Pažinkime Mažosios Lietuvos rytus

Pažinkime Mažosios Lietuvos rytus

Pažinkime Mažosios Lietuvos rytus. Kiekvienas nuoširdus lietuvis džiaugiasi Mažąją Lietuva. Artėjant vasarai traukia Lietuvos jaunimas per Lietuvos lygumas, kalnus. Daugiausiai lietuvio žvilgsniai nukreipti į Lietuvos vakarus, į lietuviškąjį pajūrį. Baltijos jūra, Neringos kopomis, žvejų gyveni­mu mes žavimės, džiaugiamės. Apie juos rašome gra­žiausius eilėraščius, rašome literatūrinius veikalus, tapome gražiausius paveikslus. Gražus ir romantiškas atrodo mums tas kraštas. Besigrožėdami mes pamirš­tame Nemuno pakrantę. Mažiau lankome tą kraštą, kuris yra ties Nemunu, ties Vokietijos siena. Į Mažo­sios Lietuvos rytus lietuvis turi atkreipti dėmesį. Į tą vietą kur kryžiuojasi dvi kultūros, kur eina tų dvie­jų kultūrų kova. Tas kraštas neturi paslaptingai ošian­čios Baltijos jūros, žaliosios Nerijos, bet turi gražių lygumų, didingų kalnų, daubų, piliakalnių.

Į vakarus nuo Jurbarko yra Smalininkų miestelis. Jis savotiškas savo pastatais, gatvių išplanavimu. Gy­ventojų dauguma lietuviai. Čia yra visa eilė lietuviškų kultūrinių įstaigų. Toliau eina didingi Jūravos miš­kai. Sakoma, kad anksčiau buvęs čia derlingas kraštas. Ledai slinkdami čia ištirpo ir pasidarė didelis ežeras — jūra, nuo tos jūros tas kraštas gavęs Jūravos vardą. Tą kraštą perskrodžia upė Jūra.

Šalia Nemuno yra gražiausios pievos. Padavimai sa­ko, kad senovės laikais čia gyvenęs velnias. Jis nepa­prastai trukdęs žmonėms apsigyventi. Pagaliau vienam gyventojui pasisekė paslaptingu būdu velniuką ap­gauti ir išvaryti iš šios apylinkės. Nuo tada dalis Ne­muno pakrančių tapo apgyventa. Prie Viešvilės upelio yra Viešvilės miestelis. Tai viena gražiausių vietų Klaipėdos krašte, turistų iš toli ir arti gausiai lanko­ma. Viešvilėje yra gražūs ežerai. Netoli nuo čia yra ir Nemunas. Miestelis žymus savo sena bažnyčia. Sa­koma, kad ji statyta Albrechto Brandenburgiečio lai­kais. Šiaip visas miestelis apsuptas Jūravos miškais. Į šiaurę yra žymusis Kaskalnis.

Keliaudami Nemuno pakrantėmis, prieiname Baltupėnus ir Sokaičius. Jie pasižymi gražiais gamtos re­giniais. Ties Sokaičiais, anapus Nemuno, Vokietijos pusėje matyti gražus Lajučių piliakalnis. Padavimai pasakoja, jog kryžiuočiams užėmus pilį, prūsai dideliu šauksmu juos prakeikę, kad net rūmai nugrimzdę. Pa­sakojama, kad ant piliakalnio vaikščiojanti našlaitė, darydama ypatingai neturtingiems žmonėms daug ge­ro. Viešvilė, Sokaičiai, Baltupėnai buvę tie kaimai, per kuriuos kryžiuočiai eidavo Lietuvos pulti. Šiose vie­tose būdavo svarbesnieji keliai, vedą iš Prūsijos į Lietuvą. Jie buvo panaudojami ypatingai karo tikslams.

Toliau per Vežimukus, Žukus, Mociškius gražia alėja pasiekiame Vilkiškių miestelį. Miestelis kilo­metro ilgumo. Pasižymi savo gilia praeitimi. Padavimai sako, kad senovės laikais čia augę didingi miškai. Buvo nemaža vilkų. Todėl ir miestelis gavęs Vilkiš­kių vardą. Sakoma, kad toje vietoje gyvenę milžinai. Vėliau atėję priešai greičiausiai bus buvę kryžiuočiai, ir juos išžudę. Miestelyje yra didinga bažnyčia ir nepaprastai sena mokykla, kuri esanti prieš keturis šimtus metų įsteigta. Bažnyčios praeitis dar gilesnė ir turiningesnė. Krikščionybės įsigalėjimo pradžioje čia buvęs požeminis vienuolynas. Miestelis ir jo apy­linkės buvo karų ir kitokių nelaimių lankytas. Viena didžiausių nelaimių tai buvo 1709 m. išsiplėtęs maras. Jis iš apylinkės pareikalavo apie 3 000 aukų. Dar Šian­dien su dideliu pasibaisėjimu senesnieji žmonės atsi­mena šį nelaimingą įvykį, sakydami: „Giltinė atėjo nuo marių ir smaugė žmonės…“ Išmirė daugiausiai lietuviai. Kai kuriuose kaimuose (Mažurmaičiuose, Vartuliškiuose) neliko nė vieno gyventojo. Daug ne­laimių padarė atsilankę rusai, švedai ir kt. Miestelis iš visų pusių apsuptas didingais kalnais. Tai Vilkiškių aukštumos, gamtos mėgėjų vadinamos Mažosios Lie­tuvos Zarasais, Šveicarija. Nuo kalnų matytis nepa­prastai gražus reginiai į visas puses. Nuo jų žiūrėda­mas, negali atsigrožėti gražiąja Mažosios Lietuvos gamta, šis kraštas tai viena seniausių kultūrinių vie­tovių Klaipėdos krašte. Kad nuo senovės laikų čia lietuviai gyveno, rodo užsilikę piliakalniai. Spėjama, jog tokių piliakalnių Jūravos krašte esama virš tris­dešimt.

Turiningi padavimai nupasakojo, kad šie senovės gyventojai lietuviai beveik visą amžių turėjo kovoti su gamta ir savo priešais, ypač kryžiuočiais. Kiekvie­nas kalnelis, kiekviena dauba jam buvo didelė pagal­bininkė toje kovoje dėl būvio. Iš tų piliakalnių pažy­mėtini: Vartuliškių, Uplankių, Mažurmaicių, Šventlaukių, Greižėnų, Keleviskių, Obšteinių, Akmeniškių, Vilaičių ir kitų. Padavimai nupasakoja apie karžygiš­kas lietuvių kovas, apie nugrimzdusius didingus rūmus, gražias mergaites, laukiančias atvadavimo, lau­mes, darančias vietos gyventojams gero ir pikto.

Lumpėnuose, rytų pusėje, Vilkiškių link yra lygu­ma, kurią vietos gyventojai vadina „Kapinėlių“ 1901— 02 m. Karaliaučiaus universiteto profesorius Bezzenbergeris radęs nemaža vertingų senovės radinių, pa­puošalų, skeletų ir kitokių dalykų, istoriniai radiniai yra daugiausiai Karaliaučiaus „Prussios“ muziejuje. Nemaža vertingų radinių yra ir Klaipėdos muziejuje.

Padavimų yra ir apie Kerkutviečių Karties kalną. Sakomą, kad čia naktimis pasirodančios nuo maro mirusiųjų sielos ir mėnesienoje šokančios.

Nepeilaukinose yra Medinkalnis ir Malūno kalnas. 1930 m. pastatytas bokštas. Iš jo gražią dieną su žiū­ronu galima matyti Klaipėdą, Kauną ir net Karaliau­čių. Žymus savo gamtos grožiu apylinkėje yra Šventkalnis. Čia senovėje lietuviai atlikdavo savo tikybines apeigas. Jis buvo apaugęs didingais ąžuolais. Sakoma, kad šioje šventovėje buvę maldos namai, vėliau buvusi net bažnyčia, kuri nugrimzdusi į žemę. Ant kalno bu­vo galima užeiti tik iš vakarų pusės. Takas į šventovę ėjęs iš vieno ežero. Prie ežero žmonės padėdavo apa­vus, ežere nusimazgoję kojas eidavo klūpčiomis ant kalno į šventovę. Atidavę aukas, klūpčiomis grįždavę nuo kalno.

Vartuliškiuose yra Didysis Pilkalnis. Padavimai pa­sakoja, kad čia yra didingi rūmai vėliau jie tapo pra­keikti ir su visais gyventojais nugrimzdę. Kunigaikš­tytė per metus vieną kartą pasirodanti ir laukianti išvadavimo. Vienam ūkininkui beveik pasisekė gyven­tojus ir rūmus išgelbėti, bet vėliau viskas vėl nu­grimzdę. Pasakojama, kad tie gyventojai pasiverčia varlėmis, rupūžėmis ir kitais gyvuliais. Netoli upelio Gilandėlio yra Pilkalnis. Jame rasta ir nemaža vertin­gų istorinių radinių. Seni žmonės pasakoja, kad ne­toli Pilkalnio dvi mergaitės milžusios karves. Jos pamačiusios dvi baltai apsirengusias mergaites, kurios lipusios nuo kalno viršūnės, bet laukuose visai neti­kėtai dingusios. Baimės paimtos, mergaitės nubėgo namo. Ilgą laiką nedrįsę žmonės tuose laukuose vaikš­čioti. Į pietus nuo Vilkiškių yra visa eilė kalnų. Ties Obsteiniais yra Obsteinių piliakalnis. Jis nepapras­tai gražus, tai gamtos šedevras. Padavimas sako, kad čia gyvenęs kunigaikštis, kuris turėjęs vieną dukterį, vardu Selmytė. Daug jaunikių — kunigaikščių sūnų norėję ją vesti. Ji sutiko tekėti tik už lietuvio kuni­gaikščio. Sužieduotuvių dieną priešai užpuolė pilį. Selmytė matydama, kad nėra išsigelbėjimo nuėjo į požemį prašyti Laimos pagalbos. Laima padėjo Selmytei. Pilis pamažu su jos gyventojais nugrimzdusi ir laukianti atvadavimo. O atvaduoti galima nakties metu, nelaimės įvykio dieną. Aplink piliakalnį yra Obsteinių, Keleriškių ir Jorandų kaimai. Tie kaimai pasižymi gražia gamta.

Toliau į pietus yra Šereiklių miškas ir dvaras. Dvaras nepaprastai didelis, ūkis pavyzdingai vedamas Šepeiklaukių miškas žymus ne tiktai didingo­mis eglėmis, gausingomis daubomis, bet ir savo gy­ventojais briedžiais. Jų čia esama virš 100. Miške yra du didžiausieji Klaipėdos krašto kalnai — Abšrutų ir Kopiyčio kalnai. Nuo jų matyti ne tiktai gražūs Di­džiosios Lietuvos Klaipėdos krašto, bet ir Prūsų Lie­tuvos tolimi krašto reginiai. Čia pat matyti buvusieji Lietuvos kultūros centrai Ragainė, — kiek toliau Til­žė. Apačioje praplaukia gaivingasis Nemunas. Vokie­čių turistai šį gražų Nemuno reginį lygina su Reino grožiu. Todėl ši vieta gausiai lankoma ir lietuvių, ir tolimųjų kraštų turistų. Mums lietuviams Šreitlaukiai įdomūs dar ir savo piliakalniu. Padavimai sako, kad senovėje čia buvę didingi kunigaikščio Šereikio rū­mai. Šėreikis buvo ir turtingas ir galingas Lietuvos kunigaikštis. Jo žemė siekusi nuo Rusnės ligi Jur­barko. Ypatingai jis rėmęs žemaičius. Nuo Šereiklaukių netoli ir Bitėnai. Tai savotiškas, tipiškas lietuviš­kas kaimelis. Bitėnai mums daug primena. Primena „Aušros“ laikus, Mažosios Lietuvos patriarchą Mar­tyną Jankų, Rambyno kalną. Į Bitėnus atvykęs kiekvienas lietuvis turi jausti pareigą aplankyti Mažosios Lietuvos patriarchą Martyną Jankų.

Netoli Bitėnų yra Mergava. Sakoma; kad senovės laikais čia gyvenusios gamtos ir vandens dvasios. Kai kada jos žmones nutraukdavusios į vandens gelmės.

Kiek toliau riokso gražusis ir paslaptingasis Rambynas. Jis paslaptingas savo laumėmis, šungalviais ir kitokiomis dvasiomis. Nemaža yra padavimų apie Rambyno aukuro akmenį, Aistytę, Alvydą ir kitokius daly­kus. Rambynas — tai gražus gamtos šedevras. Birutininkais — lietuvybės mylėtojai jau vergovės laikais rinkosi čia švęsti lietuviškas šventes. Kiekvienais me­tais Joninių švęsti susirenka lietuviai iš toli ir arti. Sunku Rambyno gamtos grožį aprašyti, jį turi kiek­vienas lietuvis matyti ir jausti.

Už Bitėnų yra Bardėnai, Lumpėnai, Traskininkai ir Pagėgiai. Pagėgiai anksčiau buvo mažas kai­mas. Tik atvadavus Klaipėdos kraštą, jis pradėjo, aug­ti ir paskutiniu laiku tapo rytinės Klaipėdos krašto kultūros Centru. Prieš dešimtį metų įkurtą Duonelaičio vardo gimnaziją lanko virš 500 jaunuomenės iš apylinkės. Miestelis turi tendencijos augti ir paskuti­niu laiku vyksta sparti statyba. Vakarų pusėje yra didelis Dinkių miškas ir Nemuno pievos. Ypatingai tipišku vaizdu pasižymi šalia Nemuno esančios pie­vos. Kai kurie turistai šį kraštą vadina Lietuvos Olan­dija. Čia ypač gražu tuo metu, kai vyksta šienapjūtė. Tada tas kraštas virsta lyg kokiu didingu žmonių skruzdėlynu. Suplaukia šienautojai iš toli ir arti. Va­karais galima išgirsti šienautojus dainuojant skambias lietuviškas dainas. Iš tolo nuo pievų matyti Plaškiai, Kaukėnai, Šilgaliai ir kitos apylinkės. Pievose ma­tyti dideli raudoni pastatai. Tai daugiausia dvarai, užsilikę iš kryžiuočių laikų. Iš bažnytkaimių dar pa­žymėtini Rukai, Katyčiai, Natkiškiai, Piktupėnai ir kiti. Tai seni miesteliai, turį įdomią praeitį. Iš pi­liakalnių dar pažymėtini ties Piktupėnais Kulminų ir ties Katyčiais Akmeniškių. Nors-1709 m. didysis ma­ras nemaža lietuvių išmarino, bet Pagėgių apskrityje esama daug lietuvių. Paskutiniu laiku lietuvių kultū­rinis gyvenimas verda. Įsisteigė visa eilė privatinių lietuvių mokyklų, vaikų darželių. Lietuviškų organi­zacijų veikla žymiai sustiprėjo. Ypatingai gerai veikia santariečiai, jaunieji ūkininkai, kiek silpniau šauliai ir moterų draugija. Inteligentinės jėgos irgi padidėjo ir turi tendencijos dar padidėti. Kraštas apjuostas lie­tuvių mokytojų tinklu. Nemaža vietos inteligentijos paruošia Tauragės ir Pagėgių aukštesniosios mokyk­los. Studentija, lankydama šiais metais Lietuvą, ypa­tingą žvilgsnį turėtų atkreipti ir į Klaipėdos krašto rytinę dalį. Daug vietos lietuvybei jie nusipelnytų suruošdami lietuviškų studentiškų švenčių, paskaitų, pa­sikalbėjimų. Studentija turėtų progos geriau pažinti Pagėgių apskrities gyventoją, o pagėgiškis Lietuvos studentus. Tad lietuviškoji studentija su linksma lie­tuviška daina į Klaipėdos krašto rytus!

F. Tumosas „Pažinkime Mažosios Lietuvos rytus” // Akademikas 1938 m. nr. 11-12, p. 262-264.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *