Lietuvių kryžiai. Kuriai nors, tautai, jos būdui bei praeičiai pažinti, yra nemaža šaltiniui. Ištikimiausias šaltinis, rodos, turėtų būti rašytas žodis, t. y. įvairias kronikos bei metraščiai. Bet jų dažnai trūksta, jų teikiamos žinios ne visados esti tikros ir nuolat reikalingos kritiškai patikrinti. Čia ateina pagalbon kalba, folkloras, archeologija ir tautinis menas. Lietuvių tauta kaip tik yra viena iš tų, kurių rašytiniai dokumentai neduoda užtenkamai medžiagos jos praeičiai pažinti, jai daugiausia tenka šiais antrininkais šaltiniais naudotis ir tik džiaugtis belieka, kad nors jie gausūs yra.
Aš čia pasistengsiu kėliais bruožais charakterizuoti vieną tų šaltinių — tautinį meną ir pasidalinti tomis mintimis, kurias prieini jį bestebėdamas.
Jau senai ir daugelio akis magina mūsų dainos, pasakos ir dailė, žodžiu — tautinis menas. Meną lietuvis ypač mėgsta ir juo paįvairina savo dažnai skurdžią būklę. Dailės žymiausi kūriniai — audiniai ir kryžiai. Be estetinio pasitenkinimo jie dar sudomina mus savo formomis, išsivystymu, tam tikru stiliumi. O iš to jau mes galime daryti tam tikras išvadas ir apie jų dirbėją, jo būdą bei praeitį. Taigi, tautinį meną galima dvejopai nagrinėti ir vertinti: tik kaip meno kūrinys ir kaip istorinis dokumentas. Šiuo kartu aš imsiu vieną lietuviu tautinio meno šaką — kryžius ir panagrinėsiu juos istoriškai archeologišku atžvilgiu.
Gali kilti klausimas: kodėl gi kryžiai yra taip svarbūs mūsų tautinės kultūros padariniai ir ypač kodėl jie reikšmingi istorijai? Ogi štai dėl ko. — Didelis veiksnys žmonijos ir tautų gyvenime yra tikyba. Tikybiniai jausmai išsiduoda įvairiais matomais pavidalais ir iš tu išviršinių ženklų galime pažinti tautą ir ypač jos praeitį. Žinoma, laikui bėgant, viskas kinta, įvairios išorinės ir išvidinės įtakos taip pat turi didelės svarbos, bet visados lieka senųjų sąvokų atbalsiai ir jie padeda atgauti tai, ką rodos, amžiai jau turėtų nuo mūsą nuslėpti.
Kryžius dabar yra suprantamas kaip krikščionystės simbolis ir tą reikšmę jau 20 a. kaip turi. Kiekvienas krikščionis gyvas būdamas nuolat jį turi prieš akis ir mirus dažnai jo kapą tuo pačių ženklu papuošia. Dabar kyla klausimas, ar žmonės, pirm krikščionystę pažinę, žymėdavo kuomi mirusiųjų kapus, ar tas paprotys tik su krikščionyste atėjo? Šiuo klausimų kreipkimės į istoriją bei archeologiją. Be to, aš čia kalbėsiu tik apie lietuvius, visas jų gimines, vienu žodžiu vadinamus aisčius. Visoje Europoje plačiai yra žinomi vadinamieji mengirai, lietuviškai stabakuliai*. Jų apsčiai buvo ir yra Lietuvoje. Tatai žmogaus didumo akmenys, aptašyti, nelygios piramidės pavidalu ir pastatyti stačiomis. Kitų žymu net galva, rankos. Mokslininku jie yrą laikomi seniausiais žmonijos paminklais, dar iš akmens gadynės. Spėjama, kad mengirai buvo statomi kapinėse ir pradžioje turėjo religinės reikšmės, nes buvo laikomi totemais arba fetišais, kuriuose gyvenusios mirusiųjų vėlės. Lietuviai XIII-X ą. pr. Kr. baigė akmens kultūros laikmeti, taigi, mūsų krašto mengirai yra tikri žilos senovės liudininkai.
*Stabakulys yra žemaičių žodis, susidaręs iš stabas + kūlys (kūlys žem. akmuo), t y. akmeninis stabas.
Kokiu būdu tie mengirai atsirado? Kai kuriuos savo mirusius, paprastai karžygius ir kunigaikščius, lietuviai sudievindavo, imdavo garbinti kaip šventuosius ir ant jų kapu statydavo numirėlių pavidalo stovylas. Toks mirusių garbinimas vadinaisi nekrokultu. Taip buvusi apdievintą Kerniaus duktė Pajauta, kurios Stovyla buvusi Iiepinė prie Žąslių ežero, Kernius, Spera, Kukuvaitis, Palemonas. Ant Kerniaus kapo, stovėjusi jų garbei medinė stovyla, kuri paskum dieviškomis iškilmėmis ilgus metus buvusi garbinamą. Kunigaikštis Utenis, savo tėvui Kukavaičiui, ant jo kapo buvęs pastatęs „statuam pedestram“, paliai Šventosios upę… Tokias žinias, mums teikia Kojalavičius, Narbutas ir kiti istorikai.
Bet… juk kiti tvirtina, kad nei Kerniaus, nei Spėros, nei kitų čia paminėtų kunig. nė būte nebuvę. Tai vėl prikiša, kodėl tų stovylų dabar nėra. Čia galima šit kas atsakyti. Stovylos buvo statomos iš akmens ir medžio. Medinės, žinoma, veikiai supuvo, o iš akmens ir metalo padarytąsias, krikščionystę įvedant, dažniausiai sudaužė, sukapojo, į balas ir upes sumetė. Tokių atsitikimą raštuose randame daugelyje vietų.
Kad tikrai tokių stovylų būta, patvirtina radiniai Prūsuose. Prūsuose tokių prasto darbo akmeninių figūrų yra likę daug daugiau ir jos yra Lisauer’io, Hartman’o, Bezzenbergerio ir kitų mokslininkų aprašytos. Jų galima esą matyti Prūsijos muziejuje Karaliaučiuje. Tos prūsų stovylos, atvaizduojančios daugiausia vyrus, buvo randamos ant kapų (kurhanų). Todėl netenka abejoti, kad lietuviai senovėje ant savo mirusiųjų kapų statydavo šiokius ar tokius paminklus*.
*Nauduotasi J. Basanavičius. Apie vėles bei nekrokultą senovės lietuvių. Studija veikale, iš gyvenimo vėlių bei velnių. Chichago, 1903 m.
Krikščionybę įvedus, jau iš pareigos, kaip emblemą naujos tikybos, reikėjo statyti ant mirusiųjų kapų kryžiaus pavidalo paminklus. – Ir ką gi mes matom? Sambijos vyskupas-Mykolas (Michael) 1426 m. prūsams įsako nestatyti ant mirusiųjų kapų jokių kryžių, pastatytus nugriauti, o neklausančius nubausti pinigais per 3 markes. To draudimo priežastis paaiškėja iš vysk. Tyškevičiaus 1752 m. rašytos knygos. Tenai jis sako, kad Žemaitijoje randami kryžiai ir šventųjų stovylos esą panašūs ne į krikščionių šventuosius, bet į pasakiškus gyvulius.
Na, kokie gi galėjo tie kryžiai būti? Basanavičius mano, kad mūsų kryžiai yra išsivystę iš paprasto stulpo. Stulpas senuose raštuose* turi tą pačią reikšmę kaip ir stabas, balvonas, deivė, net abrozas (paveikslas). Kai kurie senovės tyrėjai (A. Mierzynskis) tvirtina, kad žodis stabas turįs tik akmens, kad ir švento, reikšmę. Tiesa, prūsų kalboje žodžiai stabas, stabis tiktai reiškia akmenį. Ir čia vietovardžiai: stabe-lauken, stabe-brast… Bet atsiminkime ką tik kalbėtus akmeninius paminklus – stabakulius ir stovylas ant mirusiųjų kapų. Tą pat saka ir vietovardžiai. Stabu-kalnė tai ne akmens kalnas, bet kalnas, kurio viršūnėje stovi stabai. Be to, senobės, lietuviai deivės (stulpo, stabo) žodžiu taipgi vadinę didelį akmenį, kurs buvęs aukuru**.
*Žr. Volterio, Lietuviška chrestomatija. Petr. 1903 m. 98 psl.
**K. Būga. „Idolum – Dievaitis”. „Lietuvių tauta” kn. 1, d. 2
Stulpas, statomas ant mirusio kapo, buvęs paprasta ar kiek pagražinta grabo lenta. Paskum iš viršaus prikalę dar po dvi žemyn einančias lenteles. Tokių stulpų ir šiandien esą Mažojoje Lietuvoje ir karieliuose (suomių giminė). Suomių giminės su aisčiais turėjo reikalų dar akmens kultūros laikmety – taip seni yra kapastulpiai..
Krikščionystės įtakoje kapastulpiai taip pasikeitė: ant vyrų kapų ėmė statyti tikrus kryžius, ant motery kapų statomi kryžiai pasilaikė senąjį stogelį. Be to, vyrams statydavo kryžius iš ąžuolo, o moterims — iš pušies, liepos ir eglės. Čia reikia atsiminti mūsų dainų ir pasakų „metamorfozes“, kaip bernelis virsta ąžuolėliu, mergelė liepele. Tuos stulpus statydavo ne gale galvų, bet kojūgaly. Mat, atsikeliant iš kapo būsią ko nusitverti.
Kapastulpiai* vystėsi toliau. Prikalė lenteles iš visų keturių pusių ir pasidarę keturkampis stogelinis kryžius; padidino šoninių lentelių skaičių ir gavo kūgio pavidalo kepurę. Po ta kepure prikalė dievamūką ar kokio šventojo stovylą. Tokie stogeliniai kryžiai yra labai retas daiktas. Keturkampių kryžių esą vietomis prie kelio Tiroliuje, o su apskritais stogeliais — Rumunijoje, bet jie visur čia retenybė. Lietuvoje, jų netrūksta. Šią vasarą gražų keturkampį stogelini kryžių (be jokios kryžavonės) mačiau Lamokų k. kapuose, Vabalninku v., o apskritą (konusinį) Tiltagalių k. kapuose, Subačiauš v.
*Tokių kryžių ypač daug yra Kupiškio ir Šimonių — Viešintų apyl. Apie juos dail. A. Varnas taip rašo: „Iš atsiųstųjų pavyzdžių matau, kad Kupiškio apylinkėse yra labai gražių kryžių. Jų kai kurie stačiai pavyzdingi savo ornamentika…“
Paskum stogeliniai kryžiai, virto koplytėlėmis. Kūginė kepurė pasidarė netaisyklingu kubu, kubo šonus ėmė daryti tuščius ir iš visų keturių pusių pristatinėti pjaustytų dievukų. Koplytėlės kartais turi net du ar tris „gyvenimus“ (aukštus), vis stovylėlių pristatinėtus. Viskas baigiasi geležinė spinduliuota viršūne.
Pagaliau įsivyravo kryžavonė ir gavone tikrą kryžių, tiktai visą apkabinėtą įvairiais papuošimais, rūpestingai iš medžio išpjaustytais*. Mūsų dienomis tų ornamentų nebedaro ir lieka tik plika kryžavonė, metaline mūka. Mūsų dienų kryžiai yra labai aukšti, o koplytėlės visai žemos mat, kas gi, galvą atmetęs, tas visas gudrybes bėįstebėtu.
*Tokių kryžių ypač daug yra Kupiškio ir Šimonių — Viešintų apyl. Apie juos dail. A. Varnas taip rašo: „Iš atsiųstųjų pavyzdžių matau, kad Kupiškio apylinkėse yra labai gražių kryžių. Jų kai kurie stačiai pavyzdingi savo ornamentika…“
Tokia yra kryžių išsirutuliojimo eiga nuo seniausių laikų iki mūsų dienų. Bet čia gali kas prikišti: juk kryžiai statomi iš nepastovios medžiagos — medžio, greitai pūsta, tad iš kur žinome, kaip atrodė tie kryžiai senovėje? Mes neturime senesnio kryžiaus, kaip per pusantro šimto metų, iš kur mes galime užsitikėti kryžių senumu?
Čia ateina pagalbon kryžių ornamentika. „Rodos — sako Basanavičius*, — ne vienų lietuvių tautinėje dailėje randasi proistorinių laikų ornamentikos Iikučių, bet rodos, niekur josios proistoriškumo nėra tiek daug likę, kaip pas lietuvius ir bendrą su jais turinčius ornamentiką, suomius”. Pirmiausia paieškokime pačios kryžiaus formas kilmės. Pasirodo, kad kryžius išrastas dar giliausioje senovėje, toli prieš Kristaus erą ir yra kilęs iš vadinamosios svastikos, saulės bei ugnies simbolio. Šį ženklą randame pas asirus, indus ir daugelį kitų senovės tautų. Kitų nuomone, tai esąs indoeuropiečių protautės ženklas. Kryžius, kaip papuošalas, jau senai buvo vartojamas. Ašurbanipalas ant krūtinės nešiojęs papuošalą — kryželį, visai tokį, koks yra šiandien krikščionių nešiojamas. Sargono bareliefe prie auskaro matome ir kryželį. Kryželiai buvo gerai pažįstami ir lietuviams dar stabmeldžiais tebesant. Nors svastika tikroje savo formoje yra lietuviams mažiau žinoma, bet čia labai dažnai sutinkamas apskritimas, pusiau mėnulis ir spinduliuotas kryžius, išsivystęs iš apskritimo (saulės). Pati svastika dar reiškianti ratu einančią saulę, taigi, idėja visur ta pati. Spinduliuoti apskritimo pavidalo, kryžiai buvo daromi iš geležies ir jie paprastai esti prikalti kryžiaus — stulpo viršūnėje.
*Lietuviu kryžiai, archeologijos šviesoje“ 21 p.
Be saulės kryžių ornamentikoje randame ir kitus dangaus kūnus: mėnesį, (pusmėnulį), žvaigždes. Kad lietuviai garbino dangaus kūnus, patvirtina dainos, pasakos ir kronikos.
Kiti verti pastebėti ornamentai bus geometriniai (zigzagai, spiralės, eglaitės, kriputės, langučiai, pynutės) ir šis tas iš augalų bei gyvulių pasaulio (tulpės, roželės, lotosas, karveliai, žalčiai ir kt.). Ypač senas papuošalas, taip dažnai randamas lietuvių žalvario sagtyse (fibulose), apyrankėse ir saisteliuose yra tulpė. Ypač pastebėtina tulpė, tuomi, kad ji, nuo vartojimo žalvario sagčių užbaigose iki vartojimo mediniuose papuošaluose, nėra padariusi veik jokių atmainų savo formos raidoje. Tatai rodo, kad lietuvių tauta savo puošybinio grožio pajautime pasiliko ištikima ištisiems amžiams. Tatai leidžia mums spėti, kad kryžių ornamentika keitėsi labai nežymiai ir ištisus amžius išbuvo neatsimainiusi. Čia galima pastebėti vieną stambų, lietuvių būdo bruožą — pastovumą ir to išdavą — konservatyvumą formų keitimosi atžvilgiu*.
*Naudotaisi P. Galaunės, Lietuvių kryžiai.
Tie patys motyvai kartojasi ir mūsą audiniuose. Čia kyla sunkūs klausimai: iš kur lietuvių tautiniame mene randamas tai Indijos simbolis svastika, tai tulpės, tai gludas (lotus) ar pagaliau lelija, archaiškoji Egipto karalių bei viduramžio riterių emblema?
Iš geometriškų figūrų įdomiausia yra spiralė, panaši į apverstą raidę S žalvario gadynėje (apie 1500 m. pr. Kr.) ji buvo labai mėgiama Skandinavuose.
Iš gyvulių ypač pastebėtinas žaltys. Lietuvos mitologijoje žaltys yra plačiai žinomas, kaip dievo Pikulo, mirusiųjų pasaulio (peklos) valdytojo, emblema,
Kiti papuošalai: širdis, taurė, monstrancija, angelai, žvakės, akis (Dievo apveizda) ir kt. yra aiškūs krikščionybės įnašalai. Jie ypač gausus vėlesnio laiko kryžiuose.
Taigi matome, kad kryžiai, kaip savo forma, taip ir ornamentika, maža teturi savyje krikščionių dailės žymių, o daug juose esama su senovės lietuvių tikyba susijusių elementų.
Gražiai čia pastebi Basanavičius: „Viršum stogelių, kur seniau, rasit, tik saulę, mėnesį ir žvaigždes tedėjo, ėmė statyti ir kryželių, tačiau dažnai taip juos supindami su anų emblemomis, kaip mes juos dar šiandie matome. Senovėje lietuvių garbinamieji: saulė, mėnuo, žvaigždes dar turi ant tų paminklų savo emblemas; ant jų matome žalčius, kuriuos taip gerbė senovėje; ant jųjų tupintieji paukšteliai savo čiulbėjimu ramina kapuose gulinčiųjų vėles, įvairūs skambalėliai suteikia joms muzikos garsų.
Žinoma, medinėse šventųjų stovylėlėse yra daug bažnytinės įtakos. Šventųjų stovylės, be abejojimo, yra atneštos iš svetur. Bet ar neturėjo jos gilesnių šaknų tautoje? Rodosi, kad taip. Tatai, logiškai galvojant, seka iš aukščiau pasakytojo. „Jei mes dabar sutiktume, — sako Basanavičius — kad dar prieš įvedant Lietuvoje krikščionystę, stogastulpiai, prasti ir su koplytėlėmis, jau buvo ant kapų ir prie kelių statomi, turėtume teisę manyti, jog tuomet po stogeliais prie stulpų ir koplytėlėse buvo statomi tautos dievai, dievaičiai ar kokie šventieji — kitaip būt negalėjo. Kad dievų bei dievaičių ir įvairių šventųjų senovės Lietuvoje turėta, tam žinių nestinga. Dargi žinomi yra vardai taip vienų, taip ir kitų.
Dail. A. Varnas taip pat yra linkęs matyti, kad lietuviai yra turėję stabus. Jis nurodo kad visas, katalikiškam tikėjimui atatinkamas šventųjų statulėles, žmonės nevadiną kitaip, kaip dievukais. Antra — pačiuose dievdirbiuose, matyti visuomet butą ir esą užsilikusio palinkimo atsipalaiduoti nuo bažnyčios varžomų taisyklių, beskaptuojant šventųjų pavidalus. Tą pat, pirštu prikišamai, rodo ir incidentai su vyskupais bei kunigais. Čia vėl žodžiai balvonas, dievainis, dieveklis, stovyla, stabas, dievadirbys (žmogus, kurs mokėdave dirbti dievaičius, o paskum kryžius ir dievamukus) rodo, kad turėjo būti jiems atatinkamos sąvokos.
Iš viso pasakytojo matome, kaip didelis turtas yra mūsų tautinis menas. Mes patys turime jį įvertinti ir kitiems parodyti. Daug pastangų reikalinga buvo padėti atgimstančios Lietuvos pionieriams, kad pirmoje tarptautinėje parodoje Paryžiuje 1848 m. Lietuvos etnografijos rinkinys, įterptas Rusijos rinkiniu tarpan, napraeitu be žymės, be aido, o gautu Lietuvos skyriaus vardą. 1925 m. tarptautinėje meno parodoje Monzoje, Čiurlionio Galereija, už dalyvavimą su savo eksponatais (fotogr. kryžių nuotraukomis ir geležiniais jų galais), gavo aukščiausią dovaną – garbės diplomą. Pasirodė specialūs leidiniai apie mūsų tautodailę ir prancūzu kalbose. Italu meno teoretikai ir istorikai negalėjo atsidžiaugti mūsą tautodaile ir apgailestavo, kad mes ją turime pas save kaip po užraktu ir vargu bau patys žinome, koks tai didelis yra mūsų dvasios turtai.
Literatūra:
„Lietuvių kryžiai”. Surinko A. Jaroševičius, įžangą parašė dr. J. Basanavičius, vinjetes iš tautinių motyvų sutaisė A. Žmuizdinavičius. Vilnius, 1912 m. čia yra 80 pieš, ir Basanavičiaus studija „Lietuviu kryžiai archelologijos šviesoje” (1 – 30 psl.), kuria šiame savo raišinyje daugiausia naudojausi.
Balys J. Lietuvių kryžiai // Panevėžio balsas. – 1927, Nr. 43-52