Rytų Lietuva: gyvoji senovės dvasia

Rytų Lietuva: gyvoji senovės dvasia

Rytų Lietuva – tai šventa mūsų protėvių žemė, kur kiekvienas piliakalnis, kiekvienas dūmuose skendintis kaimas alsuoja dvasia senųjų laikų. Tai kraštas, kur dar aidi verpstės šnabždesys, kur bažnyčia, seniau dievų šventove buvusi, gilyn į žemę nugrimzdo, o iš jos gelmių šventadienį lyg varpai prabyla… Čia gyvena žmonės, kurių rankos mena audimo raštus, drožybos paslaptis ir dievų garbės ženklus. Šiose žemėse kas žingsnis primena, kad ir mūsų dvasia, kaip ta užburta bažnyčia, gali sugrįžti – jei tik išgirsim tylų jos kvietimą.

Rytų Lietuva: gyvoji senovės dvasia

Mūsų kraštas, rodos, visiems gerai žinomas ir pažįs­tamas, nes jau seniai visokių keliautojų ir krašto tyrinė­tojų visas skersai išilgai išvaikščiotas, todėl gal net ne­verta jame nieko nė ieškoti. Daugelis mano, jog visa, kas gražu ir įdomu, yra tik kituose kraštuose, o visa, kas sava, tas tiek menka ir nieko neverta, kad ir keliauti nė­ra ko; todėl mūsų žmonių, keliaujančių po savąjį kraštą, yra labai maža.

Trylika metų, kai keliauju po visą Lietuvą, daug ko mačiau, daug ko girdėjau, bet dar yra tokių vietų, kurių nelankiau, o jeigu ir lankiau, tai kiekvieną kartą vis dar ką nors nematyta pamatau ir negirdėta išgirstu.

Šį kartą keliauju po gražiąją Rytų Lietuvą, renku Vy­tauto Didžiojo muziejui lietuvių liaudies meną. Kartu ke­liauja ir muziejaus sekretorius V. Kuprevičius.

Darbą pradedame Daugailių miestely. Daugai­liai — miestelis visai mažas. Nameliai visi menki, stogai daugiausia šiaudiniai. Gražiausias miestelio papuošalas — tai sena, stilinga dviejų bokštų medinė bažnytėlė. Šalia jos stovi aukšta varpinė, atskirai pastatyta ir tik ką at­naujinta. Užlipę trečian varpinės aukštan, radome keletą aukštaičių dievdirbių darbo dievaičių ir porą labai senų, su ypatinga ornamentika, kryžių, kurie, kaip spėjama, se­novėje buvo procesijoje nešami aplink bažnyčią.

Bežiūrinėjant varpinės senybes, atsirado ir klebonas, iš kurio mes daug tikėjomės, bet labai nusivylėme. Gerasai kle­bonėlis, nepaisydamas aukštos įstaigos mums duotų įga­liojimų, ne tik nesutiko nieko padovanoti muziejui, bet neleido nė fotografuoti nieko, kas yra bažnyčios ir varpi­nės viduje. Pagaliau per didelį maldavimą pavyko kle­boną priprašyti, kad leistų nors nufotografuoti, nes to­kios retos senybės, niekieno neprižiūrimos, gali ir visai žūti. Išdavę klebonui raštišką pažadą, jog nufotogra­fuotų senienų niekur kitur nepanaudosime, tik muziejaus reikalui, galėjome nufotografuoti daiktus, kurie seniau gal buvo ir šventi.

Daugailių miestely yra įdomus senovės paminklas pi­liakalnis, kuris neseniai kažkokių nenaudėlių buvęs pra­dėtas ardyti. Piliakalny buvę pradėta numirėliai laidoti, supiltų kapų žymės ir dabar tebėra. Kalno viršūnėje stovi keli seni kryžiai, vienas jų buvęs pagražintas medžio pjaustymais, kurių dauguma jau nubyrėję.

