Palangos prašmatnybių istorija. Išaušo pavasaris. Atidarau langą. Nesusivaldau. Spyna sužvanga, ir aš — Vytauto gatvėj.
Saulėta. Apsižvalgęs pasuku į „Birutės“ medyną (vietos „lenkų“ „Tiškevičiaus parku“ vadinamą). Atsisėdu poilsio prieš pat „Lurdo“ „grotas“.
Nors ne kartą čia ilsėjausi su džiaugsmo kupina širdim, bet šiandien, jei būčiau išgalėjęs, būčiau maironiškai dainavęs.
Ir iš tikrųjų, pro akis ima slinkti Palangos praeities istorija (o ji romantiška!). Bet šį kartą aš nemanau jos atausti: čia nupasakoju tik atskirų prašmatnybių istorijas.
Palanga „garsi“ nuo XII a. 1161 m. Danijos karalius Voldemaras I išlipo su savo kariuomene Palangoj. 1258 m. Palanga patenka į dokumentus (aptikęs dr. J. Basanavičius), o XIV a. į kroniką (literatūrą) Kęstučio su Birute vedybų proga (1343).
Palanga buvo žemaičių tikybinis centras; čia degė šventoji Praurimės ugnis. Su šia šventove susijęs ir Birutės, Vytauto Didžiojo motinos, gyvenimas. Štai kaip dr. A. Pajevskis rašo:
Palanga – Žemaičių tikybinis centras
— Birutė, išgarsėjusi dėl savo grožio, turtingo žemaičio Vydmanto (XIV a.) duktė, buvo vaidilutė Praurimės šventovėje, šiandieninėje Palangoje, Baltijos jūros krante. Kęstutis, Trakų kunigaikštis, grįždamas kartą iš kryžiuočių žygio, sustojo Palangoje ir, pamatęs ten netyčia Birutę, taip ją pamilo, jog pagriebė ją jėga ir vedė. Buvo ji geriausia žmona, o būdama kunigaikštienė, buvo mylima visų savo žmonių. Mirus Kęstučiui, kuriam padovanojo 5-tą sūnų — Patriką, Voidatą, Vytautą, Tautvylą ir Zigmantą bei dukterį Danutę, vėl grįžo į Palangą, į Praurimės šventovę ir čia, tarnaudama prie jos aukuro, mirė 1416 m. Gyvena ji iki šiolei žmonių atminime, kurie pagonystės laikais, jai mirus, laikė ją šventąja ir jos vardu pavadino kalną, kuriame kadaise turėjo Praurimės šventovę, ir net šiandieną laiko ją per šventą ir keliauja prie jos kapo aname kalne, kuris stovi ties jūra ir žeimaitiškai yra vadinamas „Rakštis šventos Birutas“ („Šventos Birutės bokštas“?).
Šiaip ar taip, nors istorija šį padavimą ir atmeta, Birutės vardas kažkaip susijęs su žemaičių „pagonišku“ religingumu. Tik šio dėliai „Birutės“ kalne jau senovės laikais buvo pastatyta šv. Jurgio koplytėlė, kurios dienos buvo „suskaičiuotos“. Ilgainiui rados kryžius. O 1866 m. kun. K. Steponavičiaus dėka buvo pradėta statyti mūrinė koplytėlė, kurią baigė tik 1869 m. „Palangos Krašte” (1925 m.) yra nurašyta ši klebonui dedikacija: „Koplicze ta stojos par proces ir rupesnius kunega Konstantina Staponavicziaus Palongos kleboną, kuris isz tu rupesniu nutrotije svejkaitą ir parsikiele ing viecznastę amžiną metuose 1870. mienesie Giegužies 8 dieno“.
Pokalbis su klebonu
Tai tokia „sausoji“ „Birutės“ koplytėlės istorija. Norėdamas faktą paryškinti, pokaičiu užėjau pas vietos kleboną. Įsikalbėjęs paklausiau:
— Kodėl rusai buvo bedraudžią koplytėlės statymą?
Nusišypsojęs klebonas atsakė:
— Rusai, tiesdami nagus į Pabaltę, buvo supratę, kad katalikybė stovi skersai kelio jų „politikai“, tad visai nuosaiku, kad ėmėsi statymą trukdyti, ypač kad ši, trečioji iš eilės, jau būtų buvusi ilgaamžė — mūrinė. Pirmoji, sako, sudegė, o antrąją audra sugriovusi.
— O kas ir kada „Lurdą“ pastatė?
— „Lurdas“ — naujųjų laikų pastatas. Tai a. a. grafo Felikso Tiškevičiaus darbas.
— Aš norėčiau, kad skaitytojai išsamiau ką-ne-ką apie „Lurdą“ žinotų.
Senasis Palangos tiltas
— „Lurdo“ istoriją vaizdžiau ir tiksliau bene galėtų nupasakoti grafo turtų prievaizda. Aš tiek težinau, kad jo statybai ėmė akmenų iš senojo tilto.
— O kur jis buvo?
— Senąjį tiltą buvus rodą išlikę — prie pat krašto — poliai (šiaurinėj naujojo tilto pusėj). Senasis tiltas siekęs iki „Švyturio“ vilos. Naujasis tiltas tėra senojo pailginimas.
— Kuriems galams? — Tiltą ilgino grafas Juozas Tiškevičius (Pelikso tėvas), kad galėtų „eksportuoiti“ savo plytas į Liepoją. Anais laikais ir keleivinis garlaivis kursavęs. Po karo palangiškiai buvo besidžiaugią, nes okupacinė valdžia vėl bandė atgaivinti „uostą“, bet nepavyko, nes tik laivėmis galėję priplaukti tiltą. Jų bandymo žymės yra „įamžintos“ anų laikų tilto fotografijose: nuimtų bėgių rūdys lentose. Šiandien jo pati didžioji reikšmė yra ta, kad čia išmetama daug kerpių, nors statomasis Šventosios uostas jau pradedąs „konkuruoti“; vasarą, žinomą, vasarotojams pati gražioji povakarį pasivaikščiojimo vieta. Šiaip ar taip, bet palangiškiams artinas „krizė“.
Besikalbant apie krizę, paaiškėjo, kad klebonas priverstas atidėti „dėl finansinių sunkumų“ ir „Lurdo“ „remontą“, nors pagrindinio „kapitalo“ ir yra apie tūkstantį litų.
— Kuria prasme restauruotinas „Lurdas“?
— Juk dabartinė šv. Panelės statulėlė yra miniatiūrinė. Senoji buvo sulig niša, net iš „Lurdo“ pargabenta(?!). Ją be nebus sumušę latviai, nes mėgdavę su savo „Herzdamen“ „fotografuotis“.
Nesirūpinant grafui, po kelių mėnesių aš pastačiau naują, žymiai mažesnę. Ją pirkau Darbėnuose nuo p. Vitkauskų. Kadangi dabartinė per maža nišai, tai darau žygių per Šv. Kazimiero draugiją (Kaune) įsigyti.
Įsikalbėjęs klebonas nupasakojo ir „Lurdo“ statymą. Bet, norėdamas gauti informacijų iš pirmojo šaltinio, negaišdamas padėkojau ir… atsidūriau pas grafo turtų prievaizdą.
Palangos Lurdo istorija
Pasitiko pats šeimininkas. Įsikalbėjome. Su atvira širdimi prievaizda ėmė pasakoti „Lurdo“ statymą, pabrėždamas, kad visa jo akyse nutikę, nes Palangoje gyvenąs nuo 1899 m., birželio 15 d. Aš džiaugiausi prievaizdos šiltu nuoširdumu, bet nieku gyvu negalėjau pateisinti, kad, per 40 m. besantykiaudamas su žemaičiu kumečiu, neišmoko „žemaitiškai“ tiek, kad man būtų galėjęs visa be rusų kalbos nupasakoti.
— Kada velionis suprojektavo „Lurdą“?
— Rodos, po vestuvinės kelionės po Europą, nes bekeliaudamas grafas užsukdavo ir į „Lurdą“.
Palangoj gr. Tiškevičiai įsikūrė 1891 m. Prieš pereidamas gyvent į medyno rūmus (baigti 1897 m.), buvo iškvietęs iš Paryžiaus architektą Andrėe (prancūzą) pagaminti projektą. Pagal projektą buvo numatytas ir „Lurdas“, kurį be nebus padarę 1896 m. Darbą prižiūrėjo belgas Boissin.
— Ar daug kaštavo?
— Kiek velionis išmokėjo, galima spręst vien iš to, kad už kubinį sieksnį akmenų mokėta 20 rublių. Akmenis vežę iš Prišmončių ir net iš Kretingos.
— Ar visi akmens natūralūs? Ar jie nėra lieti?
— Natūralūs, tik sucementuoti.
— O kaip ilgai darbas truko?
— Vieną vasarą.
— Ar pabaigus buvo pašventinimas? — Nebuvo, nes statulą pirko pašventintą. O žmonės, senų senovės papratimu, šventomis dienomis, ypač nugirdę apie „Lurdo“ stebuklus, rinkęsi prie grotų melstis. Kartais suliepsnodavo net žvakės. Šiandien „Lurdu“ rūpinasi suskystėjusios davatkėlės.
— Ar grafas buvo patenkintas Andrėe projektu?
— Ir kaip, nes tik Andrėe planas buvusią pelkę pavertė šių dienų medynu, o naująją Palangą — kurortine zona. Išbaigiamasis projekto darbas — Kristaus prieš rūmus statula.
— Kodėl grafas taip rūpinosi Palangos ateitimi?
— Ogi todėl, kad Palanga anų laikų „šlėchtai“ buvo „jedyne polskie uzdrowisko nad Baltykiem“.
Šypsodamasis padėkoju p. prievaizdai už „interviu“ ir sprunku pro duris į „gegužynes“, kad ateity nereikėtų maironiškai „skųstis“.
Elius „Palangos prašmatnybių istorija” // Bangos. – 1932, Nr. 19, p. 556-557;