K. Baliūnas "Plungės gyvenimo vaizdeliai" // Sekmadienis 1939 m. nr. 39, p. 3; Nuotrauka: "Plungės klumpdirbiai " S. Petrauskas. Žemaičių muziejus "Alka".
Legendos byloja, kad gilioje senovėje toje vietoje, kur dabar stovi gražus Plungės miestas, dunksojo amžinoji giria, o jos glūdumoje, ant sraujos Babrungos kranto stovėjo romuva. Čia žilagalvis krivis augino šventuosius žalčius, vaidilutės kurstė amžinąją ugnį, o maldingi žemaičiai į čia nešdavo aukas Perkūnui, Patrimpui ir Pikuoliui. O užu girios, gražioje lygumoje stovėjo didelis ir garsus Gondingos miestas, kunigaikščio Gondžio valdomas. Tai buvo dabartinės Plungės pranokėjas. Aplink miestą buvo dešimt supiltų piliakalnių, ant kurių stovėjo stiprios pilaitės, gynusios miestą nuo priešų. Ant vieno piliakalnio buvę valdovo Gondžio rūmai, kurių požemiuose slypėję seno vyno ir midaus statinės, dideli aukso ir sidabro lobiai. Kartą priešai apgulė Gondingą iš visų pusių taip, kad nė uodas snapo negalėjo iškišti pro jų eiles. Tada valdovas visus lobius paslėpė giliausiuose požemiuose ir užkeikė, o visas pilis įšaukė sudeginti. Gi jis pats su ištikimais kariais nusižudęs ir jų kūnai žuvę liepsnose. Taip žuvusi garsioji Gondinga.
Nūnai legendarinės Gondingos vietoje stūkso dešimt įvairaus didumo piliakalnių, kurie viliojo ir vilioja archeologus. Seneliai pasakoja, kad po prancūzmečio iš Rusijos buvusi atsiųsta didelė ekspedicija Gondingos piliakalnių kasinėti, lobių ieškoti. Ar rado jie ten legendarinio Gondžio lobius — niekas nežino, nes baisios nelaimės ištikusios kasinėtojus. Vienas po kito penki ekspedicijos vadovai išėję iš proto, susirgę persekiojimo manija, todėl darbai buvę nutraukti ir ekspedicija skubiai išvykusi. Prieš karą Gondingos kalnelius kasinėjo profesorius Kšivickis, kuris radęs daug vertingos istorinės ir archeologinės medžiagos, kurią išvežęs į Vilnių. Sakoma, kad Vilniaus ir Peterburgo archyvuose buvę seni dokumentai apie Gondingos miestą. Seniau nemaža žmonių matydavę ant piliakalnių lobius degant ir įvairias šmėklas bei vaiduoklius. Smalsuoliai ir godyšiai landžiodavę į požemius, ieškodavę užkeiktų lobių, bet niekam nepavykdavę jų surasti. Vieni žūdavę paklydę požemiuose, kitus vaiduokliai nudaigodavę, treti, pamatę požemių baisybes, bėgdavę neatsigrįždami arba išeidavę iš proto.
Kada žuvusios Gondingos kaimynystėje įsikūrė Plungė — tikrų žinių nėra. Ilgą laiką ji buvo paprastas, mažas miestelis, o garsėti pradėjo nuo to laiko, kai joje įsikūrė kunigaikštis Oginskis, rietaviško Oginskio brolis. Tad Plungės apylinkių valstiečiams atėjo sunkių darbų dienos. Jų darbu buvo pastatyti dideli ir labai gražūs Oginskio rūmai, užveistas milžiniškas parkas, sodas, iškasti tvenkiniai ir t. t. Tačiau tais rūmais pasigrožėti arba į parką įeiti paprasti žmonės neturėjo teisės. Prie vartų stovėjo kunigaikščio sargybiniai, specialūs heroldai garsiai šaukdavo pasišalinti visiems nuo kelio, kada šviesiausiojo karieta šešetu žirgų pakinkyta, dundėdavo pro vartus į kelią. Tiktai tada baudžiauninkai patekdavo į kunigaikščio sodybos ribas, kada tijūnui įsakius haidukai atvesdavo juos rykščių įkrėsti. Tačiau kunigaikštis nebuvo labai žiaurus ir bausdavo tiktai didelius tinginius, girtuoklius ir vagilius. Ypač skaudžiai bausdavo už nedorovingumą. Vainiką praradusioms merginoms liepdavo kirsti po 50 rykščių ir paleisdavo iš dvaro su virkščių vainiku ant kaklo. Jų suviliotojams kirsdavo po 100 rykščių, penkis sekmadienius liepdavo kryžium gulėti prie bažnyčios laiptų ir dažnai atiduodavo į rekrutus. Plakdavo neištikimus vyrus ir moteris ir liepdavo vedžioti juos po miestą poromis surištus. Kiekvienas turėjo teisę sudrožti jiems botagu po tris kartus.
Gal būt, nuo kunigaikščių laikų išliko Plungėje nusenęs paprotys rūšiuoti žmones į privilegijuotus aristokratus ir plebėjus. Vasarą visi norėtų pasivaikščioti po parką, pakvėpuoti tyru oru, tačiau šiukštu. Tiktai keliosdešimt „išrinktųjų“ gauna leidimus čia špaciruoti, o paprasti mirtingieji neleidžiami. Pyksta nuskriaustieji ir sako: „Jei negalima, tai tegul nė vieno neleidžia. Kuo mes blogesni už tuos, kurie turi „činus„ aukštesnes kategorijas arba gražesnius kostiumus?“ Jei kuri organizacija surengia viešą pramogą, į kurią sueina eiliniai piliečiai, tai „elitas“ nesilanko, nors pramoga kultūringa ir kilniais tikslais surengta. O jei įvyksta koks koncertėlis, paskaita, spektaklis, tai plebėjams ten nėra vietos: eina tik kviesti „patricijai“. Nors jų prisirenka tiek skystai, kad pajamų neužtenka programos išlaidoms padengti. Kai kartą į koncertą buvo „per klaidą“ patekusios viena siuvėja ir audyklos darbininkė, ponios pakėlė skandalą. „Jei tos mergos čia bus — mes tuojau išeiname. Tai įžeidimas!“ klegėjo „aristokratės“, kurių viena neseniai buvo krautuvės pardavėja, o antroji — vežiko dukrelė. Jos baisiai nemėgsta Plungės plebso.
Dar gyvas buvęs kunigaikštienės dvaro užvaizdą, vienintėlis Plungės valdovų privataus gyvenimo liudininkas, žmonių vadinamas, grapeliu. Nors jis kadaise gyveno tikrai aristokratiškoje aplinkumoje, tačiau ir mužikų neniekino. Dosniai rėmė besikuriančios Lietuvos kariuomenę, už tai neteko kunigaikštienės malonės. Vėliau gavo iš valdžios žemės sklypą, kuris greitai išslydo iš „grapelio“ rankų. Ir šiandien jis gyvena prie buvusio dvaro rūmų ir maitinasi, kaip tas dangaus paukštis, kuris nei sėja, nei pjauna, bet „živnastį“ gauna. Vietos įgulos kariai jį nuolat šelpia. O „grapelis“ vaikštinėja pasenęs, paliegęs, bet visada švariai pasirengęs, džentelmeniškas. Prie stiklelio ar alaus bokalo jis mielai papasakoja mužikų vaikams apie savo įdomius pergyvenimus ir sensacingus nuotykius kunigaikščių rūmuose.
Elektrą Plungei teikia net trys stotys, užtat šviesos atžvilgiu miestas tikrai „be nosies“. Radijo gali klausyti tik drambliškų nervų piliečiai, o „Egipto tamsos“ valandos užeina labai dažnai. Kartais ir „elito“ bare ir prie žalio staliuko tenka sėdėti žvakėmis apsistačius. Užtat bezprizornikai čia labai aktingi. Jie ir iš tėvų kasos litus iškrausto, ir riebius karpius iš parko tvenkinių išžvejoja, o poilsiui susilekia į rūmų rūsį ir per naktis vaišinasi bufeto šeimininkės krupnikais bei likeriais. Net žioptelėjo plungiškiai, kai „angelai sargai” sučiupo bezprizornikus: tai vis turtingų, tituluotų ir gerbiamų tėvų sūneliai. Užtat ir jų „žygių” finalas įvyko uždaromis durimis.
Karo atgarsiai ir Plungėje iškėlė nemaža „plonakinkių”, kurie bėgiojo po krautuves uždusę ir vilko namon maišus bei ryšulius. Viena ponia taip įsismagino, kad išpirk visas vyro sutaupąs — 2.000 litų. O ant rytojaus vyrelis už galvos nusitvėrė, nes pinigai buvo padėti terminuotai skolai mokėti, ir visi vekseliai pateko į protestą. Paskui abu pardavinėjo savo atsargas kaimynams už pusę kainos, kad išvengti anstolio.