P. Ališauskas „Legendiniai Gelvonai“ // Ateitis. – 1944, Nr. 335, p. 3-4
Gelvonų miestelis yra Ukmergės apskrityje, apie 24 km į pietų pusę nuo Ukmergės. Miestelis teturi valsčiaus teises, ir jame gyvena apie 700 gyventojų.
Gelvonų, labai gražios apylinkės. Gamtovaizdyje visur apstu miškų ir ežerų. Gelvonų valsčiaus ribose yra net septyni ežerai, iš kurių didesnieji: 1) Prienų ežeras, apie 80 ha ploto, 2) Gelvonų — 56 ha, 3) Gelvos — 36 ha, 4) Žuvinčių — 27 ha ir 5) Kamajos — 4 ha. Per valsčiaus ribas teka Širvintos upė.
Šio valsčiaus ribose dar yra vienas bažnytkaimis — Bagaslaviškis, kuris turi katalikų bažnyčią, statytą 1877 m. Be to, Bagaslaviškyje veikia gerai įrengta pieninė, kuri turi 15 pieno nugriebimo punktų. Bagaslaviškio apylinkės taipogi žavėtinai gražios, jose apstu gražių kalvotumo vaizdų.
Paties Gelvonų miestelio ir jo apylinkių įdomesnių vietų istoriniai bruožai daugiausia remiasi legendariniais pasakojimais. Tų legendų čia yra tiek daug ir tokių įdomių, kad vargu ar begalėtų jų toks skaičius būti apie kitą kurią gražiosios Lietuvos vietovę.
Pasakojama, kad prieš apie 300 m. Gelvonų apylinkes gaubė dideli ir tankūs miškai. Kažkurio dvaro ponia per tuos miškus ėjusi į Vilnių pasimelsti prie Aušros Vartų Marijos, kad pagytų jos skaudamas akis. Beeinant miškais sutemę. Nakties metu toji ponia miško gilumoj ant akmens pamačiusi stovinčią Dievo Motiną. Greit Dievo Motina pranykusi, o ant akmens liko moters pėda, kurioje buvę vandens. Kai keliaujančioji į Vilnių ponia tuo vandeniu nusiplovusi savo skaudamas akis, ji tuojau pasveikusi.
Ponia nuvykusi į Vilnių ir šį stebuklingąjį atsitikimą ėmusi pasakoti kitiems. Nugirdęs apie tai ir Vilniaus vaivada Žabo, kuris tučtuojau liepė toje vietoje iškirsti mišką ir pastatyti koplytėlę. Toji vieta tuojau išgarsėjo, pradėjo plaukti maldininkai ir pradėjo statytis trobas. Apylinkę užvaldė minėtas vaivada Žabo, kuris pasiskelbė vietos valdovu. Taip susidarė Gelvonų miestelio užuomazga.
Gelvonų bažnyčia taipogi plataus garso. Bažnyčios šventoriaus dešiniajame kampe stovi koplytėlė, kurioje įmūrytas stebuklingasis akmuo su įspausta Šv. Mergelės pėda. Maldininkai šioje vietoje išprašydavę iš Dievo Motinos daug įvairių malonių ir sveikatos. Ant altoriaus kabo įvairūs daiktai — dovanos Dievo Motinai, kuriuos paliko pasveikusieji ligonys. Kairiajame šventoriaus kampe yra maža koplytėlė, kurioje palaidoti Gelvonų dvaro savininkai ir bažnyčios fundatoriai.
Pirmutinioji Gelvonų katalikų bažnyčia 1686 m. buvusi perdirbta iš kalvinų bažnyčios ir prieš ją apsigyvenę vienuoliai – pranciškonai. Jie paris statę vienuolyną ir 1700 m. medinę bažnytėlę. Šioji bažnytėlė 1897 m. sudegė. Kartu sudegė ir visas bažnytinis archyvas, o taipogi ir buvęs bažnyčioje nežinomo dailininko pieštas stebuklingas Dievo Motinos pažveikslas.
Gelvonų vienuoliai čia valdę plačias apylinkes ir turėję daug privilegijų, bet 1727 m. rusų valdžia iš jų vienuolyną atėmė ir jame apgyvendino paliegusius atsargos karius ir karo invalidus. Prančiškonų vienuolynas stovėjo dabartinės bažnyčios užpakaly ir buvo milžiniškas, masyvus, dviejų aukštų mūrinis pastatas.
Jis užėmė apie 900 kv. m ploto. Vienuolyno viduje buvo įrengti rūsiai ir celės. Šalia jo buvo mūriniai sandėliai, arklidės ir pirtis.
1897 m degant medinei bažnytėlei, sudegė ir vienuolynas su visais savo pastatais. Jo niekas net gesinti negesino. Vienuolynui sudegus, iš Gelvonų išnyko ir minėtoji rusų invalidų prieglauda.
1898 m grafo Pliaterio lėšomis ir rūpesčiu buvo pastatyta dabartinė mūrinė baroko stiliaus bažnyčia. Be paties miestelio, dar ir Gelvonų apylinkėj yra įvairių legendariškų vietovių. Iš jų įdomesnės šios. Liukonių dvaro žemėj, dešiniajame Širvintos krante, yra nedidelis mūrelis — tai turko kapas. Pasakojama, kad turkų karo metu pas to dvaro poną, kuris buvo pagal karišką laipsnį generolas, priklydo raitas, su visu karišku apsiginklavimu turkų karininkas. Dvaro ponas jį labai pamilęs ir laikęs pas save slapčiomis, rusams nežinant. Tačiau kartą rusai apie svečią sužinoję ir jį kartu su arkliu Širvintos slėnyje sušaudę. Ponas jam pastatęs tą paminklą. Šis padavimas apylinkėje pasakojamas keletos variantų forma, bet dauguma sako, jog Širvintos krante, toje pačioje vietoje, tikrai esąs palaidotas turkų karininkas ir jo labai protingas arklys.
Prie vieškelio į Gelvonus 1931 m. yra pastatytas naujas didelis kryžius, kurio kančia bus didumo sulig suaugusiu žmogumi. Šis kryžius pastatytas vietoj supuvusio, beveik prieš 200 metų statyto kryžiaus. Priešais kryžių iš abiejų pusių yra žmogaus aukščio du akmenys. Kiek žemiau yra dar trečias paplokščias akmuo. Jo viduryje yra iškalta duobutė, ir spėjama, kad senovėj čia buvusi lietuvių šventykla.
Apie senąjį kryžių žmonės pasakoja, kad tai buvęs nepaprastas kryžius. Čia įvykdavę stebuklai. Prieš kryžių ant akmens būdavę vandens, o tas vanduo turėdavęs gydomosios galios. Ligoniai atvykdavę iš tolimų kraštų ir visi pasveikdavę. Kartą susirgęs Liukonių dvaro šuo. Ponas liepęs tarnams išprausti šunį stebuklinguoju vandeniu. Tarnai taip ir padarę. Po tos maudyklės vanduo nustojęs gydomosios galios, ir stebuklingoji vieta išnykusi.
Apie patį kryžių ir abu šoninius akmenis čia pasakojama tokia legenda. Labai seniai gyvenęs kažkoks generolas, kuris turėjęs ypatingą virėją. Virėjas, išėjęs į rūmų verandą, mokėdavęs garsais prisišaukti įvairiausių paukščių. Tuomet, kiek norėdavęs, tiek paukščių ir prisišaudydavęs. Su virėju gerai bičiuliavęsis vienas dvaro darbininkas. Jis įsigeidęs taipogi išmokti gerai šaudyti. Virėjas pažadėjęs išmokyti, tik pasakęs, kad pirmajam taikiniui reikėsią parnešti iš bažnyčios komuniją.
Darbininkas, priėjęs išpažinties, gautąją komuniją niekam nematant išėmęs iš burnos, suvyniojęs į nosinaitę ir parsinešęs į namus. Tuomet darbininkas kartu su virėju pasiėmę kepalą šiltos duonos, du šautuvus ir nuėję mokytis šaudyti kaip tik į tą vietą, kur dabar stovi kryžius.
Ten esančios pušies žievėje virėjas išpjovęs apskritą duobelę ir įdėjęs į ją komuniją. Prieš pušį, keliasdešimt žingsnių atstume, padėjęs kepalą duonos. Tuomet darbininkui virėjas liepęs ant kepalo duonos priklaupti ir nusitaikius šauti į komuniją. Jeigu pataikysiąs — liksiąs labai geras šaulys. Pats virėjas su šautuvu atsistojęs darbininko užpakaly ir jį perspėjęs: „Jeigu nešausi į komuniją, tai aš į tave šausiu“… Darbininkas išsigandęs ėmęs taikyti. Tik staiga vietoj komunijos medžio žievės duobelėje pamatęs Kristų. Iš Kristaus žaizdų tekėjęs kraujas. Darbininkas iš išgąsčio susvyravęs ir nebešovęs. Tuomet virėjas iš užpakalio jį nušovęs. Po to Dievas darbininką ir virėją pavertęs akmenimis, kurie ir dabar ten tebestovį.
Dvaro ponas, gailėdamas savo mylimo virėjo, tarp tų dviejų akmenų pastatęs kryžių. Vienas tų dviejų akmenų dabar vadinamas Jonu, kitas — Povilu, nes tokie buvę akmenimis pavirtusių žmonių vardai. Kitas padavimas sako, kad darbininkas nušovęs virėją, o ponas darbininką nubaudęs taipogi mirtimi ir jų atminimui pastatęs kryžių su dviem akmenimis.
Jukonių kaimo laukuose yra labai gilus slėnis, kurį vietos gyventojai vadina „Baltų bobų ravu“. Tas slėnis yra toks gilus, kad ten negali įeiti joks gyvulys.
Gelvonų valsč. Pyplių km. lauke yra kalnelis, vadinamas „Kartuvių kalnu”. Tame kalnely baudžiavos laikais stovėjusios kartuvės, ir dvarų ponai čia kardavę neklusniuosius baudžiauninkus.
Į pietus nuo Neveronių kaimo, prie Prienų ežero, yra 0,1 ha ploto Piltimo kalnelis. Jis iš trijų pusių apsuptas pelkėmis, o iš ketvirtosios — ežero. Anksčiau prie jo būdavo lengviau prieinama, o dabar jis tik sausomis vasaromis tepasiekiamas. Prie Plitimo kalnelio yra rasti iš akmens amžiaus du kirveliai ir vienas kaltas. Tai rodo, kad akmens amžiuje ten buvo gyventa žmonių.
Į pietų pusę nuo Pasadnykų kaimo yra kalnelis, kuris vadinamas „Batareikos“ kalnu. Vakarinė jo dalis yra iškilusi kaip bokštas ir baigiasi būdinga smailuma. Žmonės pasakoja, jog tai esanti žemėmis užpilta bažnyčia.
Kiti teigia, kad toje vietoje ilgą laiką buvusi pastatyta patranka, nesi pro kalnelį ėjęs svarbus kelias. Jo apsaugai ten visuomet budėdavę kareiviai. Nuo to esąs ir Batareikos vardas.
Kulniškių kaimo laukuose yra Duburiaus kalnas. Iš jo imamas smėlis ir iškasama daug žmonių kaulų. Vieni pasakoja, kad tai esą Napoleono kareivių kapai, kiti — kad lietuvių. Autentiškesnių žinių sunku gauti.
Apie Pasodninkų piliakalnį išlikę padavimai sako , kad čia prapuolė bažnyčia po žemėm, piliakalnis esąs kareivių žemėmis užpilta bažnyčia. Batareika vadinamas.
Batareika – piliakalnis, kaip sakydavo seni žmonės, pavadintas nuo žodžio baterija – karinio vieneto. Kažkada karių būrys kepurėmis supylęs kalną, primenantį pastatą su bokštu vakarinėje pusėje. Sklido legendos apie žemėmis užpiltą bažnyčią. Bandymai kasinėti baigdavosi nekaip: įsibauginę kasinėtojai pasitraukdavo ir daugiau čia niekada negrįždavo tęsti darbų…
Aikštelėje vakarų pusėje pirmosios Nepriklausomybės laikais vykdavo gegužinės. Dabar piliakalnis atvertas, daug medžių iškirsta.
rie Pasodninkų kaimo yra Batareikos (Batarėjos) kalnas. Iš pietinės pusės jį supa Širvintos upė, šiaurinėje – gilus griovys, tyrinėje pusėje – Širvintos lankos. Pietų pusėje yra Lapiškių kaimo senkapiai. Žmonių kaulų randama ir kituose Pasodninkų vietovėse, kaip Jurgio Kudelio sodyboje. Kaimo laukuose randama akmeninių kirvukų „Perkūno kulipkų“ (rutulio formos akmenų).
Viena Batareikos piliakalnio dalis iškilusi ir baigiasi smaila viršūne. Ant šios viršūnės kažkada stovėjo artilerijos baterija, nuo ko ir pavadintas piliakalnis.
Padavimas pasakoja, kad anksčiau čia stovėjo galinga pilis. Joje buvo daug aukso, kurį saugojo vaidilutės. Vieną sykį pilį užpuolė priešai. Žynys, matydamas, kad neatsilaikys priešų puolimui, pilį užkeikė, karius pavertė akmenimis, o pilį paskandino giliai po žeme. Vietoj pilies išaugo kalnas. Paliko žynys tik keletą narsuolių, kurie prasiveržė pro priešus ir pranešė žmonėms, kad jei kas per tris dienas ir naktis atkas kalną, pakils užkeikti kariai ir pilis suspindės savo galybe. Daug kas mėgino atkasti pilį, bet naktimis pabūgdavo šmėklų gąsdinimo. Apie 1880 metus piliakalnio viršūnę kasė Jokūbas Sekmokas, bet vidurnaktyje išsigando pasirodžiusio juodo šuns.
Seniai seniai, pagonių laikais, kai vaidilutės šventąją ugnį kūreno, ant Širvintos upės kranto stovėjo aukuras. Iš Kernavės čia ateidavo senas krivis pažiūrėti ar ugnelė kūrenama, ar dievai dėl ko nors neužsirūstino. Kartą užpuolė mūsų kraštą kitatikiai, užgesino jie šventąją ugnelę, išniekino mergeles ir toje vietoje pastatė medinę bažnyčią. Prisakė vietiniams gyventojams naktimis saugoti, kad supykę stabmeldžiai jos nesudegintų, o patys nujojo savaisiais keliais – toliau mūsų šalelę plėšti ir niokoti. Atėjo senasai krivis ir mato, kad nebėra aukuro, o mergelės jau nebekursto šventosios ugnelės. Pravirko graudžiai senelis ir kreipdamasis į savo dievą Perkūną žodžius prakeiksmo tarė:
– Perkūne Dievaiti, sudaužyk visa tai, ką lietuvių priešai pastatė, neleisk mūsų šventajai ugnelei užgesti, svetimšaliams mūsų mergelių niekinti!
Tuomet užslinko juodi debesys, didžiulė audra ėmė siausti, dangų perskrodė žaibas: trenkė perkūnas į bokštą. Sudundėjo žemė, joje atsivėrusi juoda gelmė nugramzdino bažnyčią giliai žemėsna.
Atėjo kaimo žmogelis nakčiai bažnyčios saugoti ir pamatė, kad toje vietoje kur vakar ši stovėjo, gili ir tamsi duobė žiojėjo. Labai išsigandęs metė spingsulę, kurią vietiniai žmonės „batareika“ vadino, ir pabėgo neatsigręždamas. Spingsulė ilgai švietė ir mirgėjo numesta, kol pamažu užgeso…
Nuo to laiko žmonės Pasadnykų piliakalnį Batareika vadina.
Sako, kad kartą per šimtą metų, nakties metu siaučiant audrai, perkūnui svaidant žaibus, giliai žemėje pasigirsta bažnyčios varpo skambėjimas…
https://bendruomeniukrastotyra.lt/2019/12/16/pasodninkai-i-dalis/