Žmonių pasakojimu, senovėje Daugailių piliakalnyje stovėjusi medinė bažnyčia, kuri vėliau, sako, sudegė. Ki­ta bažnyčia buvusi pastatyta irgi medinė, bet kur ji sto­vėjo ir kaip atrodė, to niekas niekad nepasako. Antrajai bažnyčiai sudegus, buvo pastatyta dabartinė. Taigi kai kurie pasakotojai dėl to sako, jog seniau Daugailiai bu­vęs labai didelis miestas, nes turėjęs tris bažnyčias. Gal­būt panašiai yra ir su kitais mūsų miesteliais, apie ku­riuos kartais girdime senus žmones pasakas bylojant, kad koks miestelis turėjęs net 12 bažnyčių.

Kita žymesnė Daugailių retenybė — tai 106 metų se­nelė Nastė Raudonienė, kuri seniau dirbdavusi molinius puodus. Senutė dar ir dabar atrodo gana tvirta, tik vi­siškai kurčia, be kitų pagalbos negalėjau su ja pasikal­bėti, todėl maža ką galima iš jos sužinoti apie senuosius laikus. Šimtametė senelė dabar ir puodų nebedirba. Pa­žymėtina, kad puodus ji dirbo nors ir molinius, bet ne paprastus, o tokius, kuriuose valgius galima kepti ir vir­ti kaip metaliniuose. Seniau čia žmonės kitokių puodų kaip moliniai nė neturėjo.

Daugailiuose nuo senų laikų stovėjo viena palaikė dū­minė lūšnelė, kaip kokia muziejinė retenybė. Žvelgdamas nuo piliakalnio, parodžiau ją savo bendrakeleiviui ir sa­kau:

— Va, žiūrėk, tai paskutinė Daugailių dūminė lūšne­lė, ir kaip tik šiuo metu kūrenasi, nes pro jos dureles, čiukurą, pastogius ir sienų plyšius rūksta rudi dūmai. Taip dūminės visuomet rūksta, kai jų krosnis kūrenasi.

Taip manė ir visi miestelio gyventojai. Kai pro šiau­dinį stogą raudonos liepsnos parodė ugnies liežuvius, tuomet visi suprato, jog trobelėje kas nors negerai da­rosi. Sujudo miestelis kaip skruzdėlynas, kiekvienas bi­josi, kad vasaros sausroje išsiplėtęs gaisras nenušluotų viso bažnytkaimio.

Dūminėje lūšnelėje gyveno senutė Papučkienė. Ji bu­vo garsi gydytoja, gydydavo žolėmis gyvulius ir žmones nuo visokių ligų ir kitų negerovių. Trobelės užkrosnyje buvo sukrautas didžiausias laužas visokių vaistažolių, ku­rios, krosnį pakūrus, ir užsidegė, o nuo jų ir visa lūš­nelė.

Bematant subėgo pusšimtis gerų žmonių ir tuojau puo­lė gelbėti degančio senutės turto. Seną kraitinę skrynią ir dar šiokių tokių niekelių iš ugnies pavyko išnešti, bet lūšnelės gyventoja senutė Papučkienė ne tik nesikrausto iš ugnies apimtos trobelės, bet nesiduoda nė išnešama. Vienas drąsuolis prievarta ištraukė ją laukan. Paskui se­nelė vis dar prašėsi, kad leistų eiti jai į ugnį gyvai su­degti. Spėjama, kad ugnyje paliko senutės pinigai, todėl ji nebenorėjo nė gyventi.

Trobelei sudegus iki pat pamatų, gesintojai pradėjo kabliais ardyti pakrosnį, ieškodami, bene ras ką gerą nesudegusį. Tik staiga kad šoks iš ugnies viena po kitos didžiausios žiurkės. Visi nustebo, kad troba sudegė iki pamatų, o žiurkės liko gyvos.

Pavakary pasiekėme Salako valsčiaus Gaidžių kai­mą. Stovi jis aukštoje vietoje, prie gražaus Sylio ežero. Žuvis ežere žvejoti gali tik tas, kuris tą ežerą nuomoja, taigi ir prie pat ežero gyvendamas negali žuvies nė pa­ragauti.

Gaidžių kaimo paklonėje, kalnelio skardyje, kiūto di­džiausias akmuo kaip troba. Vardo, sako, jis neturi, visi vadina Darymo akmeniu. Seniukas Jonas Žilinskas apie tą akmenį papasakojo man tokį padavimą.

Senovėje, sako, velniai čia gyvenę kartu su žmonė­mis. Vienas kažkoks velniūkštis susiderėjęs su boba, kad jis didįjį Gaidžių kaimo akmenį nuris į Darymo balą, ku­ri prieina netoli kaimo paklonių. Jeigu jau ką susideri, tai gali negali, žūtbūt turi padaryti. Taigi, sako, ir tas velniukas vargšelis susiderėjęs rito milžiną akmenį iš vi­sų jėgų. Nors velnio be galo didelė jėga, bet ta boba, matyt, buvo kokia pikta ragana ir tą akmenį užkerėjo, kad velnias, pusę kalno jį nuritinęs, nebegalėjo toliau beparisti. Taip ir šiandien tas akmuo tebestovi pusiau­kelėje tarp Gaidžių kaimo ir Darymo balos.

Darymo akmuo už Puntuką gerokai yra mažesnis, bet gana reto didumo, nes, greta stovėdamas, ir didelis vy­ras vos pasiekia jo viršų. Akmuo yra labai įdomios iš­vaizdos. Gal senovėje buvo koks Perkūno aukuras. Ženk­lų ir įrašų jame nematyti.

Gaidžių ir Antalgės kaimo apylinkėje yra Antalgės piliakalnis. Apie Antalgės piliakalnį, girdėjau, žmonės pasakoja įdomių padavimų. Seneliai šneka, kad senovėje ant to piliakalnio stovėjusi bažnyčia, tik ne katalikų, o pagonių dievaičių. Paskui toji bažnyčia nuėjusi gilyn žemėsna į piliakalnį. Sako, kad šventadienį, pačiame vi­durdieny, kai bažnyčioje eina mišios, tai, gerai įsiklau­sęs, gali girdėti piliakalny varpais skambinant. Sako, ateis laikas, ir toji bažnyčia iš kalno vėl iškils.

Apsilankius pas Gaidžių kaimo gyventojus, surasta šiokių tokių retenybių. Viena žymesnė to kaimo reteny­bė — tai vyras verpėjas Mikas Viščius-Gurkšnys. Tikroji jo pavardė — Viščius, Gurkšniu jį tik pravardžiuoja. Čia toks paprotys, kad visi prie tikrosios savo pavardės turi ir kokią nors pravardę. Dažniausiai tokios pravardės rei­kia tam, kad, tame pat kaime esant ir daugiau gyven­tojų vienodomis pavardėmis, vienpavardžius lengviau bū­tų galima atskirti vienus nuo kitų.

Mikas Gurkšnys — 76 metų senelis. Verpti jis išmokęs kokių 15 metų vaikas. Verpia jis ne rateliu, kaip dabar visos verpėjos, bet su senoviška verpste, kokiomis šioje apylinkėje verpdavo prieš 60 metų. Nors senoviškų verps­čių čia visur galima rasti, dabar jomis jau niekas ne­beverpia, o jaunesnieji nėra net matę, kaip verpstėmis tai daroma.

Verpstė susideda iš dviejų dalių. Viena da­lis, prie kurios pririšamas verpiamasai kuodelis, yra pa­naši į kastuvą ir stovi statmenai. Antroji verpstės dalis pritaisyta apačioje statmenosios, ant jos verpdama at­sisėda verpėja ir šitaip prilaiko verpstę, kad ši neparvirs- tų. Ir trečioji verpstės dalis, vadinamasai verpstukas, ku­riuo sukamas verpiamasai siūlas. Verpstukas esti poros sprindžių ilgio, dailiai apvaliai ištekintas iš medžio. Vie­nas jo galas visai plonas, kad būtų patogus pirštais suk­ti, o antrasai su didele buože, kad verpstukas smagiau įsibėgtų. Verpstės lentelė, prie kurios rišamas linų ar vil­nų kuodelis, esti išpjaustyta gražiais ornamentais, daž­niausiai skrituliais su šešialape rožele. Daugelis verpsčių turi po 100 metų ir daugiau, vienoje net mačiau įrašytus 1801 metus.

Verpėjas Gaidės kaime
Verpėjas Gaidės kaime. Verpėjas, verpiantis verpstoku, nufotografuotas rentinio trobesio sienos fone. Balys Buračas (fotografas); Viktoras Kuprevičius (fotografas) 1936 m. © Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus

Kaimynai nuvedė mus pas senelį verpėją. Subėgo ir viso kaimo vaikučiai pasižiūrėti, kaip verpiama senoviška verpste. Seniukas Gurkšnys savo mokslą čia pat visiems ir parodė. Tuojau pasiėmė verpstę, prisirišo prie jos sau­ją kanapių. Pluoštelį pakulų išpešęs, pradėjo pirštais tai­syti siūlą ir sukti jį verpstuku. Paskui suverptą siūlą už­vyniojo ant to paties verpstuko, kaip ir ant šeivos. Taip verpia, ligi priverpia visą verpstelį, o paskui nuo to verps- telio išveja į kamuolius arba į lanktį.

Senelis Gurkšnys verpia kaip geriausia verpėja, geriau nė su rateliu nepaverptų. Jis savo gyvenime sakosi jau labai daug siūlų suverpęs maišams ir tinklams. Dabar dėl senatvės šiuo amatu neužsiima. Žmonės pasakoja, kad šioje apylinkėje kai visi tokiomis verpstėmis verpdavo, tai ir daugelis kitų vyrų susiverpdavo siūlų tinklams ir maišams. Taigi seniau Aukštaitijoje vyrų būta ne tik au­dėjų, arba atkočių, bet ir verpėjų, kurių vieną kitą ir šiandien užtinkame. Rytų Lietuva audimo menu plačiai pagarsėjusi nuo seniausių laikų.

Gaidžių kaime, čia pat prie garsiojo seniuko verpėjo, gyvena ūkininkai Tilvyčiai, kurių tėvas yra buvęs garsus Aukštaitijos dievdirbys. Dievdirbys Justinas Tilvytis gimė 1834 m. Zarasų apskrities Tauragnų valsčiaus Pilkenių kaime. Jaunas būdamas, jis mokėsi rusų statybos kur­suose. Žmogus buvo apsišvietęs, rūpinosi ir kitų šios apy­linkės švietimu, todėl buvo visų mylimas ir gerbiamas žmogus. Kaip gabus dailių medžio pjaustymų mėgėjas, prasimanė dirbti kryžiams dievukus. Dievdirbio amatą pa­mėgęs, šiai apylinkei padarė daug gražių šventųjų sta­tulėlių, kurių nemaža čia dar užsiliko ir iki šių dienų.

Antanas Tilvytis, užlipęs ant gryčios aukšto, surado sa­vo tėvo darbo palikimą — vieną kitą šventųjų statulėlę — ir padovanojo muziejui. Tilvyčio darbo dievukų veidai be ypatingų bruožų ir išraiškos, bet jų rūbai labai gražiai ir stilingai išdrožinėti. Spalvas jis mėgdavo ryškias ir tamsias.

Privažiuojam Antabaltės kaimą, kuriame, pasa­koja, esanti garsi šios apylinkės audėja Uršulė Griciūtė. Pirmoji kaimo gryčia dūminė. Įeiname vidun patyrinėti, kaip čia dūminių vidus ir krosnis įrengta. Įėję neradome troboje nė jokios gyvos dvasios. Žmonės buvo išėję į lau­kus rugių pjautų ir palikę atviras duris. Kaimas ruošiasi pietums, pjovėjai ir pjovėjos būriais skuba iš lauko. Kaip gražu pažiūrėti, kada visi vyrai, moterys, jaunos merge­lės, senos senelės ir seneliai dainuodami pareina nešini žibančiais pjautuvais. Čia vyrai ir moterys yra visi lygūs pjovėjai. Kiekvienas esti pats sau pjovėjas ir rinkėjas, todėl visi dirba lygiai vienodai sunkų darbą.

Antabaltės kaimo vidury gyvena garsioji audėja Ur­šulė Griciūtė. Užeiname kieman. Visa Gricių šeima na­mų gonkelėse sėdi apie stalą ir šaltibarščius valgo. Kait­ra neapsakoma, nors į šulinį lįsk atsivėsinti, nes ežere šilta kaip katile. Garsioji audėja, nebaigusi nė pietauti, nusivedė mus parodyti savo audimų. Tuojau pradėjo iš margųjų skrynelių traukti įvairiaraščius dimus, staldeng­tes ir rankšluosčius. Vieni jų keturių, kiti aštuonių, še­šiolikos, dvidešimties ir daugiau nyčių vėrimo. Spalvų irgi labai įvairių.

Audėja Antabaltės kaime
Audėja Antabaltės kaime. Balys Buračas (fotografas); Viktoras Kuprevičius (fotografas) 1936 m. © Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus

Audėja Griciūtė — tikra amatininke, nes audžia ne tik sau, bet ir visai plačiai apylinkei pagal užsakymą. Ji pati išgalvoja ir naujus audimo raštus. Austi išmokusi iš savo močiutės, jokių audimo kursų nėra lankiusi. Au­džia paprastomis senovės kaimo staklėmis.

Rytų Aukštaitija rugius pjauna lenktais pjautuvais. Zarasų, Degučių, Tauragnų ir Salako valsčiuose dalgiais rugius pjaunančių neteko matyti, bet ir vienarankė dal­gelė čia didelė retenybė. Dalgiais pjaunami rugiai tik stogams dengti skirti, kad ilgesni būtų, nes pjautuvais negalima nupjauti sulig žeme. Sieną ir dobilus taip pat dalgiais pjauna.

Labai gražu pažiūrėti, kai čia visi vyrai ir moterys, o kartais ir vaikai vikriai darbuojasi gražiai lenktais pjau­tuvais. Įsižiūrėjęs į pjovėjus, matai, kaip jie gražiai apima ranka saują, arba, kaip čia sako, siūtį, rugių ir antra ranka vikriai ją pjautuvu nupjauna.

Nupjautųjų rugių dar nepadėjęs iš rankos, pjovėjas vėl pjauna kitą siūtį. Taip daro kokius 5—6 kartus, kol supjauna pilną saują rugių. Kai jau sauja daugiau apimti nebegali, pjo­vėjas, kaire ranka suėmęs už šiaudų pašaknių, o dešine užkabinęs pjautuvu už pavarpio, gražiai pakelia tą sau­ją virš savo galvos ir padeda ant nupjautos dirvos. To­liau taip pat pjauna kitą saują. Kai supjauna 7 tokias saujas, suriša visas pėdan ir guldo jį čia pat ant nupjau­tos ražienos. Gerų rugių vienas pjovėjas su pjautuvu čia per dieną, sako, supjauna tris kapas pėdų. Aukštaitijos rugiai visur labai menki, nes žemė — grynas smėlis.

B. Buračas „Aukštaitija. Rytų Lietuvoje” // Pasakojimai ir padavimai 1996 m., p. 227-233

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *