­slaptingais takais, kuriais barzdo­ti mūsų tautos vyrai į jį kopdavo, užklupus amžinam lietuvių priešui kryžiuočiui, būtent, kūlgrindu. Iš tiesų, tai pasakiškas, takas, kurį ži­nojo tik tos pilies gynėjai nar­sieji žemaičiai. Ryškiai jis pastebimas ir dabar, praslinkus nuo to laiko, kai jį mindžiojo vyžuota žemaičio koja, keliems ar keliolikai šimtmečių. Tai paprastas 1—2 metrų pločio takas per klampynę, visas išgrįstas akmenimis. Jis prieš pili jau tiesus, nebe taip klaikus. Ir dabar ant jo neauga joks medelis, net paprastas krūmokšnis, kai tuo tarpu šalia jau išaugę didokai beržai bei alksniai. Abiem kūlgrindos pusėm ryškiai matomos griovių žy­mės. Per vidūrį kūlgrindą vienoje vietoje perkirsta, matyt pievų nu­sausinimo tikslais iškąsta, gana gi­liu ir plačiu grioviu. Čia visai aiš­kiai matomi didesni ir mažesni ak­menys, kurių nuo paviršiaus gilyn vis matyti daugiau ir daugiau, Kūl­grinda į pilį ateiną iš šiaurės vaka­rų pusės, ir pasiekus, pilį, nuo jos pasisuka aiškus kelias šiaurės link. Jis apsupa pilį palaipsniui kildamas į viršų tris, keturis kartus. Pločio turi apie 5—7 metrus, taip, kad lengvai galėtų juo važiuoti porinis vežimas.

Taip palengva įkopiu į tą istorinį kalną, kuris šiandien strateginiu atžvilgiu laikomas paprasta aukš­tuma, kai tuo tarpu senovėje čia bu­vo svarbi nuo priešų apsigynimo pi­lis. Visas Medvėgalis dalijamas į tris dalis: Juokų kalną, Pilies kal­ną, o trečia ir aukščiausia kalno da­lis vadinama visų trijų kalnų var­du — Medvėgaliu. Juokų kalnas žemiausias ir mažiausias, ploto at­žvilgiu. Čia, pasak padavimo, bū­davo išstatomi pajuokai vienu ar ki­tų būdu nusikaltę pilies įstatams jų gynėjai. Iš tų nusikaltėlių visi turėjo juoktis, juoktis, juoktis…

Dabar Juokų kalnas apaugęs laz­dynų, žilvyčių krūmais bei stam­besniais medžiais. Be to, jis laikomas apylinkės lapių ir barsukų tė­vyne. Mat, čia po kiekvienu me­džiu, kiekvienoje vietoje yra gilūs urvai, kuriuose turi įsitaisę sau liz­dus barsukai ir lapės. Vietos žmo­nės pasakoja, kad darganotą dieną turėjęs su šio kalno gyventojais barsukais kovoti ne vienas turistas. Taip štai vieną dieną jie buvę tiek įsismaginę, kad užklupę vieną pi­lies lankytoją — turistą su juo ves­ti aršią kovą, kurios metu kaipo „grobis” šio kalno „viešpačiams” barsukams atitekusi turisto skry­bėlė…

Pilies kalnas pailgas ir daug di­desnis. Šiaurinėje pusėje yra aukš­tesnis pakilimas, kur, kaip spėjama, buvęs pilies kuoras. Viršūs lygus, iš šalių apaugęs gana stam­bokais medžiais. Pilies kalną nuo paties Medvėgalio skiria lyguma, tartum priešpilis. Ši lyguma aria­ma. Joje, pasak vietos žmonių, randama apsčiai iškasenų. Dar net šiais laikais, pavasari, žmonės ardami šį lauką, dažnai randą senoviniu pinigu, kurie tiek surūdiję, kad jokių datų, užrašų nebesą galima įskaityti. Be to, pasitaiką neretai rasti ir įvairių apsigynimo įrankių: didesnių ir mažesnių iečių, senovi­nių kardų, ir t.t. Dalis tų radinių jau yra pasiekę didesnius ir mažes­nius Lietuvos muziejus, kai ką dar galima rasti pas vietos gyventojus, o, be abejo, nemaža tų istorinių ra­dinių dalis ir žūva, beeidama iš rankų į rankas.

Pats Medvėgalis yra aukščiau­sias, o kartu ir didingiausias. Jo viršus plikas, vien tik našlaitė, eg­lė, atsiskyrus nuo kitų apaugusių medžių, priglaudžia rudens vėjuotą dieną, belekiančią iš vienos kalno pusės į kitą, seną varną. Čia pava­sariais bei vasaromis vietos jauni­mas surengia gegužines, įvairias iš­kylas. Suliepsnoja tada didingi lau­žai, nušviečia jie viso kalno viršųnę. Jau iš toli galimą matyti, kad Medvėgalis gyvena kadaise buvu­sius vaidilų laikus, kuomet šventoji ugnelė ruseno šio švento kalno vir­šūnėje… Dabar ugnis čia liepsnoją daug galingesnė, tik, deja, ji neam­žina, ne vaidilučių kūrenama. Ne tik neamžina, bet iš viso labai re­tas svečias šio kalno viršūnėje. Jau­nimo ir visų susipratusių lietuvių pareiga būtų atgaivinti tą didingą Lietuvos senovę šventojo senovės žemaičių kalno, uždegant dažniau laužus ir nors tokiu būdu pagerbiant šio kalno didingąją praeitį…

Vakarinėje šia kalno dalyje yra prisiglaudę atšlaitėje nedideli šeimyniniai kapeliai. Jie, esą šven­tinti žemaičių vyskupo Motiejaus Valančiaus, šiuose kapeliuose yra palaidoti buvusių vietos dvarininkų giminės. Be jų, vietos žmonių pasakojimu, čia esą sulaidoti milžinai. Dar prieš keliasdešimt metų, vienam gyventojui tekę matyti šių mil­žinų griaučių dali žemės paviršiuje. Vien šlaunikauliai turėję, apie 1—2 metrus ilgio. Milžinai buvę rink­tiniai senovės žemaičiai vyrukai. Jie buvę labai, aukšti ir ypatingai stiprus…

Dabar šie kapeliai aptverti sena tvorele, priaugę pilni medžių: eglių, drebulių ir kt. Senos eglės rudens vėjo linguojamos, tarytum, gailiai, gailiai verkia, primindamos seną le­gendą, kuomet šiam kalnui buvus išaušus, tikrai tamsi, nelaiminga diena. Buvę apsupę priešai iš visų pusių pili, žemaičių gynėjų skai­čius kaskart mažėjęs ir gyvųjų dienos jau buvusios skaitomos valan­domis, minutėmis. Pagalbos jokiu būdu negalėję iš niekur gauti. Bu­vus viena išeitis: arba žūti visiems pilies gynėjams, arba pasiduoti vergais priešui. Tačiau atsiradusios dvi dievo Perkūno tarnaitės, amži­nos ugnelės saugotojos vaidilutės, kurios nuėjusios prie vyriausio pi­lies gynė jų vado drįso pareikšti:

— Mudvi galim!

Ir iš tisų, jos laimingai ištrūko iš pilies, pasiekė savuosius, prane­šė apie baisią nelaimę. Tuoj drąsieji žemaičiai atsiskubino pilies gynėjams pagalbon, sustiprino juos dvasiniai ir medžiaginiai ir taip lai­mingai pavyko atremti, įžūlaus prie­šo puolimą. Nuo šių pilies išgelbėtojų šūkio ir kilęs šio kalno ir šios pilies vardas Medvėgalis…

Taip palengva ir vėl leidžiuosi žemyn nuo Medvėgalio. Atkeliavau į jį su tuščia, rudens vėjų išblaškyta galva, o pareinu perpildytas naujų minčių, sukeltų aplankius milžinų kapus, paslaptingą kūlgrindą, apsigynimo pilį. Iškyla prieš akis ir didingoji Lietuvos praeitis, jos garsas, nuskambėjęs per visą pasaulį. Garsios buvo tada pilys, narsūs jų, gynėjai, paslaptingi šventi miškai… Visa tai dabar jau paslėpta laiko glūdumoje. Apie tą garbingąją Lietuvos praeitį dabar bekalba tik senovės pilių likučiai, šimtamečiai vieniši ant laukų užsilikę girių galiūnai ąžuolai, milžinų kapai… Ta jų kalbą gili, paslaptinga. Šių laikų beveik visai nebesuprantama. Tačiau laikas ir toliau dirba savo naudai. Dar viena, kita metų eilė, ir iš jos žilosios praeities nebeliks net atsiminimų. Nebent tik apipeliju­siuose, laiko dulkių apneštuose kny­gų lapuose būsimos kartos skaitys apie senąją mūsų tautos praeitį ir stebėsis jos puvusia galia, didybe…

Kasandra „Dievų, milžinų ir didvyrių kalnas” // Lietuvos aidas. – 1939, lapkr. 4 (Nr. 669), p. 6.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *