Kur stūkso Mokas – ten slypi senovės išmintis

Kur stūkso Mokas – ten slypi senovės išmintis

Kur stūkso Mokas, ten žemė alsuoja senove. Ten glūdi ne tik akmuo, bet ir mūsų atmintis, perduodama iš lūpų į lūpas, iš kartos į kartą. Mokai — tai nebylūs metraštininkai, liudijantys apie laikus, kai akmenys turėjo vardus, šeimas, o žmonės su jais kalbėjosi, tikėdamiesi išminties, vaisingumo ar pagalbos. Jie — ne vien granito luitai. Jie — šventvietės, aukurai, gyvi mitai, giliai įsišakniję mūsų tautos dvasioje. Ir šiandien, tyliai stovėdami laukuose ar prie upių, Mokai tebesaugo mūsų protėvių tikėjimą ir ragina sustoti, susimąstyti: ką kalba akmenys?

Kur stūkso Mokas – ten slypi senovės išmintis

Mūsų archeologinės-istorinės reikš­mės akmenų tarpe ypač yra žymėtini akmenys liaudies tikriniu Moko var­du vadinami. Nors akmenys Mokai randami įvairiose Lietuvos vietose ir toli vienas nuo kito, bet vienodas jų pavadinimas, padavimai ir tradi­cijos leidžia juos laikyti vienos ir tos pačios kultūrinės reikšmės praeities paminklais.

Plačiau yra žinomas akmuo Mokas, esantis prie Pašilio (Podboriškių) vk., Pabaisko v., Ukmergės apskr. kai­riajame Šventosios upės krante. Šis Mokas jau savo didumu stebina lan­kytojus. Jis turi 7 m ilgumo, 5 m pla­tumo ir 2 m aukščio. Pasakojama, kad seniau jis dar aukštesnis buvo, bet dėl savo sunkumo kas kartą, dau­giau į žemę grimsta.

Daug įvairių padavimų pasakoja apie šį Moką apylinkės gyventojai. Pasakojama, kad seniau Mokas ir dar du akmenys, Moko žmona ir sū­nus, gulėjo dešiniajame Šventosios upės krante, prie Pakalniškių km. Supykęs Mokas, kad vaikai juos ak­menimis daužė ir teršė, sumanė su savo šeimyna į kitą Šventosios upės krantą persikelti. Devynias dienas ir naktis garsiai baubdami brido Mokai per Šventąją. Mokas su sūnumis lai­mingai kitą Šventosios upės krantą pasiekė, bet Mokienė į Šventosios dugną nuklimpo ir toje vietoje amži­nai paliko. Moko sūnumi yra vadina­mas kitas didelis, tačiau kiek ma­žesnis už Moką akmuo, esantis netoli nuo paties Moko.

Pasakojama, kad po Moku dideli turtai paslėpti. Daug žmonių įvai­riausiu būdu stengėsi tuos turtus pa­siimti, bet nepavyko, tad užkeikei turtai dar ir dabar po Moku tebeguli. Be to, pasakojama, kad žmonės se­novėje ant Moko dievams aukas au­kodavo, o žyniai ties Mokais žmones mokydavo.

Moko akmuo laikomas neliečiamu. Pasakojama, kad vienas girnakalys sumanė iš Moko pasidaryti girnas. Jau bepradėjęs Moką skelti, bet kaip tyčia jį apėmęs miegas. Bemiegant prisisapnavęs Mokas, kuris pasakęs: „Neliesk manęs, jei nepaklausysi — apaksi!“ Girnakalys sapno pabūgo ir metė savo darbą.

Mitologinis Sukinių akmuo Mokas
Mitologinis Sukinių akmuo Mokas

Ne vien tik šie padavimai garsina Moka. Dar įdomesnės, negu paminėti padavimai, yra Moko liaudies tradi­cijos. Plačioje Moko apylinkėje visi nemokšai yra siunčiami, pas Moką. — „Eik pas Moką, pasimokyti!” Vie­tos pusberniai mėgsta dar tam tikrus juokus krėsti. Pradeda jie iš kurio nors savo prasčioko draugo juoktis, kad šis į visus jų klausimus atsaky­tų, bet jei šis vis atsako, kad nieko nemoka, tai, pagaliau, jo klausia: — „Na, ar vaiką padaryti moki?” — „Nemoku!“ atsako prasčiokas. To juokaujantiesiems ir tereikėjo. Tuo­jau jam patariama eiti pas Moką.

Toks seksualinio turinio juokas ne be pagrindo yra susidaręs. Sližių kai­me teko girdėti pasakojimą, kad se­novėje bevaikės moterys ėjo pas Mo­ką vaikų burti. Ant Moko nakčiai pa­dėdavo savo marškinius, kuriais vė­liau apsivilkdavo. Šie burtai tikrai padėdavę. Taip man tvirtino apie šiuos Moko stebuklus vienas senelis.

Utenos apskr., Tauragnų v., Šeimaties km. lauke guli didelis 3,5 m aukščio akmuo, vadinamas Moku, o šalia jo esantis kitas akmuo vadina­mas jo sūnumi — Mokiuku. Apie šį Moką šitaip pasakojama:

— Senovė­je, kai dar visi buvo pagonys, kitoje Tauragnų ežero pusėje gyveno žmogus vardu Mokas. Kai pradėjo plisti krikščionybė, Mokas nepanorėjo būti krikščionimi ir sumanė su savo šei­myna iš savo senos gyvenimo vietos, kur nors toliau į miškus pasitraukti. Bekeliaujant kelią pastojo Tauragnų ežeras. Prieš pradedant plaukti vyras pasakė žmonai:

— Kai plauksi, neatsigręžk atgal, nes išsigąsi, kad kran­tas toli ir nuskęsi!“ Mokienė neiš­kentė nepažiūrėti, ar jau daug nuplau­kė. Atsigrįžo ir pamatė, kad iki ant­rojo kranto dar daug liko plaukti. Tada labai išsigando, nustojo jėgų ir nuskendo. Pats Mokas su sūnumi lai­mingai perplaukė ežerą ir nuėjęs per km atsisėdo ant šlaito. Ten gailėdamiesi, žmonos ir motinos, pradėjo verkti. Verkė, verkė, kol, pagaliau, akmenimis pavirto. Toje vietoje jie ir dabar tebėra. Tauragnų ežero dugne yra didelis akmuo, Mokiene vadina­mas. Žvejai, kai kada užkliudę Mokienę, tinklus sudrasko.

Šeimatės Mokas, kaip ir Pašilės, tų pačių ypatybių turi, būtent ne­mokšas mokyti. Ir čia galima išgirsti patarimą: „— Eik pas Moką pasi­mokyti!”

Mokas ir Mokiukas
Mokas ir Mokiukas

Panevėžio apskr., Smilgių v., Naurušėlių dv. lauke yra trys akmenys — vienas didelis, o du mažesni. Šie akmenys Mokulu-Mokslu yra vadi­nami. Pasakojama, kad seniau Naurušėlių dv. nuomavęs ūkininkas Mokulu vadinamas. Sumanė kartą Mokulas pirmą Velykų dieną su sūnumi laukus arti. Mokulienė išvirusi pus­ryčių, juos artojams nešusi. Nubaudė Dievas Mokulų šeimyną už šventės negerbimą. Jie visi buvo akmenimis paversti. Vėliau Mokulienė buvo su­skaldyta ir į dvaro trobesių pamatus sudėta, o Mokulas su sūnumi ir dabar lauke teberiogso. 

Vadindami Mokulo akmenį Mokslu apylinkės gyventojai tikrai mano, kad jis gali bemoksliams padėti. Vai­kams, kuriems mokslas nesiseka, pa­tariama: — „Eik pas Mokulą, apeik jį tris kartus klupsčiomis ir pote­riaudamas tai visako ir pramoksi!” — Tačiau ar dabar naudojasi kas nors tokia mokymuisi paskatinti priemo­ne, neteko girdėti, bet pasakojama, kad senovėje tikrai šiais patarimais buvo naudojamasi.

Naurašilių akmenys
Mitologiniai akmenys Naurašilių k. (Panevėžio r.). 1999 m. © Lietuvos etnokosmologijos muziejus

Dėl šių stebuklingų ypatybių ir Mokulo bei Mokslo akmenį tenka į Mokų akmenų grupę skirti ir bend­rai juos nagrinėti.

Archeologija nagrinėdama įvairias praeities liekanas, vertingais objek­tais laiko tik tokias, kurios turi aiš­kias žmogaus darbo žymes, o tuo tarpu Mokų akmenys yra natūralūs granito akmenys ir vien tik tautosa­kos duomenimis pažymėti. Bet ir dėl tokių savo ypatybių Mokai negali būti neįvertinti ir nepažinti. Tiek Mokai, tiek kiti akmenys, o taip pat natūralios kalvos, šaltiniai ir kiti vietų daiktai, su kuriais yra sėjama religinio turinio liaudies tautosaka, yra vertingi praeities paminklai, tei­kiantieji daug įdomios medžiagos, ypač dvasiniui senovės žmonių gyve­nimui pažinti.

Kultūros istorija turi daug pavyz­džių, kaip pirmykščios kultūros tau­tos, neturėdamos rašto, gerai skaito savo tautos praeitį ne iš bet kurių rašytų metraščių, o iš įvairių kalnų, vandenų ir kitų natūraliųjų vietos daiktų, o taip gi ir iš įvairių senovi­nių paminklų, su kuriais bet kurie tikrieji tautos praeities įvykiai yra susieti.

Nėra abejonių, kad Lietuvos ak­menys Mokai yra originalūs krašto praeities metraščiai. Šita Mokų ypa­tybė ypač pažymėtina, jei turime ke­lis Mokų akmenis, kurie vienodai apie savo praeitį kalba. Be to, akme­nų tautosakiniai liudijimai yra įvai­rių archeologinių, o vėliau ir istori­nių laikų metraščių duomenų patvir­tinti.

Mokai yra gyvi liudininkai tų lai­kų, iš kurių neturime rašto, nes tais laikais rašto visai nebuvo. Tokiu bū­du archeologiniai duomenys tvirtina, kad vidutiniame neolite, t. y. apie 2000 m. pr. Kr., Lietuvoje apsigy­veno indoeuropėnų tauta. Su Mokais siejamos tradicijos ir padavimai tik­rai galėjo būti iš kartos į kartą per­duotos ir iki mūsų dienų išlaiky­tos. Pirmieji šio krašto indoeuropė- nai, nors ir plėtė mūsų krašte žem­dirbystę ir gyvulininkystę, tačiau la­biau iš medžioklės ir žvejybos gyve­no. Savo medžiaginiu gyvenimu buvo visai panašūs į dar neseniai gyvenu­sias pirmykščios kultūros tautas. To­dėl Mokų duomenims paaiškinti naudosime bendrosios kultūros istorijos duomenis.

Neolito žmogus, turėdamas daug santykių su apsupančia gamta ir vie­tos daiktais, be to, negalėdamas nei gamtos reiškinių nei kai kurių daik­tų suprasti, vaizdavo juos žmonių gyvenimo analogijomis. Žmonės gy­veno nedidelėmis iš vienos šeimos kilusiomis gentimis. Panašiai turėjo gyventi ir akmenys, ypač jei kai ku­rie iš jų sudarydavo tam tikrus oūrelius.

Žmogus yra gyvas ir turi ne­mirtingą sielą, tad analogiškai gyvi yra ir akmenys, vandenys, medžiai ir kiti daiktai, o būdami gyvi gali įvairiai žmogaus gyvenimą veikti. Tokią pasaulėžiūrą bei animizmą iš­gyveno visos tautos praeityje. Todėl animizmo įtakoje akmenys Mokai buvo sugyvinti. Buvo tikima, kad tikrai jie ir šeimas sudaro ir gali vieni patys iš vietos į vietą keliauti. Tačiau girdėdami padavimus, su­prantame, kad nors Mokai ir buvo laikomi gyvais, bet nevienodai tas sugyvinimas yra vykęs.

Padavimai teigia, kad Pašilės Mo­kas visuomet akmenimi buvo ir gy­vas ypatybes turėjo, o apie Šeimatės Moką ir Naurašėlių Mokulą kalbama, kad jie senovėje žmonėmis buvo ir tik vėliau akmenimis virto. Šie pa­davimai tik pažymi kuriuo būdu Mo­kų sugyvinimas įvyko.

Akmenų žynių bei Mokų („kamen vedun“), o taip pat ir akmenų — arklių („kon kamen“) yra aptinkama ir Gudijoje. Ir ten tiems akmenims ta pati prasmė teikiama ir tokiais pat padavimais bei liaudies tradici­jomis, kaip ir Lietuvoje, tie akmenys garbinami.

Tuo būdu vienodais pavadinimais, padavimais ir tradicijomis, susidariusioms įvairių laikų ir pasaulėžiūrų įtakoje, šie akmenys Mokai yra praeities metraščiai. Todėl gali būti laikomi vertingais ir branginti­nais kultūros paminklais.

Tarasenka P. “Mokai” // Ateitis. – 1943, kovo 6, p. 4.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *